Studiehåndbok 2018-2019
   
   
  
TCI331 Coaching 2 (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTCI331
EmnenavnCoaching 2
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligMathias Haugåsen
TidspunktVår
ForkravBare for programstudenter som følger progresjonen i programmet (TCI)
Innledning

Coaching 2 integrerer aktivitetskunnskap, pedagogisk kunnskap og ledelseskunnskap i en helhetlig coachingkompetanse. Med basis i idrettens og kontekstens egenart, skal studentene videreutvikle handlingskompetanse og refleksjonsevne som trener og leder. Studentene skal styrke sin etiske bevissthet knyttet til trener- og veilederrollen.

Mål

Kunnskap

Studenten:

  • kan forstå hvordan coachingprosessen inngår i ulike sosiokulturelle sammenhenger, og kunne tilpasse sin praksis til ulike kontakster

Ferdigheter

Studenten skal:

  • kunne tilrettelegge og vurdere treningssituasjoner med sikte på deltakernes læringsutbytte i vid forstand
  • kunne individualisere lærings- og treningssituasjoner med utgangspunkt i deltakernes nivå og bakgrunn
  • være kjent med og kunne anvende ulike former for veiledning i sin trenerpraksis
  • ha evne til å reflektere over egne verdier, idrettens verdier og mulige dilemmaer i coachingprosessen
  • kunne reflektere over egen utvikling som coach
Organisering og arbeidsformer

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid og gruppearbeid. Som del av emnet skal studentene ha en praksisperiode med en treningsgruppe der de planlegger, gjennomfører og vurderer egen trener-/veiledningspraksis. Det må påregnes praksis på ettermiddager/kvelder og i helger.

Vurdering

Individuell praksisrapport på maksimalt 3800 ord. Rapporten skal leveres 14 dager etter avsluttet praksisperiode og vurderes til bestått/ikke bestått.

Praktisk-metodisk eksamen der studenten leder aktivitet med sin praksisgruppe eller med en gruppe av medstudenter. Studenten får 2 dagers forberedelse ut fra oppgitt oppgave. Studenten gjennomfører det planlagte opplegget og begrunner sine valg i en etterfølgende refleksjonssamtale. Gradert karakter, A-F.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

3 BØKER:
Cassidy, T., Jones, R. & Potrac, P. (2016). Understanding sports coaching: The pedagigical, social and cultural foundations of coaching practice (3rd ed.). London: Routledge.
* Boka finner du til lån biblioteket her: ORIA

Cross, N. & Lyle, J. (Eds.). (1999). The Coaching process: Principles and practice for sport. London: Butterworth Heinemann.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Pinnegar, S. E. (2009). Self-study of practice as a genre of qualitative research: Theory, methodology, and practice. (Self study of teaching and teacher education practices; 8). Dordrecht: Springer.
* Boka finnes til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka hjemmefra må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no