|
| | | | | Emnekode | TCI355 | Emnenavn | Anvendt idrettspsykologi | Studiepoeng | 10 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Ansvarlig | Anne Marte Pensgaard | Tidspunkt | Høst | Forkrav | TCI250, TCI255 eller FAH235 |
|
| | |
| Kurset skal gi en utvidet kunnskap om hvordan idrettspsykologi kan anvendes i idrettslig praksis for å optimalisere idrettslig prestasjon og en positiv personlig utvikling for barn, unge og voksne utøvere. Praktisk arbeid med utvikling av egne psykologisk-pedagogiske ferdigheter i rollen som trener/veileder står sentralt. Studentene vil arbeide praktisk med egen utvikling i form av presentasjoner, diskusjoner og rollespill. Praktisk tilrettelegging av et konstruktivt motivasjonsklima står sentralt. I tillegg inngår kunnskap om kilder til stress og praktisk anvendelse av metodikk og teknikker for stresshåndtering samt screening av motivasjon og kognitive tilstander hos utøvere. Studentene får også innsikt i teoribasert mental ferdighetstrening, deriblant basisteknikkene avspenning, visualisering, målsetting og indre dialog. Emnet tar også opp trening av konsentrasjon og etiske problemstillinger i veilederrollen. |
| |
| Kunnskap
Studenten
Ferdigheter
Studenten
-
kan bruke motivasjonsintervju som veiledningsverktøy
-
kan praktisere ulike teoribaserte stresshåndteringsverktøy som for eksempel avspenning, oppmerksomhetstrening (mindfulness), kognitiv rekonstruering (KBT) og visualisering
-
kan utvikle program for mental trening for enkeltutøvere og lag
|
| | |
| Emnet går gjennom hele høstsemesteret. Det blir gjennomført obligatoriske labøvelser (100% oppmøte), samt at det forventes at studentene aktivt deltar i øvelser og presentasjoner. Studentene skal skrive loggbok gjennom hele semesteret |
| | |
| a) Labrapporter, inkludert loggbok (bestått/ikke bestått) b) Skriftlig presentasjon av en case, med forslag til treningsopplegg for valgt utøver (gradert karakter)
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund. |
| | |
| 2 BØKER: Aoyagi, M. W. & Poczwardowski, A. (Eds.). (2012). Expert approaches to sport psychology: Applied theories of performance excellence. Morgantown, W. Va: Fitness Information Technology. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Collins, D., Button, A. & Richards, H. (2011). Performance Psychology: A practitioner’s guide. Churchill: Elsevier. * Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken. *** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken. **** Papirutgaven av boka er utsolgt fra forlaget, men du kan kjøpe onlineutgave: Fra forlaget: Klikk på denne lenken. Fra Amazon: Klikk på denne lenken.
1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas: Anderson, M. B. (2000). Beginnings: Intakes and the initiation of relationships. I: M. B. Anderson, Doing sport psychology. (s. 3-16). Champaign, Ill.: Human Kinetics. * Denne (PDF) ligger i Canvas. (Klarert via BOLK pr 08.05.18. / Bibl. - AGG). |
| | |
| 3 BØKER: Anderson, M. B. (2000). Doing sport psychology. Champaign, Ill.: Human Kinetics. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Mellalieu, S. D. & Hanton. S. (Eds.). (2009). Advances in applied sport psychology: A review. Routledge: London. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken *** NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Tenenbaum, G. &. Eklund, R. C (Eds). (2007). Handbook of sport psychology (3rd ed.). Hoboken, N. J.: Wiley. ** Boka finnes elektronisk: Klikk på denne lenken *** NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken. |
| |
|
|
|