Studiehåndbok 2018-2019
   
   
  
FKI100 Profesjonsfag - pedagogikk og didaktikk (10 sp) 
(Professional Studies – Pedagogy and Didactics )
Faktaboks
EmnekodeFKI100
EmnenavnProfesjonsfag - pedagogikk og didaktikk
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst og vår
EmneansvarligKenneth Aggerholm
Kort om emnet

Emnets hensikt er å belyse pedagogiske perspektiver på læring, presentert både som ferdighet og erfaring i, om og gjennom bevegelsesaktivitet. Det er sentralt i emnet å presentere studentene for forskjeller og likheter i pedagogiske tilnærminger til egne og andres ferdigheter og erfaringer. Videre består emnet av å innvie studentene i en praktisk og teoribasert kunnskapskultur og tilrettelegge for at studentene kan få øvelse i å lære bort/undervise.

Læringsmål

Studentene skal

  • Kunne vurdere egne ferdigheter og bevegelser i lys av egne læringsprosesser og læringsutbytte.
  • Forstå betydningen av ulike læringsprosesser for et mangfold av mennesker og kunne vurdere relevansen av læringsprosessene i et fagdidaktisk perspektiv.
  • Kunne legge til rette for og bidra til andres læring med vekt på opplevelse, mening, mestring og ferdighet.
  • Kunne anvende et utvalg kommunikasjonsmåter og gjøre vurderinger av hvordan disse virker i samspill og kontakt med andre.
Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktiviteter, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg samt forskningslitteratur og profesjonsfaglig litteratur. Det legges videre opp til at studentene gjennom samarbeidslæring og aktiv kunnskapsproduksjon løser og belyser sentrale tema fra emnets innhold. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg/praktisk-metodisk opplegg som viser hvordan studentene har gått frem i å bruke læringsaktiviteter og gjøre rede for didaktiske overveielser.

Arbeidskrav

Oppmøte minimum 80% på emnet.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til avsluttende praktisk-metodisk eksamen.

Vurdering/eksamen
  • Mappe vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring vurderes til bestått/ikke bestått.
Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:

BOK 1:
Ravn, S. (2001). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Odense: Syddansk Univeristetsforlag.
Side 23-27 og side 26-59 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

BOK 2:
Rønholt, H. & Peitersen, B. (Eds.). (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. København: Museum Tusculanums Forlag.
Kap. 1-9, 11, 13 og 14 skal leses til FORELESNINGER/TEORI
Kap. 10, 15 og 17 skal leses til tema LEK, DANS og ANDRE AKTIVITETER
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA

BOK 3:

Steinsholt, K. & Ness, S. A. (2016). Motstrøms: Åpninger i retning av en levende pedagogikk. Bergen: Fagbokforlaget.
Side 125-172 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: 
Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): 
Klikk på denne lenken.​

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Aggerholm, K. (Red.). (2018). FKI100: Profesjonsfag – aktivitetsfag i et pedagogisk perspektiv: 2018-2019. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Grønneberg, C. (2007). Bevegelsesfrihet og bevegelseskvalitet. I: S. Linge (Red), Bevegelse: Vg1. (s. 89-99). Oslo: Tell forlag.

Halvorsen, W. (2008). Dans i skolen. I: T. Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk. (s. 89-106). Trondheim: Tapir akademisk forlag.

Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse: Om dans som menneskelig aktivitet. I: K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. (s. 143-153). Trondheim: Tapir.

Moe, V. F. & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I: G. Langfeldt & V. F. Moe (Red), Å lære å bli lærer: Lærerutdanning etter GLU-reformen. (s. 162-179). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Nielsen, C. S. (2012). Kop, kinæstetisk empati og pædagogisk tone i undervisningsprocesser – skitse til en fænomenologisk didaktik. I: H. Winther (Red.), Kroppens sprog i professionel praksis: Om kontakt, nærvær, lederskab og personlig kommunikation. (s. 111-119). Værløse: Billesø & Baltzer.

Skrøvset, S., Mausethagen, S. &  Slettbakk, Å. (2017). Det relasjonelle aspektet ved lærerrollen. I: S. Skrøvset, S. Mausethagen &  Å. Slettbakk, Lærerens relasjonsarbeid: Perspektiver, verktøy og caser. (s. 25-37). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Skrøvset, S., Mausethagen, S. &  Slettbakk, Å. (2017). Læreren som profesjonsutøve. I: S. Skrøvset, S. Mausethagen &  Å. Slettbakk, Lærerens relasjonsarbeid: Perspektiver, verktøy og caser. (s. 13-24). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Steinsholt, K. (1999). Vera Hansens uro. I: K. Steinsholt, Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. (s. 13-19). Trondheim: Tapir.

Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205). Oslo: Cappelen Damm.


1 ARTIKKEL - ligger i Canvas:
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
** Artikkelen (PDF) finnes i Canvas.
(Rettighetshaver er NIH)

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no