Studiehåndbok 2018-2019
   
   
  
MA402 Anvendt idretts- og aktivitetspsykologi (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMA402
EmnenavnAnvendt idretts- og aktivitetspsykologi
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligAnne Marte Pensgaard
TidspunktVår
Innledning

Hovedfokuset i emnet er å omforme teori og empirisk forskning i idretts- og aktivitetspsykologi til egen praksis som veileder i idrett og fysisk aktivitet for barn, unge, voksne og eldre. Konkurranse/prestasjonsidrett, bredde/mosjonsidrett, samt fysisk aktivitet generelt vil være aktuelle kontekster for studentenes arbeid med praktiske case og intervensjoner blant de ulike målgruppene. Ulike tilnærminger til veileder rollen og implementeringen av intervensjoner for økt prestasjon, bedre psykologisk utbytte og økt fysisk aktivitet vil bli gjennomgått og diskutert.
Etiske aspekter ved å jobbe med ulike målgrupper vil stå sentralt.

Mål

Kunnskap

Studenten:

  • Har inngående kunnskap om hvordan teoribasert psykologisk trening legges opp for ulike målgrupper, inkludert egentrening.
  • Har inngående kunnskap om forskningsutfordringer på fagfeltet samt vitenskapelig metodikk.
  • Skal ha kjennskap til psykopatologiske symptomer i ulike aldersgrupper.


Ferdigheter

Studenten:

  • Kan utvikle og gjennomføre et mentalt treningsprogram for en bestemt utøver/lag/gruppe.
  • Kan praktisere ulike teoribaserte mentalt treningsverktøy på en reflektert måte. 
  • Kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til psykologisk ferdighetstrening.
  • Kan skille mellom psykologisk ferdighetstrening og klinisk terapi.
Organisering og arbeidsformer

Emnet går i vårsemesteret. Det blir gjennomført obligatoriske lab øvelser (100 % oppmøte), samt at det forventes at studentene aktivt deltar i øvelser og presentasjoner. Studentene skal skrive loggbok gjennom hele semesteret.

Vurdering

a) Loggbok hvor egentrening blir dokumentert (bestått/ikke bestått).

b) Skriftlig presentasjon av eget valgt case, med forslag til treningsopplegg for valgt utøver som utøver skal gjennomføre, med påfølgende evaluering (gradert karakter).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Pensum

 

Kjernelitteratur

5 BØKER:
Anderson, M. (Ed). (2005). Sport psychology in practice. Champaign Ill.: Human Kinetics.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Aoyagi, M. W. & Poczwardowski, A. (Eds). (2012). Expert approaches to sport psychology. Morgantown, V.W: Fitness Information Technology.
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
 ORIA                                                 

Berge, T. & Repål, A. (2010). Den indre samtalen: Lær deg kognitiv terapi (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademiske.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Knapp, S. J. & VandeCreek,  L. D. (2012). Practical ethics for psychologists: A positive approach (2nd ed.). Washington, D.C.: American Psychological Association
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Schinke, R. J. & Hackfort, D. (Eds.). (2017). Psychology in professional sports and the performing arts: Challenges and strategies. London: Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å lese den elekstroniske boka når du ikke er på NIH, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken.


5 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB!
For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Brown, J. F. & Cogan, K. D. (2006). Ethical clinical practice and sport psychology: When two worlds collide. Ethics & Behavior, 16(1), 15-23. doi: 10.1207/s15327019eb1601_3
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Etzel, E. F. & Watson II, J. C (2006). Introduction to the special issue: Ethics in sport and exercise psychology. Ethics & Behavior, 16(1), 1-3. doi: 10.1207/s15327019eb1601_1
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Pauline, J. S., Pauline, G. A., Johnson, S. R. & Gamble, K. M. (2006). Ethical issues in exercise psychology. Ethics & Behavior, 16(1), 61-76. doi: 10.1207/s15327019eb1601_6
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Watson II, J. C., Zizzi, S. & Etzel, E. F. (2006). Ethical training in sport psychology programs: Current training standards. Ethics & Behavior, 16(1), 5-14. doi: 10.1207/s15327019eb1601_2
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Watson II, J. C., Clement, D. & Harris, B. (2006). Teacher´s practitioner multiple-role issues in sport psychology. Ethics & Behavior, 16(1), 41-59. doi: 10.1207/s15327019eb1601_5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

BOKKAPITTEL som du finner i Canvas:
Madsen, O. J. (2017). Psykologi og idrett. I: O. J. Madsen, Den terapeutiske kultur (2. utg.). (s. 114-131). Oslo: Universitetsforlaget.
* PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 19.11.18 / AGG - Bibl.)

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no