Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
FKI316 Profesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag (20 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI316
EmnenavnProfesjonsfag - relasjoner samfunn, skole, elev og fag
Studiepoeng20 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligPetter Erik Leirhaug
TidspunktHøst og vår
ForkravFKI216 Profesjonsfag (10sp) og FKI217 Profesjonsfag (10sp)
Innledning

Profesjonsfaget er bygd opp omkring tre områder: Profesjonskunnskap, profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling. I profesjonsfaget studeres spørsmål som angår utdanning, undervisning, oppdragelse og læring, samt vilkårene for dette. I emnet belyses teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning. Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Profesjonsfaget skal bidra til å gi teoretiske kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, men faget skal også gi kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering i grunnskolen (og i videregående opplæring) ut fra gjeldende læreplan. Profesjonsfaget skal altså utvikle kommende læreres evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem til læring og utvikling.

Mål

Studenten skal:

  • ha kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter og kunne stimulere elever til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
  • ha kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
  • ha kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø, og hvordan kroppsøvingsfaglige tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter og mobbing
  • ha kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser, styringsstruktur, klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
  • ha kunnskap om skolens og kroppsøvingsfagets og idrettsfagets historiske utvikling
  • ha kunnskap om pedagogikkens og estetikkens røtter og vitenskapelige basis
  • kunne analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i videregående opplæring
  • kan legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og kan inspirere til entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer. både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
  • ha kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteraturen. Det kreves at studentene forbereder seg og er aktivt ansvarlige for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Vurdering
  • Krav om 80 % frammøte.
  • Høst: Skriftlig hjemmeeksamen, 6 timer. Gradert karakter A – F, teller 50 %. 
  • Vår: Individuell muntlig eksamen med gradert karakter A – F, teller 50 %.

FKI350 Skolepraksis må være bestått før fremstilling til muntlig eksamen.
Ingen hjelpemidler tillatt på muntlig eksamen.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Pensum

Til leselista i dette emnet hører de sentrale styringsdokumentene for skolen, selvsagt med vekt på overordnet del og læreplaner for kroppsøving og i idrettsfag med tilhørende rundskriv, veiledninger og annet relevant offentlig tilleggsmateriell. Inneværende år gjelder dette både Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06) og fornyingen av Kunnskapsløftet (LK20) som er gjeldende for de fleste elever fra 1. august 2020. Stortingsmeldinger, utredninger, lovverk og forskrifter vil også være aktuelle.

De videre artikler og utdrag fra bøker er forsøkt sortert under noen grove tema som vil være gjenkjennbare i undervisningen i emnet. Det vil til enkelte tema komme spesielt utdelt litteratur ut fra ønsker fra inviterte gjesteforelesere og publiseringer i forbindelse med ny læreplan fra 2020. 

Kjernelitteratur

2 BØKER:
Erlend, E. E. & J. Skrede (Red.) (2019). Fremtidens kroppsøvingslærer. Cappelen Damm Akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
 
Ohnstad, F. O. (2018). Profesjonsetikk i skolen: Læreres etiske ansvar (3. utg. ed.) Cappelen Damm Akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 1 BOK
:
Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg. ed.). Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Utvalgte kapitler fra denne vil bli knyttet til ulike tema nedenfor, men totalt er det så stor del av boken at den bør være tilgjengelig i sin helhet.
_________________________________________________________________________________________________________________________

Profesjon og skolen som organisasjon:

2 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:

Birkelund, I., & Midthaugen, P. (2019). Ny som kroppsøvingslærer. Hvordan oppleves det første året i yrket? Nordisk Tidsskrift for Utdanning og Praksis, 13(1), 25-43. https://doi.org/10.23865/up.v13.1835
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


2 KAPITLER:
Leirhaug, P. E. (2016). Når profesjonaliteten møter seg selv i døra. En historie om innsats, kompetanse og vurdering i kroppsøving. I L.T. Grindheim, T. Krüger, P. E. Leirhaug & D. Wilson (Red.), Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser (s. 137-156). Fagbokforlaget.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 06.07.20. / Bibl. - AGG)

Mahon, K., Kemmis, S., Francisco, S., & Lloyd, A. (2017). Introduction: Practice theory and the theory of practice architectures. I K. Mahon, S. Francisco & S. Kemmis (Eds..), Exploring education and professional practice: Through the lens of practice architectures (s. 1-30). Springer.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 06.07.20. / Bibl. - AGG)
_________________________________________________________________________________________________________________________


Læreplanarbeid og praksis
:

3 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:
Arnesen, T. E., Leirhaug, P. E., & Aadland, H. (2017). Dans i kroppsøvingsfaget - mer enn gode intensjoner? Journal for Reseach in Arts and Sports Education, 1(3), 47-60. http://doi.org/10.23865/jased.v1.635
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ommundsen, Y. (2008). Hvorfor vi har et kroppsøvingsfag? Bedre skole, 5(2), 78-82.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Penney, D., Brooker, R., Hay, P., & Gillespie, L. (2009). Curriculum, pedagogy and assessment: Three message systems of schooling and dimensions of quality physical education. Sport, Education and Society, 14(4), 421-442. https://doi.org/10.1080/13573320903217125
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken
** NB! For å åpne denne elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du logge deg på hjemmerfa via VPN: Klikk på denne lenken


2 KAPITLER:
Engelsen, B. U. (2015). Ikke den ene, men de mange arbeidsmåtene. I B. U. Engelsen, Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utg. ed.) (s. 217-256). Gyldendal Akademisk.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)

Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Backwards design. I G. Wiggins & J. McTighe, Understanding by design (2nd ed.) (s. 13-34). Association for Supervision and Curriculum Development.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)
_________________________________________________________________________________________________________________________


Læring, sosialisering, dannelse:

UTDRAG FRA 1 BOK
:

Standal, Ø. (2015). Phenomenology and pedagogy in physical education. Routledge.
Kap. 2, 4 og 5 (s. 14-32 og 48-79) skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken

1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Aggerholm, K. (Red.). (2020). FKI316: Læring, sosialisering, dannelse: Våren 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden:
Engebretsen, B. (2016). Dannelse som didaktisk begrep i kroppsøving. I E. E. Vinje (Red.), Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer (s. 93-114). Cappelen.

Gallagher, S. (1992). Interpretation and educational experience. I S. Gallagher, Hermeneutics and education (s. 33-54). State University of New York Press.

Klafki, W. (2001). Fjerde studie: Eksemplarisk undervisning og læring. I W. Klafki, Dannelsesteori og didaktik: Nye studier (Pædagogik til tiden; 14) (s. 173-195). Klim.

Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I I. Kvikstad (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv (s. 139-166). Gyldendal.

Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 101-119). Tapir Akademisk Forlag.

Sæle, O. O. (2017). Danning eller utdanning i norsk skole? I O. O. Sæle, Danningsperspektiver i kroppsøvingsfaget (s. 13-23). Fagbokforlaget. 

Sæle, O. O. (2017). Noen dannelsesteoretiske modeller i faget? I O. O. Sæle, Danningsperspektiver i kroppsøvingsfaget (s. 170-185). Fagbokforlaget.
________________________________________________________________________________________________________________________ 

Elevene - sosialt og kulturelt mangfold:

1 KAPITTEL:

Bergh, H. (2010). Barn og unges refleksjoner om rettigheter, ansvar og samfunnsborgerskap. I A. T. Kjørholt (Red.), Barn som samfunnsborgere - til barnets beste? (s. 227-244). Universitetsforlaget.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)

1 ONLINE RAPPORT:
Moen, K. M., Westlie, K., Bjørke, L., & Brattli, V. H. (2018). Når ambisjon møter tradisjon En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10.trinn) (Oppdragsrapport nr. 1). Høgskolen i innlandet. Brage. https://brage.inn.no/inn-xmlui/handle/11250/2482450
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Kjønn:
3 KAPITLER:
Imsen, G. (2000). Perskpektiver på kjønn og likestilling. I G. Imsen (Red.), Kjønn og likestilling i skolen (s. 11-34). Gyldendal akademisk.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)

Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer (s. 33-50). Cappelen akademiske forlag.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)

Engelsrud, G. (2015). Kjønn og inkludering. I Ø. F. & G. Rugsteh, Inkluderende kroppsøving (s. 24-43). Cappelen Damm.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)

1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Walseth, K. & Hæhre, H. (2014) Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 14(2), 28-51. http://www.hioa.no/content/download/71405/1751693/file/Tfu-2-2014-Walseth-Hæhre.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kultur:
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50. http://www.hioa.no/content/download/48479/689911/file/6622_1.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Problematferd:
UTDRAG FRA 1 BOK:
Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd i skolen blant barn og unge. Gyldendal Norsk Forlag.
Side 12-31 og 127-165 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 FAGHEFTE:
Stiftelsen Tryggere & Dixi Ressurssenter. (u.å.). Vold og seksuelle overgrep blant ungdom. Stiftelsen tryggere.
* Denne blir utdelt.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
_________________________________________________________________________________________________________________________


Vurdering i fag og skole:

1 KAPITTEL:
Engvik, G (2016). Vurdering for læring i kroppsøving. I H. Fjørtoft & L. V. Sandvik (Red.). Vurderingskompetanse i skolen (s. 190-210). Universitetsforlaget.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)

3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Leirhaug, P. E., MacPhail, A., & Annerstedt, C. (2016). ‘The grade alone provides nolearning’: Investigating assessment literacy among Norwegian physical educationteachers. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 7(1), 21-36. https://doi.org/10.1080/18377122.2016.1145429
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
**NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Prøitz, T. S., & Borgen, J. S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering: På grensen av det mulige. Bedre skole, 1, 69-73. https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tolgfors, B. (2018). Different versions of assessment for learning in the subject of physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(3), 311-327. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1429589
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
**NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
_________________________________________________________________________________________________________________________


Skoleutvikling, kroppsøvings- og idrettsfagets historie
:

UTDRAG FRA 1 BOK
:
Baune, T. Aa. (2007). Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. Cappelen akademisk forlag.
Side 103-123 og side 125-222 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 INTERNT SKRIV:

By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. Norges idrettshøgskole.
* Denne deles ut.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


4 ARTIKLER
:
Gurholt, K. P., & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91(6), 447-479. https://www.idunn.no/npt/2007/06/reformpedagogikkens_innpass_i_kroppsovingsfaget
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
**NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Hozman, Z. (2001). Skal kroppsøving være forberedelse til kamp om fedreland, medisin eller som god vin? Kroppsøving, 51(1), 7-11.
*Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 85(2-3), 201-210.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Kårhus, S. (2016). Diskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystem. Norsk pedagogisk tidsskrift, 100(1), 37-48. https://www.idunn.no/npt/2016/01/diskurser_i_tilrettelegginger_for_idrettsaktive_elever_i_sk
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

1 KAPITTEL - som du finner i Canvas:
Lund, I. (2018). Kommunikasjonens muligheter og utfordringer i samarbeid. I B. Johannessen & T. Skotheim (Red.), Barn og unge i midten: Tverrfaglig og tverretatlig arbeid i barn og unges oppvekst (s. 338-357). Gyldendal Norsk Forlag.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(Klarert via BOLK 27.10.20. / Bibl. - AGG)

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no