Studiehåndbok 2018-2019
   
   
  
TCI241 Fordypningsidrett/treningslære 2 (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeTCI241
EmnenavnFordypningsidrett/treningslære 2
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligEinar Sigmundstad
TidspunktVår
ForkravBare for studenter i programmet (TCI). TCI240 Fordypningsidrett/treningslære 1
Innledning

Emnet tar utgangspunkt i grunnleggende kunnskaper om treningsprosessens form og innhold med spesielt fokus på egen idrett. Kjennetegn ved fremragende utøvere og lag vektlegges, med spesielt fokus på hva som kreves av utvikling, trening og forberedelse for å nå høyt prestasjonsnivå.

Mål

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive og analysere treningsprosessens form og innhold
  • kan gjøre rede for arbeidskravene på høyt prestasjonsnivå i egen idrett, og hvordan disse påvirker treningsprosessen på ulike alderstrinn
  • kan beskrive og gjøre bruk av relevante verktøy og metoder for syring og kontroll av treningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende psykologisk, fysiologisk, taktisk og teknisk kunnskap som grunnlag for treningsprosessen i sin idrett
  • kan gjennomføre relevante analyser i sin idrett med tanke på prestasjonsutvikling
  • kan analysere og vurdere sentrale begreper i sin idrett
  • kan anvende prestasjonsrelatert kunnskap med relevans for prestasjonsutvikling i praktisk virksomhet i egen treningsgruppe
Organisering og arbeidsformer

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter. Undervisning er delvis felles for alle studenter på emnet, delvis for den enkelte idrett. Emnet omfatter også praksis. Det må påregnes praksis på ettermiddager/kvelder og i helger

Arbeidskrav

  • Skriftlig lab-rapport – med påfølgende muntlig presentasjon fra din idrett. Rapporten leveres via Fronter. Begge deler vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Obligatorisk arrangementpraksis (vagfritt semester i 2BA).
Vurdering
  • Individuell hjemmeeksamen, en uke, maksimalt 3 800 ord. Studentene trekker oppgave. Gradert karakter.
  • 80 % obligatorisk fremmøte i praksis, fordi de fleste idretter er avhengige av at studentene er objekter for hverandre. Vurderes til bestått – ikke bestått.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

GENERELL DEL, hele kullet:

2 BØKER:
Bompa, T. O. (2019). Periodization: Theory and methodology of training (6th ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Tanner, R. & Gore, C. (2013). Physiological tests for elite athletes (2nd ed.). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 1 BOK:
Enoksen, E., Tønnesen, E. & Tjelta, L. I. (Red.). (2007). Styrketrening: I individuelle idretter og ballspill. Kristiansand: Høgskoleforlaget.
Side 9-30 og 33-80 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
________________________________________________________________________________________________________________

KJERNELITTERATUR FOR FOTBALL
:

Treningsplanlegging:
1 BOK:
Hallèn, J. (Red). (2008). Fysisk trening i toppfotball. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 2 BØKER:
Norges Fotballforbund. (2011). Flest mulig, lengst mulig, best mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. Oslo: Akilles.
Kap. 6, 8, 9 og 10 skal leses (s. 153-172, 209-251, 253-278, 279-304):
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Williams, A. M. (Ed.). (2013). Science and soccer: Developing elite performers. (3rd ed.). London: Routledge.
Kap. 1-8 skal leses (s. 1-169):
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA


1 BOKKAPITTEL som du finner i Canvas:
Jordet, G. (2016). Psychology and elite soccer performance. I: T. Strudwick (Ed.), Soccer science. (s. 367-388). Champaign, Ill.: Human Kinetics.
* PDF-en ligger i Canvas.
(Rettighetsklarert via BOLK pr 08.01.19. / Bibl. - AGG)
________________________________________________________________________________________________________________


KJERNELITTERATUR FOR HÅNDBALL
:
1 BOK:
Baker, J., Cobley, S., & Schorer, J. (Eds.). (2012). Talent identification and development in sport: International perspectives. London: Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


7 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

* NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Agergaard, S. (2017). Learning in landscapes of professional sports: Transnational perspectives on talent development and migration into Danish women’s handball around the time of the financial crisis, 2004–2012. Sport in Society, 20(10), 1457-1469. doi: 10.1080/17430437.2016.1221068
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Ronglan, L. T., & Andersen, S. S. (2015). Talent development as an ecology of games: A case study of Norwegian handball. Sport, Education and Society, 22(7), 864-877. doi: 10.1080/13573322.2015.1087398.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Ronglan, L. T., & Andersen, S. S. (2016). The diversity of developmental paths among youth athletes: A 3-year longitudinal study of Norwegian handball players. Talent development & Excellence, 8(2), 20-32.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., & Ronglan, L. T. (2017). Orchestrating talent development: Youth players’ developmental experiences in Scandinavian team sports. Sports Coaching Review, 1-22. doi:10.1080/21640629.2017.1317172.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Andersen, S. S., & Ronglan, L. T. (2017). Successful and unsuccessful transitions to the elite level: The youth national team pathways in Norwegian handball. International Journal of Sports Science & Coaching
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kristiansen, E., & Stensrud, T. (2016). Young female handball players and sport specialisation: How do they cope with the transition from primary school into a secondary sport school? British Journal of Sports Medicine. doi: 10.1136/bjsports-2016-096435
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å., Stefansen, K., Smette, I., & Sandvik, M. R. (2017). Young people’s experiences of parental involvement in youth sport. Sport, Education and Society, 1-12. doi:10.1080/13573322.2017.1323200.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

ANBEFALT litteratur for hele kullet:

4 BØKER:
Frøyd, C., Sæterdal, R. & Wisnes, A. (Red.). (2005). Utholdenhet: Trening som gir resultater. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Hallén, J. & Ronglan, L.T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

McArdle, W. D., Katch, F. I. & Katch, V. L. (2007). Exercise physiology: Energy, nutrition, and human performance (6th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Staxrud, M. (2006). Virkning av periodisert styrketrening på prestasjon hos junior fotballspillere. Hovedfagsoppgave ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
* Hovedfagsoppgaven finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 BOKKAPITTEL
:
Tjelta, L. I. & Enoksen. E (2000). Training volume and intensity. I: J. Bangsbo & H. B. Larsen (Eds.), Running and science. (s. 149-177). Copenhagen: Munksgaard.
* PDF-en ligger i Canvas.
(Rettighetsklarert via BOLK pr 08.01.19. / Bibl. - AGG)

________________________________________________________________________________________________________________


ANBEFALT LITTERATUR FOR FOTBALL:
1 BOK:

Verheijen, R. (2016). Football periodization: Part 1. Amsterdam: World Football Academy BV.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no