Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
TI301 Treningspsosessen 2: Ferdighetsutvikling og motorisk læring (5 sp) 
(Skill acquisition and development in sports )
Faktaboks
EmnekodeTI301
EmnenavnTreningspsosessen 2: Ferdighetsutvikling og motorisk læring
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst
EmneansvarligChristian Thue Bjørndal
ForkravTI201 Treningsprosessen 1: Trening for barn og unge
Kort om emnet

Emnet er en introduksjon til teoretiske perspektiver på ferdighetsutvikling og motorisk læring i idrett, med spesiell vekt på et økologisk-dynamisk perspektiv. Emnet skal gi studenten en teoretisk forståelse for innlæring og utvikling av ferdigheter i egen idrett og ferdighetene til å anvende denne kunnskapen i egen praksiskontekst.

Læringsmål

Kunnskap

Studenten skal tilegne seg en generell forståelse for økologisk-dynamiske perspektiver på ferdighetsutvikling, med spesiell vekt på

  • Hvordan frihetsgrader og variabilitet i bevegelsessystemet former, begrenser og muliggjør innlæring og videreutvikling av ferdigheter i idrett.
  • Hvordan persepsjon former, begrenser og muliggjør innlæring og videreutvikling av ferdigheter i idrett.
  • Hvordan ulike betingelser i øvelsesmiljøet former, begrenser og muliggjør innlæring og videreutvikling av ferdigheter gjennom idrettslig aktivitet.
  • Hvordan utøveres oppfattelse av handlingsmuligheter (affordanser) betinger handlingsvalg og handlinger i trenings- og konkurransesituasjon.
  • Hvordan den spesifikke prestasjonskonteksten betinger hva som er gode deløvelser for å stimulere innlæring og/eller videreutvikling av ferdigheter i idrett.

Ferdigheter

Studenten skal tilegne seg ferdighetene til å

  • Tilpasse treningsaktivitet med utgangspunkt i utøveres individuelle behov og utfordringer, og ulike ferdighetsnivå i egen idrett.
  • Forsterke utøverens fokus på relevant informasjon i trening og konkurranse, med den hensikt å forsterke innlæring og utvikling av ferdigheter i egen idrett.
  • Forsterke implisitt læring i innlæring og utvikling av ferdigheter i egen idrett.
  • Periodisere spesialtrening, for eksempel posisjonsbestemt trening eller rolletrening, i og over en treningsperiode i egen idrett.

Generell kompetanse

Studentene skal videreutvikle sin kompetanse til å planlegge, implementere og evaluere hensiktsmessige treningsaktiviteter og treningsøvelser i egen idrett, tilpasset utøvere sitt ulike ferdighetsnivå, og andre individuelle behov og utfordringer.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet baserer seg på en kombinasjon av forberedelse og deltakelse i forelesningstimer (60 timer, hvor av 20 timer lærerstyrt undervisning), og individuelle oppgaver, gruppeoppgaver og studentpresentasjoner i seminargrupper (65-90 timer).

Arbeidskrav

For å få gå opp til eksamen må studenten ha godkjent fire studentpresentasjoner i seminargrupper.

  • Studenter med fordypningsidrett håndball arbeider med øvelsesdesign for å utvikle posisjonsbestemte ferdigheter i alle spilleposisjoner: (a) bakspiller; (b) kantspiller, (c); linjespiller og (d) målvakt.
  • Studenter med fordypning i andre idretter avklarer de konkrete temaene med lærer ved emnestart.

Det oppfordres til at studentene samtidig med emnet har praksis som trener eller spillerutvikler.

Vurdering/eksamen

Eksamen gjennomføres som to timers hjemmeeksamen med gradert karakter (A-F).

Kjernelitteratur

1 BOK:
Renshaw, I., Davids, K., Newcombe, D., & Roberts, W. (2019). The constraints-led approach: Principles for sports coaching and practice design. Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA 1 BOK:
Bosch, F. (2015). Strength training and coordination: An integrative approach. 2010 Utgievers.
Side 13-60 og 99-122 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner som PDF i Canvas:
Bjørndalen, C. T. (Red.). (2020). TI301: Treningsprosessen 2: Ferdighetsutvikling og motorisk læring: Høsten 2020 (Digitalt kompenidum). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den nyeste APA-standarden:
Chow, J. Y., Davids, K., Button, C., & Renshaw, I. (2016). Manipulating instructional constraints to encourage exploratory learning. In J. Y. Chow (Red.), Nonlinear pedagogy in skill acquisition: An introduction (s. 120-133). Routledge.

Chow, J. Y., Davids, K., Button, C., & Renshaw, I. (2016). Nonlinear pedagogy: An overview of key principles. I J. Y. Chow (Red.), Nonlinear pedagogy in skill acquisition: An introduction (s. 45-65). Routledge.

Davids, K., Button, C., & Bennett, S. (2008). Traditional theories of skill acquisition. In K. Davids, C. Button, & S. Bennett, Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach (s. 3-27). Human Kinetics.


2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Farrow, D., & Robertson, S. (2017). Development of a Skill Acquisition Periodisation Framework for High-Performance Sport. Sports Medicine, 47(6), 1043-1054. https://doi.org/10.1007/s40279-016-0646-2
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Otte, F. W., Millar, S.-K., & Klatt, S. (2019). Skill training periodization in “Specialist” Sports Coaching: An introduction of the “PoST” Framework for Skill Development. Frontiers in Sports and Active Living, 1. https://doi.org/10.3389/fspor.2019.00061
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no