1 BOK: Tøssebro, J. (2010). Hva er funksjonshemming? (Hva er; 36). Universitetsforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
UTDRAG FRA 2 BØKER: Grue, L. (2016). Normalitet. Fagbokforlaget. Disse sidene skal leses: 9-21 og 71-102: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Lagerkvist, B., & Lindgren, C. (2012). Barn med funktionsnedsättning. Studentlitteratur. Kap. 2, 4, 7-21 og 23 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteke her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Evensen, K. V. (Red.). (2020). FAF311: Perspektiver på funksjonshemminger og samhandling: Høsten 2020 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nyeste APA-standarden: Barron, K. (2015). Social inclusion as a theoretical concept and a social practice. I Traustadòttir, Ytterhus, Egilson and Berg (Eds.), Childhood and disability in the Nordic Countries: Being, becoming, belonging (s. 133-148). Palgrave Mcmillan.
Grue, L. (2004). Medisinsk og sosial forståelse av funksjonshemming. I L. Grue, Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer (s. 101-131). Abstrakt forlag.
Grue, L. (2004). Å få et funksjonshemmet barn. I L. Grue, Funksjonshemmet er bare et ord (s. 207-229). Abstrakt forlag.
Lorentzen, P. (2009). I sin egenart. I P. Lorentzen, Kommunikasjon med uvanlige barn (s. 89-95). Universitetsforlaget.
Lorentzen, P. (2009). I sitt riktige element. I P. Lorentzen, Kommunikasjon med uvanlige barn (s. 63-79). Universitetsforlaget.
Standal, Ø. F. (2010). Pedagogisk arbeid i rehabilitering: Ei drøfting av praktiske, pedagogiske handlingar. I K. Steinsholt & K. Pedersen (Red), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 85-99). Tapir akademisk forlag.
Toombs, S. K. (2001). Reflections on bodily change: The lived experience of disability. I S. K. Toombs (Ed.), Handbook of phenomenology and medicine (Philosophy and medicine; 68) (s. 247-261). Kluwer.
Van Manen, M. (1993). Hva er takt. I M. Van Manen, Pedagogisk takt: Betydningen av pedagogisk omtenksomhet (s. 113-133). Caspar forlag.
5 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Calculator, R. (2009). Augmentative and Alternative Communication (AAC) and inclusive education for students with the most severe disabilities. International Journal of Inclusive Education, 13(1), 93-113. https://doi.org/10.1080/13603110701284656 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Evensen, K. V (2017). He is not crying for real: Severe, multiple disabilities and embodiedconstraint in two segregated special needs education units. Society, Health & Vulnerability, 8(1), . https://doi.org/10.1080/20021518.2017.1387474 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Leo, J. & Goodwin, D. L. (2013). Pedagogical reflections on the use of disability simulations in higher education. Journal of Teaching in Physical Education, 32(4), 460-472. https://doi.org/10.1123/jtpe.32.4.460 *Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lorentzen, P. (2009). Vil eieren av kommunikasjonsproblemet vennligst melde seg! Logopeden, 3. Hentet fra https://norsklogopedlag.no/vil-eieren/ * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Oliver, M. (1993). What`s so wonderful about walking? Inaugural professoral lecture 9. February 1993. Hentet fra http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.494.5524&rep=rep1&type=pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. |