2 BØKER: Erlend, E. E. & J. Skrede (Red.) (2019). Fremtidens kroppsøvingslærer. Cappelen Damm Akademisk. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA Ohnstad, F. O. (2018). Profesjonsetikk i skolen: Læreres etiske ansvar (3. utg. ed.) Cappelen Damm Akademisk. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK: Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg. ed.). Universitetsforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Utvalgte kapitler fra denne vil bli knyttet til ulike tema nedenfor, men totalt er det så stor del av boken at den bør være tilgjengelig i sin helhet. _________________________________________________________________________________________________________________________
Profesjon og skolen som organisasjon:
2 ELEKTRONISKE ARTIKLER: Birkelund, I., & Midthaugen, P. (2019). Ny som kroppsøvingslærer. Hvordan oppleves det første året i yrket? Nordisk Tidsskrift for Utdanning og Praksis, 13(1), 25-43. https://doi.org/10.23865/up.v13.1835 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
2 KAPITLER: Leirhaug, P. E. (2016). Når profesjonaliteten møter seg selv i døra. En historie om innsats, kompetanse og vurdering i kroppsøving. I L.T. Grindheim, T. Krüger, P. E. Leirhaug & D. Wilson (Red.), Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser (s. 137-156). Fagbokforlaget. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 06.07.20. / Bibl. - AGG)
Mahon, K., Kemmis, S., Francisco, S., & Lloyd, A. (2017). Introduction: Practice theory and the theory of practice architectures. I K. Mahon, S. Francisco & S. Kemmis (Eds..), Exploring education and professional practice: Through the lens of practice architectures (s. 1-30). Springer. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 06.07.20. / Bibl. - AGG) _________________________________________________________________________________________________________________________
Læreplanarbeid og praksis:
3 ELEKTRONISKE ARTIKLER: Arnesen, T. E., Leirhaug, P. E., & Aadland, H. (2017). Dans i kroppsøvingsfaget - mer enn gode intensjoner? Journal for Reseach in Arts and Sports Education, 1(3), 47-60. http://doi.org/10.23865/jased.v1.635 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Ommundsen, Y. (2008). Hvorfor vi har et kroppsøvingsfag? Bedre skole, 5(2), 78-82. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Penney, D., Brooker, R., Hay, P., & Gillespie, L. (2009). Curriculum, pedagogy and assessment: Three message systems of schooling and dimensions of quality physical education. Sport, Education and Society, 14(4), 421-442. https://doi.org/10.1080/13573320903217125 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ** NB! For å åpne denne elektroniske artiklene når du ikke er på campus, må du logge deg på hjemmerfa via VPN: Klikk på denne lenken
2 KAPITLER: Engelsen, B. U. (2015). Ikke den ene, men de mange arbeidsmåtene. I B. U. Engelsen, Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7. utg. ed.) (s. 217-256). Gyldendal Akademisk. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)
Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Backwards design. I G. Wiggins & J. McTighe, Understanding by design (2nd ed.) (s. 13-34). Association for Supervision and Curriculum Development. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG) _________________________________________________________________________________________________________________________
Læring, sosialisering, dannelse:
UTDRAG FRA 1 BOK: Standal, Ø. (2015). Phenomenology and pedagogy in physical education. Routledge. Kap. 2, 4 og 5 (s. 14-32 og 48-79) skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken. *** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Aggerholm, K. (Red.). (2020). FKI316: Læring, sosialisering, dannelse: Våren 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole. * Denne PDF-en ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden: Engebretsen, B. (2016). Dannelse som didaktisk begrep i kroppsøving. I E. E. Vinje (Red.), Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer (s. 93-114). Cappelen.
Gallagher, S. (1992). Interpretation and educational experience. I S. Gallagher, Hermeneutics and education (s. 33-54). State University of New York Press.
Klafki, W. (2001). Fjerde studie: Eksemplarisk undervisning og læring. I W. Klafki, Dannelsesteori og didaktik: Nye studier (Pædagogik til tiden; 14) (s. 173-195). Klim.
Ommundsen, Y. (2016). Danning i kroppsøving: Motorisk læring som kjerne i faget. I I. Kvikstad (Red.), Motorikk i et didaktisk perspektiv (s. 139-166). Gyldendal.
Steinsholt, K. (2010). Vi må miste oss selv for å finne oss selv igjen: Lek, erfaring og danning hos Hans-Georg Gadamer. I K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 101-119). Tapir Akademisk Forlag.
Sæle, O. O. (2017). Danning eller utdanning i norsk skole? I O. O. Sæle, Danningsperspektiver i kroppsøvingsfaget (s. 13-23). Fagbokforlaget.
Sæle, O. O. (2017). Noen dannelsesteoretiske modeller i faget? I O. O. Sæle, Danningsperspektiver i kroppsøvingsfaget (s. 170-185). Fagbokforlaget. ________________________________________________________________________________________________________________________
Elevene - sosialt og kulturelt mangfold:
1 KAPITTEL: Bergh, H. (2010). Barn og unges refleksjoner om rettigheter, ansvar og samfunnsborgerskap. I A. T. Kjørholt (Red.), Barn som samfunnsborgere - til barnets beste? (s. 227-244). Universitetsforlaget. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)
1 ONLINE RAPPORT: Moen, K. M., Westlie, K., Bjørke, L., & Brattli, V. H. (2018). Når ambisjon møter tradisjon En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10.trinn) (Oppdragsrapport nr. 1). Høgskolen i innlandet. Brage. https://brage.inn.no/inn-xmlui/handle/11250/2482450 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Kjønn: 3 KAPITLER: Imsen, G. (2000). Perskpektiver på kjønn og likestilling. I G. Imsen (Red.), Kjønn og likestilling i skolen (s. 11-34). Gyldendal akademisk. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)
Kvalem, I. L. (2007). Ungdom og kroppsbilde. I I. L. Kvalem & L. Wichstrøm (Red.), Ung i Norge: Psykososiale utfordringer (s. 33-50). Cappelen akademiske forlag. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)
Engelsrud, G. (2015). Kjønn og inkludering. I Ø. F. & G. Rugsteh, Inkluderende kroppsøving (s. 24-43). Cappelen Damm. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)
1 ELEKTRONISK ARTIKKEL: Walseth, K. & Hæhre, H. (2014) Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 14(2), 28-51. http://www.hioa.no/content/download/71405/1751693/file/Tfu-2-2014-Walseth-Hæhre.pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Kultur: 1 ELEKTRONISK ARTIKKEL: Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5(1), 27-50. http://www.hioa.no/content/download/48479/689911/file/6622_1.pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Problematferd: UTDRAG FRA 1 BOK: Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd i skolen blant barn og unge. Gyldendal Norsk Forlag. Side 12-31 og 127-165 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 FAGHEFTE: Stiftelsen Tryggere & Dixi Ressurssenter. (u.å.). Vold og seksuelle overgrep blant ungdom. Stiftelsen tryggere. * Denne blir utdelt. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.) _________________________________________________________________________________________________________________________
Vurdering i fag og skole:
1 KAPITTEL: Engvik, G (2016). Vurdering for læring i kroppsøving. I H. Fjørtoft & L. V. Sandvik (Red.). Vurderingskompetanse i skolen (s. 190-210). Universitetsforlaget. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (Klarert via BOLK 02.07.20. / Bibl. - AGG)
3 ELEKTRONISKE ARTIKLER: Leirhaug, P. E., MacPhail, A., & Annerstedt, C. (2016). ‘The grade alone provides nolearning’: Investigating assessment literacy among Norwegian physical educationteachers. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 7(1), 21-36. https://doi.org/10.1080/18377122.2016.1145429 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. **NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Prøitz, T. S., & Borgen, J. S. (2011). Rettferdig standpunktvurdering: På grensen av det mulige. Bedre skole, 1, 69-73. https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-11_Pr%C3%B8itz_og_Borgen.pdf * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Tolgfors, B. (2018). Different versions of assessment for learning in the subject of physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(3), 311-327. https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1429589 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. **NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken. _________________________________________________________________________________________________________________________
Skoleutvikling, kroppsøvings- og idrettsfagets historie:
UTDRAG FRA 1 BOK: Baune, T. Aa. (2007). Den skal tidlig krøkes: Skolen i historisk perspektiv. Cappelen akademisk forlag. Side 103-123 og side 125-222 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 INTERNT SKRIV: By, I.-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997. Norges idrettshøgskole. * Denne deles ut. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
4 ARTIKLER: Gurholt, K. P., & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91(6), 447-479. https://www.idunn.no/npt/2007/06/reformpedagogikkens_innpass_i_kroppsovingsfaget * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. **NB! For å åpne den elektroniske artikkelen når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Hozman, Z. (2001). Skal kroppsøving være forberedelse til kamp om fedreland, medisin eller som god vin? Kroppsøving, 51(1), 7-11. *Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 85(2-3), 201-210. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Kårhus, S. (2016). Diskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystem. Norsk pedagogisk tidsskrift, 100(1), 37-48. https://www.idunn.no/npt/2016/01/diskurser_i_tilrettelegginger_for_idrettsaktive_elever_i_sk * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
|