Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
TI201 Treningsprosessen 1: Trening for barn og unge (5 sp) 
(Training process 1: Training for children and youth )
Faktaboks
EmnekodeTI201
EmnenavnTreningsprosessen 1: Trening for barn og unge
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst
EmneansvarligEspen Tønnesen
ForkravBare for programstudenter
Kort om emnet

I løpet av emnekurset skal du tilegne deg kunnskap og ferdigheter om hvordan du kan håndtere treningsprosessen for barn og unge på best mulig måte. Du skal få teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter for å kunne foreta langsiktig planlegging, og hvor du i denne planleggingen tar hensyn til sentrale faktorer for barn og unges vekst og utvikling. Hensikten er å få deg til å reflektere over muligheter, begrensninger og utfordringer som spesielt er knyttet til treningsprosessen, før, under og rett etter pubertet.

Læringsmål

Kunnskap

Studenten skal

  • kunne gjøre rede for sentrale prinsipper for trening og ferdighetsutvikling for barn og unge.
  • kunne gjøre rede for barn og unges vekst, modning og utvikling, og hvordan dette påvirker treningsprosessen.
  • ha grunnleggende kunnskap om hvordan ulike idretters karakteristika og prestasjonsprinsipper påvirker treningsprosessen.
  • kunne gjøre rede for ulike periodiseringsmodeller og verktøy som brukes i treningsprosessen hos unge idrettsutøvere som bedriver prestasjonsrettet idrett

Ferdigheter

Studenten kan

  • med utgangspunkt i relevant teori, empiri og praksiserfaring utarbeide hensiktsmessige planverk for utvikling av grupper og enkeltutøvere inn mot sin valgte idrett, med utgangspunkt i relevant teori, empiri og praksiserfaring.
  • dokumentere og analysere trening opp mot totalbelastning og prestasjonsutvikling på tester og i konkurranser.
  • kan presentere og diskutere sentrale elementer i treningsprosessen for barn og unge på ulike alderstrinn, nivå og kjønn.
Læringsformer og aktiviteter

Veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer, herunder diskusjoner, gruppearbeid og presentasjoner. I timene vil det bli brukt IKT-verktøy i form av klikkere.

Arbeidskrav

Individuell mappeinnlevering. Nærmere innhold i mappen blir presentert ved emnestart. Mappen må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. 

Vurdering/eksamen

2 timer skriftlig eksamen. Gradert karakter A-F.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 1 BOK:
Tønnesen, E. & Rønnestad, B. R. (2018). Trening: Fra barneidrett til toppidrett. Gyldendal.
Side 9-21, 97-244 od side 296-310 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 KAPITTEL - som du finner som PDF i Canvas:
Blatz, D. H., & De Luigi, A. J. (2016). Human growth and development. I R. B. Birrer, F. G. O’Connor & S. F. Kane (Red.), Musculoskeletal and sports medicine for the primary care practitioner (4th ed.) (s. 137-147). CRC Press.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK .04.20. / Bibl. - AGG)


6 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Georgopoulos, N. A., Roupas, N. D., Theodoropoulou, A., Tsekouras, A., Vagenakis, A. G., & Markou, K. B. (2010). The influence of intensive physical training on growth and pubertal development in athletes. Annals of the New York Academy of Sciences, 1205, 39-44. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2010.05677.x
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


Malina, R. M., Rogol, A. d., Cumming, S. P., Coelho e Sliva, M. J., & Figueiredo, A. J. (2015). Biological maturation of youth athletes: Assessment and implications. British Journal of Sports Medicine, 49(13), 852-859. https://doi.org/10.1136/bjsports-2015-094623
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Matina, R. M., & Rogol, A. D. (2011). Sport training and the growth and pubertal maturation of young athletes. Pediatric Endocrinology Reviews, 9(1), 441-455.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Read, P. J., (2016). The scientific foundations and associated injury risks of early soccer specialisation. Journal of Sports Sciences, 34(24), 2295-2302. https://doi.org/10.1080/02640414.2016.1173221
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Schwellnus, M., Soligard, T., Alonso, J-M., Bahr. R., Clarsen, B., Dijkstra, H. P., ... Engebretsen, L. (2016). How much is too much? (Part 2) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of illness. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1043–1052. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096572
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no