Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
VIT400 Vitenskapsteori ( 5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeVIT400
EmnenavnVitenskapsteori
Studiepoeng 5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligSigmund Loland
TidspunktHøst
Innledning

Emnet gir en innføring i vitenskapsteoretiske problemstillinger knyttet til idrettsforskning. En rekke praktiske eksempler fra idrettsforskning blir brukt. Studentene skal utvikle vitenskapsteoretiske resonnement i forhold til egne idrettsfaglige interesser.

Mål

Studenten skal kunne:

  • gjøre rede for aktuelle vitenskapsteoretiske teorier og posisjoner og deres relevans for idrettsforskning generelt og egne forskningsinteresser spesielt
  • reflektere kritisk over vitenskapsteoretiske utfordringer i idrettsforskning generelt og i egne interesseområder spesielt
Organisering og arbeidsformer

Felles forelesninger kombinert med studentarbeid individuelt og i grupper.
Det understrekes at det er viktig å drøfte aktuelle tema i kollokvier utover den oppsatte undervisningen.
Studentene skal gjennom kurset utvikle den vitenskapsteoretiske oppgaven som skal leveres ved emnets slutt.

Vurdering

En individuell oppgave som tar opp vitenskapsteoretiske perspektiv på idrettsforskning. Vurderes med gradert karakter A-F.

Format: Maks 2000 ord ekslusive referanser, 1.5 i linjeavstand.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Chalmers, A. F. (1995). Hvad er videnskab? En indføring i moderne videnskabsteori. København: Gyldendal.
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
 ORIA

Gilje, N. & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi. Oslo: Universitetsforlaget.
Kap. 6, og 7 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.


1 KAPITTEL som du finner som PDF i Canvas:
Føllesdal, D. & Walløe, L. (2002). Hypotetisk-deduktiv metode. I: D. Føllesdal & L. Walløe, Argumentasjonsteori, språk og vitenskapsfilosofi (7. utg.). (s. 46-81). Oslo: Universitetsforl.
Kap. 3 skal leses:
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

(Klarert via BOLK 21.08.19. / Bibl. - AGG)


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Loland, S. (Red.). (2019). VIT400: Vitenskapsteori: Høsten 2019. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk i APA-format:
Bondevik, H. & Rustad, L. (2006). Feministisk vitenskapskritikk og feministisk vitenskapsteori. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 77-92). Oslo: Universitetsforlaget. 

Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.

Lotherington, A. T. & Markussen, T. (1999). Kritisk kunnskapspraksis: En introduksjon. I: A. T. Lotherington & T. Markussen, Kritisk kunnskapspraksis: Bidrag til feministisk vitenskapsteori. (s. 9-33). Oslo: Spartacus.

Ramazanoglu, C. & Holland, J. (2002). Introduction. I: C. Ramazanoglu & J. Holland, Feminist methodology: Challenges and choices. (s. 1-20). London: Sage.


3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

Loland, S. (2000). Kroppssyn, idrett og mosjon. Tidsskrift for den Norske Legeforening, 120, 2919-2921.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Loland, S. & McNamee, M. (2016). Philosophical reflection on the mission of the European College of Sport Science: challenges and opportunities. European Journal of Sport Science, 17, 63-69. doi: 10.1080/17461391.2016.1210238
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Renson, R. (1989). From physical education to kinanthropology: A quest for academic and professional identity. Quest, 41, 235-256.
* Artikkelen finne online: Klikk på denne lenken.


OFFENTLIG ONLINE RESSURS:
De nasjonale forskningsetiske komiteene (u.å.). Forskningsetiske komiteer. Hentet 2. mai 2019 fra http://www.etikkom.no.
* Denne finnes elektronisk: Klikk på denne lenken.
Disse sidene skal leses:
Generelle forskningsetiske retningslinjerKlikk på denne lenken.
Innføring i forskningsetikk: Naturvitenskap og teknologi: Klikk på denne lenken.
Innføring i forskningsetikk: Samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Klikk på denne lenken.
Innføring i forskningsetikk: Medisin og helsefagKlikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

1 BOK for naturvitenskapelig orienterte prosjekt:

Fjelland, R. (1999). Innføring i vitenskapsteori. Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finnes elektronisk her: Klikk på denne lenken.

1 BOK for helsefaglig orienterte prosjekt:
Laake P., Olsen B. R. & Benestad, H. B. (2008). Forskning i medisin og biofag (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

1 BOK for samfunnsvitenskapelig og humanistisk orienterte prosjekt
:
Gilje, N. & Grimen, H. (1993). Samfunnsvitenskapenes forutsetninger: Innføring i samfunnsvitenskapenes vitenskapsfilosofi. Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA
** Boka finnes også online elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.

1 BOK for idrettsforskning spesielt
:
McNamee, M. (Ed.) (2005). Philosophy and the sciences of exercise, health and sport: Critical perspectives on research methods. London: Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no