Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
FKI226 Individuelle idretter (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI226
EmnenavnIndividuelle idretter
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligPer Haugen
TidspunktVår
Innledning

Studentene skal lære å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike metodiske tilnærminger i individuelle idretter. De skal utvikle kompetanse i de ulike idrettene som gjør dem trygge i valg av tilnærming til idrettene for elever i grunnskole og videregående skole. Viktige begreper vil være: deltagelse, inkludering, tilpassing og  grunnleggende ferdigheter.

Studentene studerer og utvikler kunnskap som har betydning for å arbeide med ulike aktivitetsopplegg for barn og unge.

Studentene må velge tre av følgende fem aktiviteter:
Ski (alpint/telemark, skileik eller snøbrett), skøyter, turn i skolen, friidrett, orientering. 

Minimum 5 studenter må velge aktiviteten for at den tilbys.

Mål

Studentene skal:

  • gjøre rede for de ulike idrettenes bevegelsesmessige egenart.
  • gjøre rede for sentrale trenings- og bevegelsesprinsipper som brukes i de ulike idrettene.
  • kunne undervise og utarbeide hensiktsmessige opplegg for barn og unges læring.
  • gjøre rede for gjeldende retningslinjer og bestemmelser for trening av barn og unge.
  • formulere et pedagogisk utviklingsarbeid innen feltet.
Organisering og arbeidsformer

Det gis det forelesninger om det teoretiske grunnlaget for kunnskapsområdet spesielt tilpasset opplæring og undervisning for barn og unge. Anvendelse av de generelle prinsippene blir prøvd ut i praksisfeltet. Forskning og erfaringsbasert kunnskap integreres i undervisningen.

Delemnet vil bli organisert som en veksling av lærerstyrt undervisning og oppgavestyrt arbeid.

Vurdering

Individuell 2 timers skriftlig eksamen. Gradert karakter. Vektes 60%. Ingen hjelpemidler.

Praktisk-metodisk (PM) eksamen enten i en selvvalgt individuell idrett eller et selvvalgt lagspill (FKI 227). Studentene trekkes ut i en av de seks idrettene de har deltatt i. Planlegging av et 45 minutters undervisningsopplegg, der studenten gjennomfører 20-25 minutter etterfulgt av 10 minutters samtale. Gradert karakter. Vektes 40%.

Eksamensoppgave til PM blir utlevert minst 48 timer før PM gjennomføres.

80% oppmøte i 3 valgte idretter. Bestått/ikke bestått.

NB!
Mai 2020: Grunnet situasjonen med koronavirus gjøres følgende justering i oppmøtekravet:

For Skøyter, alpint/telemark og skileik – 80% oppmøte.
For Turn, friidrett og orientering – godkjent innleveringsoppgaver i henhold til revidert plan i Canvas.

Kjernelitteratur

FRIIDRETT:
2 BØKER
:
Enoksen, E., & Tønnessen, E. (2000). Friidrett: Fordypningsbok: Studieretning for idrettsfaget. Oslo: Gyldendal undervisning.
Boka finner du til lån i biblioteket herORIA
* Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.

Steinsland, I., & Fjeld, J. (2002). Fra lek til friidrett: Aktiviteter innen løp, hopp og kast for barn i alderen 6-12 år. Bergen: Fagbokforl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne finnes online i Nasjonalbiblioteket. Søk om tilgang her: Klikk på denne lenken.

1 KAPITTEL som du finner i Canvas
:

Enoksen, E. (2012). Friidrett. I E. Enoksen,  A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg. ed.) (s. 121-155). Oslo: Gyldendal Undervisning.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 12.12.19. / Bibl. - AGG) 


1 HEFTE:

Hofstad, H. (2003). Leksjoner i friidrett: En praktisk hjelp til trenere, lærere, foreldre og andre interesserte. Bergen: Henning Hofstad - idrett og treningskompetanse.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


ORIENTERING:
1 BOK:
Kaarby, K. M. E., Lillegård, H., & Kinneberg, L. (2006). Trygg i naturen med orientering: Opplæring i kart og kompass (Rev. utg.]. ed.). Oslo: Norges Orienteringsforbund.
* Boka finner du til uån i biblioteket her: ORIA

1 HEFTE:
Norges Orienteringsforbund (2001). Arrangørveiledning presisjonsorientering.
* Du finner denne til uån i biblioteket her: ORIA
** Denne finnes også online: Klikk på denne lenken.


SKI:
1 KAPITTEL som du finner i Canvas:
Haugen, P. (2006). Alpint og telemarkskjøring. I E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (2. utg. ed.) (s. 329-361). Oslo: Gyldendal Undervisning.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 12.12.19./Bibl. - AGG) 


SKØYTER:
1 BOK
:
Wright, P. (2007). Ut på skøyter: Praktiske råd og ideer for allsidig skøyteopplæring. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

2 NETTSIDER:
Lillevåje, S. (2016, 23. februar). Spillereglement Bandy. Oslo: Norges bandyforbund. Hentet fra http://www.bandyforbundet.no/?p=8434
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges ishockeyforbund. (2019, oktober). IIHF: Official rule book: 2018-2022. Hentet fra https://www.hockey.no/contentassets/6c7d208ce03f429b9be966447e107ea6/spilleregler-ishockey-071119.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.



TURN I SKOLEN
:
UTDRAG FRA 1 BOK
:

Taarsted Jørgensen, H. (2015). Redskabsgymnastik (2. udg. ed). Århus: ViaSystime.
Side 18-191 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA


STØTTELITTERATUR til "Turn i skolen"
:
Norges gymnastikk- og turnforbund (1998). Idrettens grunnstige: Bind 2. Instruktørhefte. Oslo: Norges gymnastikk- og turnforbund.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA

Norges gymnastikk- og turnforbund (2000). Salto: En idébok i gymnastikk og turn for treneren og læreren. Oslo: Forbundet.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.

Norges gymnastikk- og turnforbund (2002). Gymlek: Småbarnsgymnastikk: Et idéhefte til treneren og læreren. Oslo: Norges gymnastikk- og turnforbund.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA

Norges gymnastikk- og turnforbund (2011). Trampett i skolen: Kurs for lærere: Trinn 1 og trinn 2. Oslo: Norges gymnastikk- og turnforbund.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no