Studiehåndbok 2019-2020
   
   
  
Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Reidar Säfvenbom )
Tittel
Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring
Innledning

Emnet utforsker teorier omkring barn og unges oppvekst, utvikling og læring i dagens samfunn. Teoriene hentes i hovedsak fra utviklingsvitenskap, men også fra sosiologiske perspektiver på samspillet mellom aktør og samfunn. Emnet tar opp problemstillinger knyttet til sosial bakgrunn, kultur og kjønn. Pedagogisk filosofi står sentralt i emnet og motivasjon som begrep anvendt i skolen drøftes.

Mål

Kunnskap

Studenten

  • har solid kunnskap om hvordan vi kan forstå barn og unges atferd, utvikling og læring i dagens samfunn
  • har bred kunnskap om hvordan relasjonen mellom ulike systemer i – og utenfor kroppen påvirker barn og unges utviklingsbaner
  • har bred kunnskap om forholdet mellom absolutte og mer relativistiske forståelser av pedagogisk virksomhet
  • har kunnskap om begrepet motivasjon og hvordan skolen kan legge til rette for selvregulering

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og drøfte utfordringer i læreplaner og øvrige styringsdokumenter med utgangspunkt i vitenskapsfilosofiske perspektiver og kunnskap om barn og unges utvikling
  • kan planlegge undervisning med intensjon om å optimalisere alle barn og unges utvikling og læring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta initiativ til, og ta ansvar for vitenskapsfilosofiske diskusjoner som angår elevenes læring og utvikling i kroppsøving og idrettsfag
Organisering og arbeidsformer

Det legges opp til en veksling mellom teori og praksis og undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Gruppearbeid, selvstendig arbeid med pensum og studentframlegging i plenum vil bli vektlagt.

Det vil gis en individuell oppgave og en gruppeoppgave i emnet, som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Begge disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i skriftlig hjemmeeksamen og muntlig eksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering, PPU445 skriftlig eksamen og PPU446 muntlig eksamen.

Kjernelitteratur

3 BØKER:
Sigmundson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiver på barns motorikk. Oslo: SEBU Forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Steinsholt, S. (1997). Refleksjon og ettertanke. Trondheim: Tapir Forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.

Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. (Samfundstænkere). Trondheim: Tapir akademisk forlag.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 2 BØKER
:

Steinsholt, K. & Løvlie, L. (2007). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo: Universitetsforlaget.
Side 9-51, 98-140, 172-184, 232-246, 274-288, 376-391, 497-510, 555-570 og 618-633 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm.
Side 24-43 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Säfvenbom, R. (Red.). (2019). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2019-2020. (Digitalt kompendium).
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format
:
Agans, J. P., Säfvenbom, R., Bowers, E. P. Davis, J. & Lerner, R. M. (2013). Positive movement experiences: Approaching the study of athletic participation, exercise, and leisure activity through relational developmental systems theory and the concept of embodiment. I: J. B. Benson & R. M. Lerner (Eds.), Embodiment and epigenesis: Theoretical and methodological issues in understanding the role of biology within the relational developmental system. (The Advances in Child Development and Behavior. Vol 42). (s. 261-286). Elsevier.

Eriksen, T. H. (2011). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen og T. A. Sajjad (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (5. utg.). (s. 33-48). Oslo: Gyldendal akademisk.

Lerner, R., Lewin-Bizan, S. & Warren, A. E. A. (2011). Concepts and theories of human development. I: M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Eds.), Social and personality development: An advanced textbook. (s. 19-65). New York: Psychology Press.

Lerner, R. M., Lerner, J. V., Bowers, E. P. & Geldhof, G. J. (2015). Positive youth development and relational‐developmental‐systems. I: W. F. Overton & P. C. Molenaar (Eds.), Handbook of child psychology and developmental science: Vol. 1. Theory and method. (s. 607-651). New Jersey: Wiley & Sons.

Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.

Rogoff, B. (2003). Orienting concepts and ways of understanding the cultural nature of human development. I: B. Rogoff, The cultural nature of human development. (s. 3-36). N.Y.: Oxford University Press.

Vansteenkiste, M. Niemiec, C. P. & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and further directions. I: T. C Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), The decade ahead: Theoretical perspectives on motivation and achievement. (Advances in motivation and achievement; Vol. 16A). (s. 105-166). Bingley, U.K. : Emerald Group Pub. Ltd.


10 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

Aldwin, C. M. (2014) Rethinking developmental science. Research in Human Development, 11, 247-254. doi:  10.1080/15427609.2014.967045
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Erdvik, I. B., Haugen, T., Ivarsson, A. & Säfvenbom, R. (2019). Global self-worth among adolescents: The role of basic psychological need satisfaction in physical education. Scandinavian Journal of Educational Research. doi: 10.1080/00313831.2019.1600578 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larsson, H., Redelius, K. & Fagrell, B. (2011). Moving (in) the heterosexual matrix: On heteronormativity in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 16, 67-81. doi: 10.1080/17408989.2010.491819
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lerner, R. M., Agans, J. P., DeSouza, L. M. & Hershberg, R. M. (2014). Developmental science in 2025: A predictive review. Research in Human Development, 11, 255-272. doi: 10.1080/15427609.2014.967046
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5, 27-50.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Säfvenbom, R., Haugen, T. & Bulie, M. (2014). Attitudes towards- and motivation for PE: Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy, 20, 629-646. doi: 10.1080/17408989.2014.892063
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Säfvenbom, R., Buch, R., & Aandstad, A. (2017) Eagerness for physical activity scale: Theoretical background and validation. Applied Developmental Science, 21, 184-199. doi: 10.1080/10888691.2016.1184095
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Säfvenbom, R., Wheaton, B. & Agans, J. (2018) 'How can you enjoy sports if you are under control by others?' Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society, 21, 1990-2009. doi: 10.1080/17430437.2018.1472242
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Walseth, K. & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 2, 28-51. Hentet 24. april 2019 fra https://utdanningsforskning.no/artikler/heteronormativitet-i-kroppsovingsfaget/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Walseth, K., Aartun, I. & Engelsrud, G. (2017). Girls’ bodily activities in physical education how current fitness and sport discourses influence girls’ identity construction. Sport, Education and Society, 22, 442-459. doi: 10.1080/13573322.2015.1050370
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no