Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
FAF314 Praksislæring (10 sp) 
(Learning in practicum )
Faktaboks
EmnekodeFAF314
EmnenavnPraksislæring
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst og vår
EmneansvarligMarte Bentzen
PraksisCa 50 dager i løpet av studieåret. Det må beregnes noe praksis utenom vanlig arbeidstid.
Kort om emnet

Gjennom studieåret skal studentene aktivt delta i praksis i ulike sammenhenger der tilpasset fysisk aktivitet finner sted: rehabilitering, idrett, pedagogiske virksomheter og i psykisk helsevern. Studentene skal reflektere over eget ståsted og faglighet i møtet med disse praksisfeltene, og omsette sine refleksjoner til meningsfull praksislæring. Læringen som skjer i praksis vil integreres med den faglige læringen som skjer i de andre emnene i studiet.

Læringsmål

Studentene skal:

Kunnskap

  • kjenne til hvordan tilpasset fysisk aktivitet skjer i ulike praksisfelt
  • kjenne til de viktigste aktørene i praksisfeltene, slik som ulike brukergrupper og tverrfaglige ressurser
  • ha kunnskap om de sosiale nettverkene som kan være ressurser til deltagerne i praksisfeltene
  • ha kunnskap om offentlige dokument (eksempelvis læreplan, rammeplan, lovverk, idrettspolitisk dokument) som benyttes i ulike virksomheter

Ferdighet

  • ha ferdigheter til å legge til rette for fysisk aktivitet for mennesker med ulike forutsetninger i ulike situasjoner
  • kunne belyse og forstå praksiserfaringer ut fra teoretiske perspektiv
  • kunne kommunisere med mennesker i ulike livssituasjoner
  • ha evne til å utforske hva som motiverer den enkelte til bevegelse
  • i møte med den enkelte kunne anerkjenne dens personlige kunnskap og erfaring

Generell kompetanse

  • opparbeide seg et ydmykt, reflektert og kritisk forhold til egen og andres praksis
  • reflektere over egen faglig praksis og justere denne under veiledning
  • vise at de er trygge på egen faglig kompetanse
  • kunne vise evne til å skape relasjon til andre mennesker
  • kunne reflektere over etisk utfordrende situasjoner i praksis og ta lærdom av disse i sin egen profesjonelle utvikling
Læringsformer og aktiviteter

Læringsformene i dette emnet er deltagelse i praksis. Omfanget av praksisen vil være om lag 50 dager i løpet av studieåret. Det må beregnes noe praksis utenom vanlig arbeidstid.

Arbeidskrav
  • 100% oppmøte på praksis.
  • Mappevurdering med 4 refleksjonsnotat fra de ulike praksiser. Godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskravet må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.

Vurdering/eksamen

Praksisen vurderes til bestått/ikke-bestått.

Kjernelitteratur

2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Rodgers, C. (2002). Defining reflection: Another look at John Dewey and reflective thinking. Teacher college record, 104(4), 842-866.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Standal, Ø., & Rugseth, G. (2014). Practicum in adapted physical activity: A Dewey-inspired action research project. Adapted Physical Activity Quarterly, 31(3), 219-239. https://doi.org/10.1123/apaq.2013-0105
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 ONLINE RAPPORT:
Wackerhausen, S. (2008). Erfaringsrum, handlingsbåren kundskab og refleksion (Skriftserie / Refleksion i praksis; Nr. 1/2008). http://ruml.au.dk/fileadmin/www.ruml.au.dk/skriftserier/refleksion_i_praksis/wackerhausen.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no