Studiehåndbok 2018-2019
   
   
  
IDR114 Individuelle idretter 2 (5 sp) 
(Individual sports 2 )
Faktaboks
EmnekodeIDR114
EmnenavnIndividuelle idretter 2
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligPer Haugen
Kort om emnet

Emnet skal gi grunnleggende praktisk erfaring og teoretisk kunnskap om et utvalg individuelle idretter slik at studentene utvikler en helhetlig kompetanse med sikte på å lede lærings- og utviklingsprosesser hos andre. Emnet skal videre gi studentene grunnleggende forståelse for prinsippene som ligger til grunn for motorisk læring.

Læringsmål

Studenten skal:

  • Kunne forstå og gjøre rede for sentrale begreper knyttet til idrettenes egenart.
  • Kunne vurdere egne ferdigheter og bevegelser og vise evne til øving med sikte på egen ferdighetsutvikling
  • Kunne anvende et repertoar av øvelser og praktisk-metodiske virkemidler for å utvikle andres motoriske kompetanse og ferdigheter i aktivitetene.
  • Forstå og anvende aktivitetenes egenart til å belyse motorisk læring.
Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger i kull og i klasser, egenstudier og gruppearbeid. Hoveddelen av emnet vil bestå av praktisk arbeid med ulike idrettsaktiviteter, samt arbeid i plenum med teoretiske emner knyttet til aktivitetsrelatert motorisk læring.

Arbeidskrav

Oppmøte minimum 80% på hvert delemne.
100% oppmøte i Ridderuka på Beitostølen inkl. undervisning i forkant.
100% oppmøte i grunnkurs i førstehjelp og hjerte-lungeredning (HLR).
Arbeidskravet må være godkjent for å gå opp til avsluttende skriftlig eksamen.

Vurdering/eksamen
  • Grunnkurs i hjerte-lungeredning (HLR). Bestått/ikke bestått.
  • Mappe vurderes til bestått/ikke bestått.
  • 2 timer individuell skriftlig eksamen med gradert karakter (A-F). Ingen hjelpemidler.
Kjernelitteratur

ALPINT:
1 INTERNT KOMPENDIUM:
Haugen, P. (Red). (2018). IDR114: Alpint: Våren 2019. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne deles ut.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Innholdet (litteraturlista) til det Interne kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 03, 30-33.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 04, 28-33.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 05, 31-35.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 06, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 07, 32-35.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2015). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 08, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 01, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 03, 32-37.

Norges skiforbund alpint & Norges idrettshøgskole. (2016). Alpinthjørnet: Fra kunnskap til praksis. Skisport, 04, 32-37.


1 VIDEO
:
Mono Media. (2015). Prepparering av alpinski: Klargjøring av nye ski. Hentet 20. november 2018 fra https://www.dartfish.tv/Player?CR=p96974c207333m2357197
* Du finner videoen her: Klikk på denne lenken.
_____________________________________________________________________________________________________________

LANGRENN:
1 INTERNT DIGITALT KOMPENDIUM:
Losnegard. T. (2015). Ut på langrenn. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger  i Canvas.

1 VIDEO:

Swix School (u.å.). Langrenn. Hentet 20. november 2019 fra http://www.swixschool.com/
* Videoene finner du her: Klikk på denne lenken.
________________________________________________________________________________________________________________


MOTORISK LÆRING
:
1 BOK
:

Sigmundsson, H. & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiv på barns motorikk. Oslo: SEBU forl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Eriksrud, O. (Red.). (2018). IDR114: Motorisk læring: Våren 2019. (Digital kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Enoksen, E. & Gjerset, A. (2015). Motorisk utvikling. I: A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg.). (s. 88-99). Oslo: Gyldendal.

Enoksen, E., Nilsson, J. & Gjerset, A. (2015). Koordinasjon og koordinasjonstrening. I: A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg.). (s. 491-507). Oslo: Gyldendal.

Giske, R. (2015). Teknikk og teknikktrening. I: A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg.). (s. 508-522). Oslo: Gyldendal.

Meen, H. D., Raastad, T., Gjerset, A., Helge, J. W. & Nilson, J. (2015). Fysisk vekst og utvikling. I: A. Gjerset (Red.), Idrettens treningslære (2. utg.). (s. 61-85). Oslo: Gyldendal.

Utley, A. & Astill, S. (2008). Section D: Theories of control. I: A. Utley & S. Astill, Motor control, learning and development. (s. 41-57). New York: Taylor & Francis Group.

 Utley, A. & Astill, S. (2008). Section H: Theories of motor learning. I: A. Utley & S. Astill, Motor control, learning and development. (s. 105-120). New York: Taylor & Francis Group.


1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:

Meen, H. D. (2000). Fysisk aktivitet hos barn og unge i relasjon til vekst og utvikling. Tidsskrift for Den norske lægeforening, 120(24), 2908-2914.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
________________________________________________________________________________________________________________________


SKILEIK:
1 DIGITALT KOMPENIDUM:
Haugen, P. (2018). Skileik. Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Mer info kommer senere
________________________________________________________________________________________________________________________


SVØMMING OG LIVREDNING:
1 HEFTE:
 
Norsk Førstehjelpsråd. (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp. Stavanger: Lærdal Medical. 
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 1 BOK:
Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bergen: Bodoni forl.
* Side 9-25 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas
:
Grydeland, M. (Red.). (2018). IDR114: Svømming og livredning: Våren 2019. (Digitalt komepndium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en finner du i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk i APA-format:
Kjendlie, P.-L. (2012). Svømming og livredning. I: E. Enoksen, A. O. Brunes & S.-H. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 190-215). Oslo: Gyldendal Undervisning.

Madsen, Ø. & De Faveri, T. (2006). Biologisk utvikling. I: Ø. Madsen & T. De Faveri, Svømmetrening. (s. 38-56). Bodoni forlag.

Madsen, Ø. & De Faveri, T. (2006). Koodinative egenskaper. I: Ø. Madsen & T. De Faveri, Svømmetrening. (s. 27-28). Bodoni forlag.


STØTTELITTERATUR til svømming og livredning:
1 DVD:
Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid. [DVD-plate]. Oslo: Norges idrettshøgskole.
* DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA 

Madsen, Ø. & Blixt, T. (2008). Svømmeaktiviteter for viderekommende. Bergen: Bodoni Forlag. 
Side 263-293 anbefales lest: 
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


OFFENTLIG ONLINE RESSURS: 
Utdanningsdirektoratet. (2015). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. (Sist endret: 21.08.2015). Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 28. okotber 2018 fra http://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/svomme-og-livredningsopplaring/ 
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


NETTPORTAL:
Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2017). Svømmedyktig. Hentet 28. oktober 2018 fra: http://www.svommedyktig.no/

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no