Studiehåndbok 2018-2019
   
   
  
TCI342 Fordypningsidrett/treningslære 3 (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTCI342
EmnenavnFordypningsidrett/treningslære 3
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligMathias Haugåsen
TidspunktVår
ForkravBare for studenter i programmet (TCI). TCI241 Fordypningsidrett/treningslære 2
Innledning

Fokuset er på fordypning, differensiering og integrasjon av tidligere gjennomgåtte emner. Både lærings- og utviklingsperspektivet, samt ekspertise/prestasjonsperspektivet står i fokus. Samspillet mellom forskning og praksis prioriteres spesielt høyt innenfor dette emnet.

Mål

Kunnskap

Studenten

  • skal ha kunnskap om forskningsområder, teori og empiri som er spesielt relevante for trening og funksjonell prestasjonsutvikling i egen idrett
  • skal forstå, kritisk vurdering og nyttiggjøre seg forskning inn mot egen praksis 
  • kan gjøre rede for hvordan sentrale variabler i trenings- og prestasjonsprosessen henger sammen
  • kan integrere forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til fremme av funksjonell prestasjonsutvikling i egen idrett

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og integrere kunnskap i praktisk virksomhet i egen treningsgruppe både innen rammen av barne- og ungdomsidretten, og den voksne prestasjonsidretten
  • kan tenke nytt og effektivt rundt praktisk anvendelse av idrettsvitenskapelig kunnskap
Organisering og arbeidsformer

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter.
Studenten må gjennomføre ulike arbeidskrav til godkjent/ikke godkjent. Nærmere retningslinjer gis av emneansvarlig.
Observasjon av talenter/topputøvere i deres treningsmiljø kan inngå. Det må påregnes at dette kan skje på ettermiddager/kvelder og i helger.

 

Vurdering

Individuell skriftlig kunnskapsprøve. 4 timer. Gradert karakter, A-F.

Individuell muntlig eksamen med gradert karakter, A-F.

De to karakterene teller 50/50 for samlekarakteren i emnet.

Tillatte hjelpemidler: Ingen

Kjernelitteratur

KJERNELITTERATUR FOR HELE KULLET:

9 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Talentidentifisering og talentutvikling:
Abbott, A. & Collins, D. (2004). Eliminating the dichotomy between theory and practice in talent identification and development: Considering the role of psychology. Journal of Sports Sciences, 22(5), 395-408.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Neely, K. C., McHugh, T. L. F., Dunn, J. G., & Holt, N. L. (2017). Athletes and parents coping with deselection in competitive youth sport: A communal coping perspective. Psychology of Sport and Exercise, 30, 1-9. doi: 10.1016/j.psychsport.2017.01.004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Suppiah, H. T., Low, C. Y. & Chia, M. (2015). Detecting and developing youth athlete potential: Different strokes for different folks are warranted. British Journal of Sports Medicine, 49(13), 878-872. Doi:10.1136/bjsports-2015-094648.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vaeyens, R., Lenoir, M., Williams, A. M. & Philippaerts, R. M. (2008). Talent identification and development programmes in sport: Current models and future directions. Sports Medicine, 38(9), 703-714.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vaeyens, R., Güllich, A. & Warr, C.R. (2009). Talent identification and promotion programmes of Olympic athletes. Journal of Sports Sciences, 27(13), 1367-1380.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Funksjonell prestasjonsutvikling/treners hverdag:
Collins, D. & Cruickshank, A. (2015). Take a walk on the wild side: Exploring, identifying, and developing consultancy expertise with elite performance team leaders. Psychology of Sport and Exercise, 16(Part 1), 74-82. doi: 0.1016/j.psychsport.2014.08.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fifer, A., Henschen, K., Gould, D. & Ravizza, K. (2008). What works when working with athletes. The Sport Psychologist, 22(3), 356-377.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gilbourne, D. & Richardson, D. (2006). Tales from the field: Personal reflections on the provision of psychological support in professional soccer. Psychology of Sport and Exercise, 7(3), 325-337. doi: 10.1016/j.psychsport.2005.04.004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lubker, J. R., Visek, A. J., Geer, J. R. & Watson II, J. C. (2008). Characteristics of an effective sport psychology consultant: Perspectives from athletes and consultants. Journal of Sport Behavior, 31(2), 147-165.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________


KJERNELITTERATUR I FORDYPNING - FOTBALL (totalt 435 sider)
:

UTDRAG FRA 1 BOK
:
Williams, A. M. (Ed.). (2013). Science and soccer: Developing elite performers. London: Routledge.
Dette skal leses:
Kap. 9, s. 154-169 (Tema: Fotball / Stress, motgang og coping-strategier)
Kap. 10, s. 173-198 (Tema: Fotball / Kampanalyse – metodikk og rollekrav)
Kap. 11, s. 199-217 (Tema: Fotball / Trenerens rollekrav og egenutvikling)
Kap. 16, s. 289-306 (Tema: Fotball / Talentidentifisering og tilrettelegging for utvikling)
Kap. 17, s. 307-332 Tema: Fotball / Talentidentifisering og tilrettelegging for utvikling)
Kap. 18, s. 335-356 (Tema: Fotball/Treningsledelse (1) – strategi, planlegging og kommunikasjon)
Kap. 19, s. 357-371 (Tema: Fotball/Treningsledelse (1) – strategi, planlegging og kommunikasjon)
Kap. 20, s. 372-389 (Tema: Fotball/Treningsledelse (1) – strategi, planlegging og kommunikasjon)

* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA


1
DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Sigmundstad, E. (Red.). (2018). TCI342: Fordypningsidrett/treningslære 3: Fordypning i fotball: Våren 2019. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det digitale kompendiet, i APA-format:
Fotball / Generelt:
Giske, R. (2001). Om ballspillopplæring. I: R. Giske, Individuelle handlingsvalg i lagballspill: En teoretisk og empirisk analyse. (s. 1-98). Doktorgradsavhandling ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Fotball / Kampanalyse – metodikk og rollekrav:
Tenga, A. (2013). Soccer. I: T. McGarry, P. O'Donoghue & J. Sampaio, Routledge handbook of sports performance analysis. (Routledge handbooks). (s. 323-337). London: Routledge.


17 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Kampanalyse – metodikk og rollekrav:
Dellal, A., Wong, D. P., Moalla, W. & Chamari, K. (2010). Physical and technical activity of soccer players in the French First League – with special reference to their playing position. International SportMed Journal, 11(2), 278-290.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Kampledelse (1) – treneratferd:
Smith, M. & Cushion, C. J. (2006). An investigation of the in-game behaviours of professional, top-level youth soccer coaches. Journal of Sports Sciences, 24(4), 355-366.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vargans-Tonsing, T. M. & Bartholomew, J. D. (2006). An exploratory study of the effects of pre-game speeches on team efficacy beliefs. Journal of Applied Social Psychology, 36, 918-933. doi: 10.1111/j.0021-9029.2006.00049.x
* Denne blir utdelt.

Kampledelse (2) – "ekstreme" tilfeller:
Bar-Eli, M., Tenenbaum, G. & Geister, D. (2006). Consequences of players' dismissal in professional soccer: A crisis-related analysis of group-size effects. Journal of Sports Sciences, 24(10), 1083-1094.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Goldstein, J. D. & Iso-Ahola, S. E. (2008). Determinants of parents: Sideline-rage emotions and behavior at youth games. Journal of Applied Social Psychology, 38, 1442-1462.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moll, T., Jordet, G. & Pepping, G. J. (2010). Emotional contagion in soccer penalty shootouts: Celebration of individual success is associated with ultimate team success. Journal of Sports Sciences, 28(9), 983-992.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Treningsledelse (2) – arbeidsteknikker:
Holt, N. L. & Sparkes, A. C. (2001). An ethnographic study of cohesiveness in a college team over a season. The Sport Psychologist, 15(3), 237-259.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jordet, G. (2005). Perceptual training in soccer: An imagery intervention study with elite players. Journal of Applied Sport Psychology, 17(2), 140-156.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Potrac, P., Jones, R. & Cushion, C. J. (2007). Understanding power and the coach's role in professional English soccer: A preliminary investigation of coach behaviour. Soccer and Society, 8(1), 33-49.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Toering, T., Elferink-Gemser, M., Jordet, G., Pepping, G. J., Jorna, C. & Visscher, C. (2011). Self-regulation of practice behavior among elite youth soccer players: An exploratory study. Journal of Applied Sport Psychology, 23(1), 110-128.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Stress, motgang og coping-strategier:
Brown, G. & Potrac, P. (2009). "You've not made the grade, son": De-selection and identity disruption in elite level youth football. Soccer and Society, 10(2), 143-159.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Roderick, M. (2006). A very precarious profession: Uncertainty in the working lives of professional footballers. Work, Employment & Society, 20(2), 245-265.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Toering, T. & Jordet, G. (2015). Self-control in professional soccer players. Journal of Applied Sport Psychology, 27(3), 335-350.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.        

Talentidentifisering og tilrettelegging for utvikling:
Christensen, M. K. (2009). "An Eye for Talent": Talent Identification and the "Practical Sense" of top-level soccer coaches. Sociology of Sport Journal, 26(3), 365-382.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L., Armour, K. M. & Potrac, P. (2003). Constructing expert knowledge: A case study of a top-level professional soccer coach. Sport, Education & Society, 8(2), 213-229.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Partington, M., Cushion, C. J., & Harvey, S. (2015). The impact of video feedback on professional youth football coaches’ reflection and practice behaviour: A longitudinal investigation of behaviour change. Reflective practice, 16(5), 700-716.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Smith, R. E., Sousa, C. & Cruz, J. (2008). An individualized behavioral goal-setting program for coaches. Journal of Clinical Sport Psychology, 2(3), 258-277.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________


KJERNELITTERATUR I FORDYPNING - HÅNDBALL
:

20 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:

NB!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Buchheit, M., Laursen, P. B., Kuhnle, J., Ruth, D., Renaud, C. & Ahmaidi, S. (2009). Game based training in young elite handball players. International Journal of Sports Medicine, 30(4), 251-258. doi: 10.1055/s-0028-1105943.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Buchheit, M., Lepretre, P. M., Behaegel, A. L., Millet, G. P., Cuvelier, G. & Ahmaidi, S.  (2009). Cardiorespiratory responses during running and sport-specific exercises in handball players. Journal of Science & Medicine in Sport, 12(3), 399-405. doi: 10.1016/j.jsams.2007.11.007.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Buchheit, M., Mendez-Villanueva, A., Quod, M., Quesnel, T. & Ahmaidi, S. (2010). Improving acceleration and repeated sprint ability in well-trained adolescent handball players: Speed versus sprintiInterval training. International Journal of Sports Physiology & Performance, 5(2), 152-164.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Cardinale, M., Whiteley, R., Hosny, A. A., & Popovic, N. (2017). Activity profiles and positional differences of handball players during the World Championships in Qatar 2015. International Journal of Sports Physiology & Performance, 12(7), 908-915. doi: 10.1123/ijspp.2016-0314
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Clarsen, B., Bahr, R., Heymans, M. W., Engedahl, M., Midtsundstad, G., Rosenlund, L., . . . Myklebust, G. (2015). The prevalence and impact of overuse injuries in five Norwegian sports: Application of a new surveillance method. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 25(3), 323-330. doi: 10.1111/sms.12223.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Corvino, M., Tessitore, A., Minganti, C., & Sibila, M. (2014). Effect of court dimensions on players' xxternal and internal load during small-sided handball games. Journal of Sports Science & Medicine, 13(2), 297-303.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ghobadi, H., Rajabi, H., Farzad, B., Bayati, M., & Jeffreys, I. (2013). Anthropometry of world-class elite handball players according to the playing position: Reports from Men's Handball World Championship 2013. Journal of Human Kinetics, 39, 213-220. doi: 10.2478/hukin-2013-0084
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ingebrigtsen, J., & Jeffreys, I. (2012). Relationship between speed, strength and jumping abilities in elite junior handball players. Serbian Journal of Sports Sciences, 6(3), 83-88.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Luteberget, L. S., Trollerud, H. P., & Spencer, M. (2017). Physical demands of game-based training drills in women's team handball. Journal of Sports Sciences, 1-7. doi:10.1080/02640414.2017.1325964
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Luteberget, L. S., & Spencer, M. (2017). High intensity events in International Women's Team Handball Matches. Internationa Journal of Sports Physiology and Performance, 12(1), 56-61. doi:10.1123/ijspp.2015-0641
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Manchado, C., Tortosa-Martínez, J., Vila, H., Ferragut, C. & Platen, P. (2013). Performance factors in women's team handball: Physical and physiological aspects - A review. Journal of Strength & Conditioning Research, 27(6), 1708-1719. doi: 10.1519/JSC.0b013e3182891535.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Meletakos, P. & Bayios, I. (2010). General trends in European men's handball: A longitudinal study. International Journal of Performance Analysis in Sport, 10(3), 221-228.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moller, M., Attermann, J., Myklebust, G. & Wedderkopp, N. (2012). Injury risk in Danish youth and senior elite handball using a new SMS text messages approach. British Journal of Sports Medicine, 46(7), 531-537. doi: 10.1136/bjsports-2012-091022. 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moller, M., Nielsen, R. O., Attermann, J., Wedderkopp, N., Lind, M., Sorensen, H., & Myklebust, G. (2017). Handball load and shoulder injury rate: A 31-week cohort study of 679 elite youth handball players. British Journal of Sports Medicine, 51(4), 231-237. doi:10.1136/bjsports-2016-096927
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moss, S. L., McWhannell, N., Michalsik, L. B. & Twist, C. (2015). Anthropometric and physical performance characteristics of top-elite, elite and non-elite youth female team handball players. Journal of Sports Sciences, 33(17), 1780-1789. doi:10.1080/02640414.2015.1012099.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Myklebust, G., Hasslan, L., Bahr, R. & Steffen, K. (2013). High prevalence of shoulder pain among elite Norwegian female handball players. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 23(3), 288-294. doi: 10.1111/j.1600-0838.2011.01398.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ronglan, L. T., Raastad, T., & Børgesen, A. (2006). Neuromuscular fatigue and recovery in elite female handball players. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 16(4), 267-273.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Saavedra, J. M., Þorgeirsson, S., Kristjánsdóttir, H., Chang, M., & Halldórsson, K. (2017). Handball game-related statistics in men at Olympic Games (2004-2016): Differences and discriminatory power. (Estadísticas de juego en balonmano masculino en los Juegos Olímpicos (2004-2016): Diferencias y poder discriminatorio). Retos, 32, 260-263.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wagner, H., Finkenzeller, T., Würth, S. & von Duvillard, S. P. (2014). Individual and team performance in team-handball: A review. Journal of Sports Science & Medicine, 13(4), 808-816.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wik, E. H., Luteberget, L. S., & Spencer, M. (2017). Activity rofiles in International Women's Team Handball Using PlayerLoad. International Journal of Sports Physiology and Performance, 12(7), 934-942. doi:10.1123/ijspp.2015-0732
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
_________________________________________________________________________________________________________


KJERNELITTERATUR I FORDYPNING - Fordypning i idrett for personer med funksjonsnedsettelser (para idrett)
:

UTDRAG FRA 1 BOK:
Davis, K., Button, C. & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraint led approach. Champaign Ill.: Human Kinetics.
Side 81-118 og 129-152 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Sørensen, M. (2018). TCI342: Fordypning i idrett for personer med funksjonsnedsettelser (para idrett): Våren 2019. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. 
** PDF-en finnes i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) i det digitale kompendiet, alfabetisk og i APA-format:
Apelmo, E. (2017). Bodily experiences. I: E. Apelmo, Sport and the female disabled body. (s. 72-94). New York: Routledge

Horvat, M., Block, M. E. & Kelly, L. E. (2007). Assessing physicalfitness. I: M. Horvat, M. E. Block & L. E. Kelly, Developmentaland adapted physical activity assessment. (s. 107-136). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Horvat, M., Block, M. E. & Kelly, L. E. (2007). Translatingassessment into action. I: M. Horvat, M. E. Block & L. E. Kelly, Developmental and adapted physical activity assessment. (s.189-206). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Kasser, S. L. & Lytle, R. K. (2005). A functional approach for modifying movement experiences. I: S. L. Kasser & R. K. Lytle, Inclusive physical activity. (s. 137-162). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Kasser, S. L. & Lytle, R. K. (2005). Movement skills and concepts. A functional approach for modifying movement experiences. I: S. L. Kasser & R. K. Lytle, Inclusive physical activity. (s. 165-176). Champaign, Ill.: Human Kinetics.

Short, F. X. (2005). Measurement, assessment, and program evaluation. I: J. P. Winnick (Ed.), Adapted physical education and sport (4th ed.). (s. 55-75). Champaign, Ill.: Human Kinetics.


1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Rolfe, D. E., Yoshida, K., Renwick R. & Bailey, C. (2014). Balancing safety and autonomy: Structural and social barriers affecting the exercise participation of women with disabilities in community and recreation and fitness facilities. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 4(2), 265-283. doi: 10.1080/2159676X.2012.685099
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

ANBEFALT LITTERATUR for fordypning i idrett for personer med funksjonsnedsettelser (para idrett): (Kommer mer litteratur)

BOK:
Davis, R. W. (2002). Inclusion through sports. Champaign, Ill.: Human KInetics.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:


NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Martin Ginis, K. A., Ma, J. K., Latimer-Cheung, A. & Rimmer, J. H. (2016). A systematic review of review articles addrewssing factors relaterd to physical activity participation among children and adults with physical disabilities. Health Psychology Review, 10(4), 478-494. doi: 10.1080/17437199.2016.1198240
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Williams, T. L., Ma, J. K. & Martin Ginis, K. A. (2017). Participant experiencees and perceptions of physical acti vity-enhancing interventions for people with physical impairments and mobility limitations: A meta-analysis of qualitative research evidence. Health Psychology Review, 11(2), 179-196. doi: 10.1080/17437199.2017.1299027
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
____________________________________________________________________________________________________________


ANBEFALT LITTERATUR FOR FORDYPNING I HÅNDBALL
:

4 BØKER:
Coaching og ledelse
:
Jackson, P. (2013). Eleven rings: The soul of success. New York: Penguin.
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA

Kerr, J. (2013). Legacy: 15 lessons in leadership: What the All blacks can teach us about the business of life. London: Constable.
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA

Walsh, B. (2009). The score takes care of itself: My philosophy of leadership. New Yorkshire: Penguin.
* Boka finner du til lån i biblioteket, her: ORIA

Wooden, J. & Jamison, S. (1997). A lifetime of observations on and off the court. New York: McGraw-Hill.
* Biblioteket har ikke denne, utsolgt fra forlaget.


5 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Talentutvikling:
Baker, J., Schorer, J., Cobley, S., Bräutigam, H. & Büsch, D. (2009). Gender, depth of competition and relative age effects in team sports. Asian Journal of Exercise & Sports Science, 6(1), 1-7.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Karcher, C., Ahmaidi, S., & Buchheit, M. (2014). Effect of birth date on playing time during international handball competitions with respect to playing positions. Kinesiology, 46(1), 23-32.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sánchez-Rodríguez, C., Grande, I., Sampedro, J. & Rivillagarcía, J. (2013). Is the date of birth an advantage/ally to excel in handball? Journal of Human Sport & Exercise, 8(3), S754-S760.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Schorer, J., Baker, J., Lotz, S. & BÜSch, D. (2010). Influence of early environmental constraints on achievement motivation in talented young handball players. International Journal of Sport Psychology, 41(1), 42-57.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Schorer, J., Cobley, S. P., Büsch, D., Bräutigam, H. & Baker, J. (2009). Influences of competition level, gender, player nationality, career stage and playing position on relative age effects. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 19(5), 720-730.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no