Studiehåndbok 2018-2019
   
   
  
TCI240 Fordypningsidrett/treningslære 1 (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTCI240
EmnenavnFordypningsidrett/treningslære 1
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligMathias Haugåsen
TidspunktHøst
ForkravBare for studenter i programmet (TCI)
Innledning

Emnet gir en fordypning i egenarten ved studentens valgte idrett. Hva som kjennetegner verdens beste utøvere og lag, historisk, i nåtiden og i framtiden. Sentralt står barn og unges vekst, utvikling og trenbarhet. 

Mål

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for grunnleggende forhold ved barn og unges vekst, modning, utvikling og trenbarhet
  • kan gjøre rede for relevante teorier og prinsipper for ferdigsutvikling hos barn og unge 
  • har inngående kunnskap om perspektiver på talentbegrepet og hva som kjennetegner et talent i egen idrett
  • har kunnskap om sentrale begreper, karakteristika og prestasjonsprinsipper ved din idrett

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre ulike analyser i sin idrettspraksis med relevans for ulike alderstrinn og ferdighetsnivå
  • kan analysere og vurdere sentrale begreper i sin idrett
  • kan anvende relevant kunnskap fra treningslære i praktisk virksomhet i egen treningsgruppe
Organisering og arbeidsformer

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som gruppearbeid og framlegg av oppgaver. Undervisning er delvis felles for alle studenter på emnet, delvis for den enkelte idrett. Emnet omfatter også praksis. Det må påregnes praksis på ettermiddager/kvelder og i helger.

Arbeidskrav

  • Obligatorisk arrangementspraksis (valgfritt semester i 2 BA) av 20 timer eller en hel helg (2 dager) med aktiv deltakelse i arrangementet. Evalueringslogg (5-10 sider) leveres etter arrangementspraksis. Rapporten leveres via WISEflow. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Praksislogg knyttet til arrangementet (5-10 sider) leveres etter arrangementspraksis. Rapporten leveres via Fronter. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene skal godkjennes av idrettsansvarlig og meldes inn til studieavdelingen senest tre uker før semester slutt:
Vurdering
  • Individuell skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakter. Ingen hjelpemidler.
  • 80% obligatorisk fremmøte i praksis, fordi de fleste idretter er avhengige av at studentene er objekter for hverandre. Vurderes til bestått – ikke bestått.
Kjernelitteratur

LITTERATUR FOR HELE KULLET:

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:

Sigmundstad, E. (Red.). (2018). TCI240: Fordypningsidrett/treningslære 1: Generell del: Høsten 2018. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Vekst, modning, utvikling og trenbarhet:
Blatz, D. H. & De Luigi, A. J. (2016 ). Human growth and development. I: R. B. Birrer, F. G. O'Connor & S. F. Kane (Eds.), Musculoskeletal and sport medicine for the primary care practitioner. (s. 137-147). London: CRC Press (Taylor & Francis).

Trener- og foreldrerollen i barne- og ungdomsidrett:
Côté, J., Strachan, L. & Fraser-Thomas (2008). Participation, personal development, and performance through youth sport. I: N. Hole (Ed.), Positive youth development through sport. (s. 34-45). London: Routlegde.

Mallett, C. J. & Rynne, S. (2015). Changing role of coaches across development. I: J. Baker & D. Farrow (Eds.), Routledge handbook of sport expertise. (s. 394-403). London: Routledge.

Ekspertiseteori og talentbegrepet:
Ford, P., Coughlan, E. K., Hodges, N. J. & Williams, A. M. (2015). Deliberate practice in sport. I: J. Baker & D. Farrow (Eds.), Routledge handbook of sport expertise. (s. 347-362). London: Routledge.

Simonton, D. K. (2013). If innate talent doesn’t exist, where do the data disappear? I: S. C. Kaufman (Ed.), The complexity of greatness: Beyond talent or practice. (s. 17-26). New York: Oxford University Press.

Allsidighet og spesialisering:
Ommundsen, Y. (2016). Er ungdomstreneren på galt eller riktig spor? I: F. E. Abrahamsen, Ungdomstreneren. (s. 47-83). Oslo: Akilles.

Talentidentifisering og -seleksjon:
Martindale, R. & Mortimer, P. (2011). Talent development environments: Key considerations for effective practice. I: D. Collins, A. Button & H. Richards (Eds.), Performance psychology. A practitioner's guide. (s. 65-84). Elsevier.


23 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene/bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
Klikk på denne lenken.

Vekst, modning, utvikling og trenbarhet:
Armstrong, N., Tomkinson, G. & Ekelund, U. (2011). Aerobic fitness and its relationship to sport, exercise training and habitual physical activity during youth. British Journal of Sports Medicine, 45(11), 849-858. doi: 10.1136/bjsports2011-090200
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McNarry, M., Barker, A., Lloyd, R. S., Williams, C. & Oliver, J. (2014). The BASES Expert Statement on trainability during childhood and adolescence. The Sport and Exercise Scientist, 41, 22-23.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Meen, H.D.  (2000). Fysisk aktivitet hos barn og unge i relasjon til vekst og utvikling. Tidsskrift for Den Norske Lægeforening, 129(24), 2908-2914.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Merkel, D. L. (2013). Youth sport: Positive and negative impact on young athletes. Open Access Journal of Sports Medicine, 4, 151-160. doi: 10.2147/OAJSM.S33556
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Trener- og foreldrerollen i barne- og ungdomsidrett:
Côté, J., Young, B. W., Duffy, P. & North, J. (2007). Towards a definition of excellence in sport coaching. International Journal of Coaching Science, 1(1), 3-17.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Côté, J. & Gilbert, W. (2009). An integrative definition of coaching effectiveness and expertise. International Journal of Sports Science and Coaching, 4(3), 307-323.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Harwood, C. & Knight, C. J. (2015). Parenting in youth sport: A position paper on parenting expertise. Psychology of Sport and Excercise, 16(1), 24-35. hdoi: 10.1016/j.psychsport.2014.03.001
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ekspertiseteori og talentbegrepet:
Araujo, D., Fonseca, C., Davids, K., Garganta, J., Volossovitch, A., Brandão, R. & Krebs, R. (2010). The role of ecological constraints on expertise development. Talent Development and Excellence, 2(2), 165-179.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Coutinho, P., Mesquita, I. & Fonseca, A. M. (2016). Talent development in sport: A critical review of pathways to expert performance. International Journal of Sport Science & Coaching, 11(2), 279-293. doi: 10.1177/1747954116637499
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Davids, K. & Baker, J.(2007). Genes, environment and sport perfornance: Why the Nature-Nurture dualism is no longer relevant. Sports Medicine, 37(1), 961-980.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Phillips, E., Davids, K., Renshaw, I. & Portus, M. (2010). Expert performance in sport and the dynamics of talent development. Sports Medicine, 40(4), 271-283. doi: 10.2165/11319430-000000000-00000.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Allsidighet og spesialisering:
Baker, J., Cobley, S. & Fraser-Thomas, J. (2009). What do we know about early sport specialization? Not much! High Ability Studies, 20(1), 77-89. doi: 10.1080/13598130902860507
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.  

Côté, J., Lidor, R. & Hackfort, D. (2009). ISSP position stand: To sample or to specialize? Seven postulates about youth sport activities that lead to continued participation and elite performance. International Journal of Sport & Exercise Psychology, 7(1), 7-17. doi: 10.1080/1612197X.2009.9671889
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Côté, J., Horton, S., MacDonald, D. & Wilkes, S. (2009). The benefits of sampling sports during childhood. Physical & Health Education Journal, 74, 6-11.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fraser-Thomas, J., Côté, J. & Deakin, J. (2008). Examining adolescent sport dropout and prolonged engagement from a developmentalpPerspective. JASP, 20(3), 318-333. doi: 10.1080/10413200802163549
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

LaPrade, R. F., Agel, J., Baker, J., Brenner, J. S., Cordasco, F. A., Côté, J. ... Provencher, M. T. (2016). AOSSM early sport specialization consensus statement. The Orthopaedic Journal of Sports Medicine, 4(4), 1-8. doi: 10.1177/2325967116644241
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

MacNamara, A., Collins, D. & Giblin, S. (2015). Just let them play? Deliberate preparation as the most appropriate foundation for lifelong activity. Frontiers in Psychology, 6, 1548. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01548
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Talentidentifisering og –seleksjon:
Abbott, A. & Collins, D. (2004). Eliminating the dichotomy between theory and practice in talent identification and development: Considering the role of psychology. Journal of Sports Sciences, 22(5), 395-408. doi: 10.1080/02640410410001675324
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hancock, D. J., Adler, A. L. & Côté, J. (2013). A proposed theoretical model to explain relative age effects in sport. European Journal of sport sciences, 13(6), 630-637. doi: 10.1080/17461391.2013.775352
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Henriksen, K., Stambulova, N. & Roessler, K. K. (2011). Riding the wave of an expert: A successful talent development environment in kayaking. The Sport Psychologist, 25, 341-362. doi: 10.1123/tsp.25.3.341
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sierraz-Diaz, M. J., Gonzalez-Villora, S., Pastor-Vicedo, J. C. & Serra-Olivares, J. (2017). Soccer and relative age effect: A walk among elite players and young players. Sports, 5(1), 5. doi: 10.3390/sports5010005
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Suppiah, H. T., Low, C. Y. & Chia, M. (2015). Detecting and developing youth athlete potential: Different strokes for different folks are warranted. British Journal of Sports Medicine, 49(13), 878-882. doi:10.1136/bjsports-2015-094648
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vaeyens, R., Lenoir, M., Williams, A. M. & Philippaerts, R. M. (2008). Talent identification and development programmes in sport: Current models and future directions. Sports Medicine, 38(9), 703-714.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
____________________________________________________________________________________________________________


LITTERATUR FOR FOTBALL:

2 BØKER:
Bergo, A., Johansen, P. A., Larsen, Ø. & Morisbak, A. (2002). Ferdighetsutvikling i fotball: Handlingsvalg og handling. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Olsen E., Larsen, Ø. & Semb, N. J. (1994). Effektiv fotball. Oslo: Gyldendal.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
___________________________________________________________________________________________________________


LITTERATUR FOR HÅNDBALL:

UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:
Bjørndal, C. T. (2009). Mestring av usikkerhet: Eksperttreneres læring, utvikling og utfordringer i trenerhverdagen. Masteroppgave ved Norges Idrettshøgskole, Oslo.
Disse sidene skal leses: 8-28, 41-51 og 70-77:
* Denne finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Masteroppgaven finnes også online: Klikk på denne lenken.

Boyle, M. (2016). New functional training for sports (2nd ed). Champaign, Ill.: Human Kinetics
Disse sidene skal leses: 21-28, 31-56 og 59-82.
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA

Davids, K. Button, C. & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Disse sidene skal leses: 3-54 og 81-172
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas:

Hallèn, J. & Ronglan, L. T. (2011). Ballspillidretter. I: J. Hallén & L. T. Ronglan, Treningslære for idrettene. (s. 288-314). Oslo: Akilles.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK pr 07.05.18 / Bibl. - AGG).


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene/bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Manchado, C., Tortosa-Martínez, J., Vila, H., Ferragut, C., & Platen, P. (2013). Performance factors in women's team handball: Physical and physiological aspects: A Review. Journal of Strength & Conditioning Research, 27(6), 1708-1719.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wagner, H., Finkenzeller, T., Würth, S. & von Duvillard, S. P. (2014). Individual and team performance in team-handball: A review. Journal of Sports Science & Medicine, 13(4), 808-816.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
_____________________________________________________________________________________________________________

LITTERATUR FOR IDRETT FOR PERSONER MED NEDSATT FUNKSJONSEVNE:

(ca. 300 s)

1 BOK:
Autralian Sports Comission (2001). Spil mig: Inklusjon af børn og unge med handicap i idræt i skole og fritid. Roskilde: Handicaidrættens videnscenter.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas.:

Sørensen, M. (Red.). (2018). TCI240: Fordypningsidrett/treningslære 1: Idrett for personer med nedsatt funksjonsevne: Høsten 2018. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk i APA-format:
Gregg, M. (2012). Working with athletes with intellectual disabilities. I: S. J. Hanrahan & M. B. Andersn (Eds.), Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioners. (s. 441-449). New York: Routledge.

Sørensen, M. & Kahrs, N. (2011). En idrett for alle? Erfaringer med integrering av personer med  funksjonsnedsettelser i norsk idrett. I: D. V. Hanstad (Red.), Norsk idrett: Indre spenning og ytre press. (s. 337-354). Oslo: Akilles.


4 ELEKTRONISKE ARTIKLER:


NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Beyer, R., Flores, M. M. & Vargas-Tonsing, T. M. (2009). Strategies and methods for coaching athletes with invisible disabilities in youth sport activities. Journal of Youth Sports, 4(2), 10-15.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Martin, J. (1999). A personal development model of sport psychology for athletes with disabilities. Journal of Applied Sport Psychology, 11(2), 181-193. doi: 10.1080/10413209908404199.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McMaster, S., Culver, D. & Werthner, P. ( 2012). Coaches of athletes with a physical disability: A look at their learning experiences. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 4(2), 226-243. doi: 10.1080/2159676X.2012.686060.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Page, S. J., O’Connor, E. & Peterson, K. (2001). Leaving the disability ghetto. A qualitative study of factors underlying achievement motivation among athletes with a disability. Journal of Sport and Social Issues, 25(1), 40-55. doi: 10.1177/0193723501251004.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


6 OFFENTLIG ONLINE RESSURSER:

International Paralympic Comittee. (u.å.). Official website of the Paralympic Movement. Hentet 24. april 2018 fra: https://www.paralympic.org/
Disse wes-sidene skal leses:
* Paralympic: History of the movement: Klikk på denne lenken.
* International Federations: Klikk på denne lenken.
* Science: Klikk på denne lenken.
* Classification: Klikk på denne lenken
* Medical: Klikk på denne lenken.

International Paralympic Committee (2009). Position Statement on background and scientific rationale for classification in Paralympic sport. I: International Paralympic Committee, IPC Handbook: Section 2, chapter 4.4. Hentet 24. april 2018 fra: https://www.paralympic.org/sites/default/files/document/141113170628158_2014_10_13+Sec+ii+chapter+4_4_Pos+Stat+scientific+rationale+Classification+Paralympic+Sport.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettsforbund (2009). Modul 1: Idrett for funksjonshemmede. Hentet 24. april 2018 fra: https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/funksjonshemmede/aktivitetsmateriell/2010modul_1_idrett_for_funksjonshemmede.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Sports Coach. (2014). Coaching athletes with a disability: What coaches need to know. Hentet 24. april 2018 fra: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwj9xObb0rHMAhUBXCwKHQjlAjkQFggbMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.bucs.org.uk%2Fcore%2Fcore_picker%2Fdownload.asp%3Fid%3D28139%26filetitle%3Dsports%2Bcoach%2BUK%2B-%2BCoaching%2Bdisabled%2Bpeople%2Bfactsheet&usg=AFQjCNGUBFRQqy55DDUfIBr5CNq-z4eJBQ&bvm=bv.120853415,d.bGg&cad=rja
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Sports Coach. (2015). Sports Coach UK Research summary 16: Embracing the Paradox. Hentet 24. april 2018 fra http://www.sportscoachuk.org/sites/default/files/no16%20embracing%20the%20paradox.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Sports Coach. (2015). Sports Coach UK Research summary 21: The importance of reflection for parasport coaches. Hentet 24 april 2018 fra: http://www.sportscoachuk.org/sites/default/files/no21%20The%20importance%20of%20reflection_0.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

Anbefalt litteratur for HELE KULLET:

2 BØKER:
Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité. (2012). Barneidrettstreneren. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Abrahamsen, F. (2016). Ungdomstreneren. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 OFFENTLIG ONLINE RESSURS:
Olympiatoppen. (2011). Olympiatoppens synspunkter på trening for barn. Oslo: Olympiatoppen. Hentet 24. april 2018 fra: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/ungeutovere/fagstoff/media28495.media
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
____________________________________________________________________________________________________________

Anbefalt litteratur for FOTBALL:
1 BOK:

Goksøyr, M. (2014). Hva er fotball (Hva er: 52). Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 2 BØKER:
Norges Fotballforbund (2011). Flest mulig, lengst mulig, best mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. Oslo: Akilles
Kap. 1-5 anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Strudwick, T. (Ed.). (2016). Soccer science. Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Side 37-98 og side 431-528 anbefales lest:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no