3 BØKER: Sigmundson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiver på barns motorikk. Oslo: SEBU Forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA. ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Steinsholt, S. (1997). Refleksjon og ettertanke. Trondheim: Tapir Forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. (Samfundstænkere). Trondheim: Tapir akademisk forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 2 BØKER: Steinsholt, K. & Løvlie, L. (2007). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Oslo: Universitetsforlaget. Side 9-51, 98-140, 172-184, 232-246, 274-288, 376-391, 497-510, 555-570 og 618-633 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Standal, Ø. F. & Rugseth, G. (Red). (2015). Inkluderende kroppsøving. Oslo: Cappelen Damm. Side 24-43 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Säfvenbom, R. (Red.). (2019). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2019-2020. (Digitalt kompendium). ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format: Agans, J. P., Säfvenbom, R., Bowers, E. P. Davis, J. & Lerner, R. M. (2013). Positive movement experiences: Approaching the study of athletic participation, exercise, and leisure activity through relational developmental systems theory and the concept of embodiment. I: J. B. Benson & R. M. Lerner (Eds.), Embodiment and epigenesis: Theoretical and methodological issues in understanding the role of biology within the relational developmental system. (The Advances in Child Development and Behavior. Vol 42). (s. 261-286). Elsevier.
Eriksen, T. H. (2011). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I: T. H. Eriksen og T. A. Sajjad (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (5. utg.). (s. 33-48). Oslo: Gyldendal akademisk.
Lerner, R., Lewin-Bizan, S. & Warren, A. E. A. (2011). Concepts and theories of human development. I: M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Eds.), Social and personality development: An advanced textbook. (s. 19-65). New York: Psychology Press.
Lerner, R. M., Lerner, J. V., Bowers, E. P. & Geldhof, G. J. (2015). Positive youth development and relational‐developmental‐systems. I: W. F. Overton & P. C. Molenaar (Eds.), Handbook of child psychology and developmental science: Vol. 1. Theory and method. (s. 607-651). New Jersey: Wiley & Sons.
Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I: J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok. (s. 121-135). Oslo: Universitetsforlaget.
Rogoff, B. (2003). Orienting concepts and ways of understanding the cultural nature of human development. I: B. Rogoff, The cultural nature of human development. (s. 3-36). N.Y.: Oxford University Press.
Vansteenkiste, M. Niemiec, C. P. & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and further directions. I: T. C Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), The decade ahead: Theoretical perspectives on motivation and achievement. (Advances in motivation and achievement; Vol. 16A). (s. 105-166). Bingley, U.K. : Emerald Group Pub. Ltd.
10 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken
Aldwin, C. M. (2014) Rethinking developmental science. Research in Human Development, 11, 247-254. doi: 10.1080/15427609.2014.967045 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Erdvik, I. B., Haugen, T., Ivarsson, A. & Säfvenbom, R. (2019). Global self-worth among adolescents: The role of basic psychological need satisfaction in physical education. Scandinavian Journal of Educational Research. doi: 10.1080/00313831.2019.1600578 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Larsson, H., Redelius, K. & Fagrell, B. (2011). Moving (in) the heterosexual matrix: On heteronormativity in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 16, 67-81. doi: 10.1080/17408989.2010.491819 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lerner, R. M., Agans, J. P., DeSouza, L. M. & Hershberg, R. M. (2014). Developmental science in 2025: A predictive review. Research in Human Development, 11, 255-272. doi: 10.1080/15427609.2014.967046 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5, 27-50. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Haugen, T. & Bulie, M. (2014). Attitudes towards- and motivation for PE: Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy, 20, 629-646. doi: 10.1080/17408989.2014.892063 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Buch, R., & Aandstad, A. (2017) Eagerness for physical activity scale: Theoretical background and validation. Applied Developmental Science, 21, 184-199. doi: 10.1080/10888691.2016.1184095 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Wheaton, B. & Agans, J. (2018) 'How can you enjoy sports if you are under control by others?' Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society, 21, 1990-2009. doi: 10.1080/17430437.2018.1472242 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Walseth, K. & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 2, 28-51. Hentet 24. april 2019 fra https://utdanningsforskning.no/artikler/heteronormativitet-i-kroppsovingsfaget/ * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Walseth, K., Aartun, I. & Engelsrud, G. (2017). Girls’ bodily activities in physical education how current fitness and sport discourses influence girls’ identity construction. Sport, Education and Society, 22, 442-459. doi: 10.1080/13573322.2015.1050370 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. |