|
|
|
|
| Trening, helse og prestasjon |
|
|
|
| Exercise, health and performance |
|
|
|
|
|
| Bachelor i trening, helse og prestasjon |
|
|
|
| Bachelor in Exercise, health and performance |
|
|
|
| Programmet undervises hovedsakelig på norsk |
|
|
|
|
|
| Programmet gir den teoretiske og praktiske kunnskapen til å planlegge og lede trening med ulike grupper. Utdanningen gir den teoretiske bakgrunnen for å forstå hvordan fysisk aktivitet, systematisk trening og inaktivitet kan påvirke vår helse og fysiske yteevne. Utdanningen bygger på de naturvitenskapelige fag. Utdanningen tilbyr spesialisering i to hovedretninger, Fysisk aktivitet og helse samt Trening og prestasjon. Programmet tilbyr ytterligere spesialisering mot ulike grupper som barn, unge, voksne, eldre, pasienter og idrettsutøvere på alle nivåer. |
|
|
|
| Fysisk aktivitet fremmer god helse og er et viktig og veldokumentert virkemiddel i forebygging og behandling av en rekke sykdommer. Idrett er viktig i samfunnet, som breddefenomen, eliteaktivitet og underholdning. Programmet egner seg for dem som vil jobbe som instruktør eller trener for ulike alderstrinn, nivåer og ulike grupper (barn-eldre, mosjonist-elite, pasient-frisk), og som i studiet ønsker å forstå den fysiske og biologiske bakgrunnen for hvordan fysisk aktivitet og systematisk trening påvirker helse og prestasjon. |
|
|
|
| Studenter med en bachelor i trening, helse og prestasjon kvalifiserer til blant annet jobber i treningssentre, idrettsorganisasjoner og andre frivillige organisasjoner (for eksempel turistforeningen og skiforeningen), idrettsbarnehager, offentlige etater (for eksempel folkehelseinstituttet, helsedirektoratet og fylkeskommuner) og i private bedrifter med tilhørende virksomhet. Studieretningen fysisk aktivitet og helse kvalifiserer blant annet til jobber i frisklivssentraler, rehabiliterings- og helseinstitusjoner, samt på arbeidsfysiologiske testlabber. Studieretningen trening og prestasjon kvalifiserer til for eksempel jobber som fysisk trener i ulike idretter (ballspill og individuelle idretter) på ulike alderstrinn og nivå, fra barneidrett til toppidrett, samt arbeid på arbeidsfysiologiske testlabber.
Studiet kvalifiserer til følgende masterretninger: Master i treningsfysiologi og master i fysisk aktivitet og helse: Begge studieretninger (trening og prestasjon og fysisk aktivitet og helse) kvalifiserer til begge masterretningene. Etter fullført master med samlet karakter på B eller bedre er man kvalifisert til videre opptak på NIHs doktorgradsprogram. |
|
|
|
| Opptakskravet er generell studiekompetanse.
Politiattest og medisinsk testing
Utdanningen krever politiattest, tuberkulose- og MRSA-testing. Politiattest og egenerklæringsskjemaer for de medisinske testene må legges fram ved studiestart. |
|
|
|
| Kunnskap
Kandidaten har
- bred kunnskap om kroppens anatomi, fysiologi og bevegelsesapparatets funksjon
- bred kunnskap om kroppens fysiske forutsetninger for at mennesker kan være i aktivitet og ha god helse
- bred kunnskap om akutte og langsiktige fysiologiske effekter av fysisk aktivitet og trening, og hvordan dette påvirker generell helse og prestasjon
- kunnskap om sammenhenger mellom ernæring, helse og prestasjon
- kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid med vekt på fysisk aktivitet for ulike grupper i befolkningen
- kunnskap om motiverende kommunikasjon ved livsstilsendring
- kunnskap om grunnleggende vitenskapelig metodelære og kritisk kildebruk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre relevante tester for fysisk form og funksjon (styrke, utholdenhet, bevegelighet), tolke og formidle testresultater
- kan kartlegge trening og fysisk aktivitet i ulike grupper
- kan planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og evaluere trening og fysisk aktivitet for ulike grupper
- kan tilegne seg, kritisk vurdere og henvise korrekt til relevant faglitteratur
- har grunnleggende ferdigheter i metode og statistikk
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan formidle fagstoff til ulike målgrupper, både skriftlig og muntlig
- kan samarbeide med andre profesjoner innen fagfeltet og gjennom dette bidra til utvikling av praksisfeltet
- har evne til etisk refleksjon og utviser respekt for enkeltindividet
- har evne til kritisk refleksjon rundt egen og andres praksis
- viser en vitenskapelig tilnærming til fagområdet
|
|
|
|
| Forberedelse og aktiv deltakelse i forelesningstimer, deltakelse i seminar/kollokvium med lærere til stede, problemløsning, prosjektarbeid, laboratoriearbeid, selvstendig arbeid/oppgave, selvstendig studium, trening/øvelser, praksis/yrkespraksis. Bruk av digitale ressurser, inkludert ulike læringsapper og elektronikse flervalgsoppgaver. |
|
|
|
|
- Sriftlig eksamen – vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under kunnskap
- Muntlig eksamen – vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under kunnskap og generell kompetanse
- Rapportskriving - vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under alle tre områder
- Prosjektoppgave - vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under alle tre områder
- Presentasjoner- vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under alle tre områder
- Praktisk-metodisk eksamen - vurderer læringsutbyttebeskrivelsene under alle tre områder, men med fokus på ferdighetsområdet
|
|
|
|
| Totalt 100 studiepoeng er felles for alle studenter på trening, helse og prestasjon
- Første- og andre semester felles 60 sp
- Tredje semester felles 30 sp
- Fjerde semester felles 10 sp
- Femte semester valgfritt 30 sp. Vi vil tilby ulike fordypningsemner, man kan også velge fra andre institusjoner i Norge og utland. Det er spesielt tilrettelagt for utveksling.
De resterende 50sp (20sp i fjerde semester og 30 i sjette semester) er styrt av hvilken rening som er valgt, studieretning trening og prestasjon eller studieretning fysisk aktivitet og helse. Se tabeller. |
|
|
|
| Studieretning Fysisk aktivitet og helse
Studieretning Trening og prestasjon
|
|
|
|
| Vi har partnerinstitusjoner i Nord Amerika, Europa og Australia. |
|
|
|
| Det er tilrettelagt for utveksling i 5. semester.
I dette semesteret blir det også tilbudt emner på engelsk i vårt eget bachelorløp slik at de studenter som ikke reiser ut kan studere sammen med exchange studenter her hjemme. Fagmiljøet framstår som internasjonalt da det er flere internasjonale ansatte. |
|
|
|
| Minst 30 sp i programmet vil bli undervist på engelsk. |
|
|
|
|
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig | THP100 | Humanfysiologi | 10 sp | Vår | Jonny Hisdal | THP101 | Funksjonell anatomi | 10 sp | Høst | Ola Eriksrud | THP102 | Idrettsernæring | 10 sp | Vår | Truls Raastad | IDR107 | Idrett og samfunn | 10 sp | Høst | Sigmund Loland | IDR109 | Treningslære | 10 sp | Vår | Thomas Losnegard | IDR111 | Ballspill 1 | 5 sp | Høst | Ola Fosnæs | IDR114 | Individuelle idretter 2 | 5 sp | Vår | Per Haugen |
|
|
|
|
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig | THP200 | Arbeidsfysiologi | 10 sp | Høst | Bjarne Rud | THP201 | Exercise in practice | 10 ECTS | Fall | Tron Krosshaug | MET200 | Forskningsmetode | 10 sp | Høst | Knut Eirik Dalene | THP202 | Treningsfysiologi | 10 sp | Vår | Jostein Hallén | THP203 | Basal biomekanikk | 10 sp | Vår | Ola Eriksrud | THP204 | Metabolisme | 10 sp | Vår | Jørgen Jensen | THP305 | Yrkespraksis (TP) | 10 sp | Vår | Bjarne Rud | THP306 | Treningsplanlegging | 10 sp | Vår | Live Luteberget | THP307 | Bacheloroppgave (TP) | 10 sp | Vår | Olivier Seynnes |
|
|
|
|
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig | THP300 | Sport and Exercise Biomechanics | 10 ECTS | Fall | Matthias Gilgien | THP301 | Cell Biology | 10 ECTS | Fall | Adam Sharples | THP302 | Personlig trener | 10 sp | Høst | Lene Annette Hagen Haakstad | THP311 | Idrettsmedisin | 10 sp | Høst | Roald Bahr |
|
|
|
|
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig | THP200 | Arbeidsfysiologi | 10 sp | Høst | Bjarne Rud | THP201 | Exercise in practice | 10 ECTS | Fall | Tron Krosshaug | MET200 | Forskningsmetode | 10 sp | Høst | Knut Eirik Dalene | THP202 | Treningsfysiologi | 10 sp | Vår | Jostein Hallén | THP205 | Aktivitetsmedisin 1 | 10 sp | Vår | Runar Barstad Solberg | THP206 | Helsekommunikasjon | 10 sp | Vår | Gro Rugseth | THP308 | Yrkespraksis (FAH) | 10 sp | Vår | Oddbjørn K. Andersen | THP309 | Aktivitetsmedisin 2 | 10 sp | Vår | Trine Stensrud | THP310 | Bacheloroppgave (FAH) | 10 sp | Vår | Lene Annette Hagen Haakstad |
|
|
|
|
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng | Semester | Emneansvarlig | THP302 | Personlig trener | 10 sp | Høst | Lene Annette Hagen Haakstad | THP303 | Trening og kreft | 10 sp | Høst | Tormod S. Nilsen | THP304 | Physical Activity and Seniors | 10 ECTS | Fall | Julie Stang | THP311 | Idrettsmedisin | 10 sp | Høst | Roald Bahr |
|
|