| Emnekode | MET425 | Emnenavn | Spesiell metode - prosjektplan | Studiepoeng | 5 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Ansvarlig | Jorunn Spord Borgen | Tidspunkt | Vår |
|
|
|
|
| Emnet gir spesifikk kjennskap til ulike måter å utforme prosjektplaner. Det legges vekt på at studentene skal forstå og bruke elementer som må inkluderes før oppstart av et forskningsarbeid/masteroppgave. Studentene må finne relevant litteratur for sitt tema/felt for masteroppgaven. Gjennom emnet skal studentene arbeide med å avgrense og tydeliggjøre den valgte fremgangsmåte/metode, samt begrunne denne og hvorfor et tema/område bør utforskes. Det legges vekt på å involvere studentene i å presentere og å gi kommentarer på prosjektplaner. |
|
|
| Studenten får:
- kunnskap om hvordan en prosjektplan skal bygges opp og hvilke elementer den skal inneholde
- kunnskap om ulike typer problemstillinger og forskningsspørsmål
- kunnskap i hvilke metoder og analysemåter som kan belyse/besvare ulike problemstillinger og forskningsspørsmål
- kunnskap om å etablere sammenheng/intern konsistens mellom tema, problemstilling, empiri, metode og teori i et forskningsprosjekt
- kunnskap om forskningsetiske problemstillinger, allment og i eget prosjekt
Studenten skal kunne:
- avgrense og tydeliggjøre hva som kan være et relevant tema for et forskningsprosjekt
- formulere og konkretisere relevante problemstillinger for et forskningsprosjekt
- velge ut relevant litteratur og referere til denne på en korrekt måte i tekst
- bygge opp en vitenskapelig tekst ved å utvikle en sammenheng mellom tema, kontekst, problemstilling, metode og teori
- lage en realistisk fremdriftsplan
- presentere eget forskningsprosjekt/masterplan
- gi innspill på medstudenters fremlegg
- planlegge og å utforme en prosjektplan for et forskningsprosjekt/masterprosjekt
- ha en forståelse av hvordan ulike metoder og analyser er egnet for å belyses/besvare ulike problemstillinger
- være i stand til å starte opp med egen masteroppgave
|
|
|
|
| Emnet er lagt opp med studentaktive læringsformer der medvirkning er sentralt. Temaene som tas opp er kjent fra vitenskapsteori og fagemner på masterprogrammet, men settes i dette emnet sammen på nye og spesifikke måter i den enkelte students masterprosjekt. Studentene får øvelse i å presentere deler av prosjektbeskrivelser og tilbakemelding for læring er valgt som en sentral arbeidsform.
Arbeidskrav Alle innleveringsoppgaver må være levert og bestått før studentene får emnet godkjent. Oligatorisk fremmøte 80%. |
|
|
|
| Prosjektplanen skal ha maks 7000 ord med linjeavstand 1.5 eksklusive tittelside, innholdsfortegnelse og referanseliste. Prosjektbeskrivelsen vurderes til bestått/ikke bestått. |
|
|
|
| 1 BOK: Everett, L. E. & Furseth, I. (2012). Masteroppgaven: Hvordan begynne - og fullføre. Oslo: Universitetsforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
+ 350 sider selvvalgt litteratur. |
|
|