Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
FKI270 Helsepedagogikk  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI270
EmnenavnHelsepedagogikk
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligEllen Berg
TidspunktVår
ForkravFor programstudenter
Innledning

Emnet belyser og problematiserer begrepet helse med særlig fokus på helsens betydning for elever i skolen. Helse som opplevd fenomen i relasjon til kroppsøving er sentralt. Emnet behandler også folkehelseperspektiver og helsepolitiske spørsmål, særlig i forhold til ungdomshelse. Både teoretiske og praktiske sider ved helsepedagogikk belyses. Helsepedagogiske teorier og modeller har en spesiell plass i emnet som grunnlag for å forstå betydningen av bevegelse og fysisk aktivitet kan ha for helse, og hvordan skolen som institusjon kan ivareta dette, særlig i kroppsøving.

Mål

Studenten skal kunne

  • diskutere begrepet helse og dets relevans i skolen.
  • redegjøre for hvordan helseopplysning og helsearbeid utvikles i samfunnet, med særlig tanke på ungdom.
  • bruke egen yrkeskompetanse til helsearbeid overfor elevene.
  • reflektere over ulike kroppsidealers betydning for identitetsskaping og helse.
  • undervise i og arbeide med hvordan informasjon om  bevegelse og trening kan utformes for å ha betydning for helse.
  • analysere den samfunnsmessige bakgrunn for sosial ulikhet i helse, særlig med henblikk på kjønn, etnisitet og klasse.
  • diskutere det mangefasetterte fenomenet stress og kunne vurdere og å benytte undervisningsformer og metoder, som mindfulness, meditasjon og avspenning for å redusere og å håndtere stress.
Organisering og arbeidsformer

Emnet undervises konsentrert i vårsemesteret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver.

Vurdering

80% frammøte med aktiv deltakelse.
Gruppeeksamen hvor 4-5 studenter velger et prosjekt. Spesielle retningslinjer vedrørende utarbeidelse av prosjektet vil bli gitt. Gruppene deles inn i samarbeid med emneansvarlige. Oppgaven skal maksimalt ha 6 000 ord. Gradert karakter.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Mæland, J. G. (2009). Hva er helse? (Hva er; 29). Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket herORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Berg, E. (Red.). (2020). FKI270: Helsepedagogikk: Våren 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompemdiet, alfabetisk etter den APA 7. utg.:
Antonovsky, A. (2012). Helsens mysterium: Den salutogene modellen (A. Sjøbu, Overs.). Gyldendal Akademisk.
* Side 38-54: Begrepet opplevelse av sammenheng

Hegna, K., Eriksen, I. M., Sletten, M. Å., Strandbu, Å. & Ødegård, G. (2017). Ungdom og psykisk helse - endringer og kontekstuelle forklaringer. I M. Bunting & G. Moshuus (Red.), Skolesamfunnet: Kompetansekrav og ungdomsfellesskap (s. 75-94). Cappelen Damm Akademisk.

Lindström, B., & Eriksson, M. (2015). . I B. Lindström & M. Eriksson, Haikerens guide til Salutogenese: helsefremmende arbeid i et salutogent perspektiv (A. Sjøbu, Overs.). Gyldendal Akademisk.
* Side 14-16: Innledning- salutogenesens opprinnelse
* Side 17-26: Et nytt utsyn: Fortellingen om den blinde mannen

Rugset, G. (2015). Ett kroppsøvingfag: Mangfoldige kropper. I Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkludernde kroppsøving (s. 79-95). Cappelen Damm Akademisk.


10 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du logge deg på hjemmerfa via VPN:
Klikk på denne lenken

Aasland, E., Walseth, K. & Engelsrud, G. (2017). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 490-501. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1268590
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Alfrey, L., Cale, L. & A. Webb, L. (2012). Physical education teachers' continuing professional development in health-related exercise. Physical Education and Sport Pedagogy17(5), 477-491. https://doi.org/10.1080/17408989.2011.594429
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Armour, K. & Harris, J. (2013). Making the case for developing new PE-for-health pedagogies. Quest, 65(2), 201-219. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773531
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Harris, J., Cale, L., Duncombe, R. & Musson, H. (2016). Young people´s knowledge and understanding of health, fitness and physical activity: Issues, divides and dilemmas. Sport, education and society, 23(5), 1-14. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1228047
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moen, K. M. & Rugseth, G. (2018). Perspektiver på kropp i kroppsøvingsfaget i skolen og i faglærerutdanningen i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(1). https://doi.org/10.23865/jased.v2.1052
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mong, H. H. & Standal, Ø. F. (2019). Didactics of health in physical education: A review of literature, Physical Education and Sport Pedagogy, 24(5), 506-518. https://doi.org/10.1080/17408989.2019.1631270
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mong, H. H. (2019). “I kroppsøving så tenker jeg nok mest på det fysiske»: En studie om kroppsøvingslæreres forståelse og undervisning om helse i faget. Jornal for Research in Arts and Sport Education, 3(2), 34-45. https://doi.org/10.23865/jased.v3.1463
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nordtug, B. & Engelsrud, G. (2016). Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: Kunnskap og helse. Tidsskrift for kjønnsforskning, 40(3-4), 151-168. https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2016-03-04-02
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2008). Exploring the relation between physical activity and health a salutogenic approach to physical education. Sport, Education and Society, 13(3), 267-283. https://doi.org/10.1080/13573320802200594
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Quennerstedt, M. (2018). Healthying physical education: On the possibility of learning health. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 1-15. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1539705
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 ARTIKKEL FRA TRYKT TIDSSKRIFT - som du finer i Canva
s:

Kirk, D. & Colquhoun, D. (1989). Healthism and physical education. British Journal of Sociology of Education, 10(4), 417-434. https://doi.org/10.1080/0142569890100403
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


1 E-BOK (rapport) - NB! Denne kan det bli endringer på
:
Kolle, E., Stokke, J. S., Hansen, B. H. & Anderssen, S. (2012). Fysisk aktivitet blant 6-, 9- og 15-åringer i Norge: Resultater fra en kartlegging i 2011. https://www.helsedirektoratet.no/tema/fysisk-aktivitet
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no