| Emnekode | TI302 | Emnenavn | Yrkespraksis | Studiepoeng | 10 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Semester | Vår | Emneansvarlig | Einar Sigmundstad | Forkrav | TI202 Fordypningspraksis | Praksis | Det blir i hovedsak yrkespraksis på en skole med idrettstilbud. |
|
|
|
|
| Hovedmålet med emnet er å videreutvikle praksiskompetanse knyttet til å lede det daglige utviklingsarbeidet for utøvere i en idrettsskolekontekst. Emnet skal gi studenten verdifull yrkeserfaring. |
|
|
| Studenten skal:
Kunnskap
- tilegne seg kunnskap om utviklingsarbeid i en idrettsskolekontekst.
- tilegne seg kunnskap trenerrollen i en idrettsskolekontekst og trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.
Ferdigheter
- lære å håndtere det daglige utviklingsarbeidet for en gruppe utøvere i en idrettsskolekontekst.
- lære å anvende relevant teori og empiri knyttet i egen praksis.
- lære å presentere, diskutere og videreutvikle det daglige utviklingsarbeidet med trening (og konkurranse) i samspill med medstudenter og praksisveiledere.
Generell kompetanse
- utvikle kompetansen til å lede det daglige utviklingsarbeidet med trening og konkurranse for en gruppe utøvere i en idrettsskolekontekst.
|
|
|
|
| Emnet baserer seg i hovedvekt på yrkespraksis på en skole med idrettstilbud. I tillegg vil studenten delta i seminar/kollokvium med lærer til stede. NIH fordeler praksisplass i skole etter fordypningsidrett, egnethet og erfaring. Studenter får tildelt praksisveileder på skolen. |
|
|
|
|
- Praksisrapport: Rapporten skal inneholde dokumentasjon på planlegging, gjennomføring og evaluering av min 90 timer treningsaktivitet.
- Obligatorisk deltagelse på temadag for trening av utøvere med fysiske funksjonshemninger.
Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gjennomføre praktisk-metodisk eksamen. |
|
|
|
| Praktisk-metodisk eksamen der studenten leder treningsaktivitet med sin praksisgruppe eller med en gruppe av medstudenter. Studenten trekker oppgave og får to dagers forberedelse. Studenten planlegger og gjennomfører en trening i egen idrett med påfølgende refleksjonssamtale. Gradert karakter (A-F). |
|
|
|
| Lagballspill:
1 BOK: Connolly, F. (2017). Game changer: The art of sports science. Victory Belt Publishing. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
|
|
|