Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
TI303 Idrettspsykologi 2 (5 sp) 
(Sport Psychology 2 )
Faktaboks
EmnekodeTI303
EmnenavnIdrettspsykologi 2
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst
EmneansvarligFrank Erik Abrahamsen
ForkravTI100 Idrettspsykologi 1, programstudenter
Kort om emnet

Målet med emnet er å introdusere studentene for praksis i idrettspsykologi, gjennom fremføring av essensielle mentale treningsmetoder i gruppesettinger. Den primære hensikten er å trene studentene i bruken av mental trening i kontekst (periodisering, alder, idrett nivå, mm.), der studenten skal øves i informasjonsinnsamling (teori og kontekst), planlegging og øving av fremføringen, evaluering av bidrag (sitt eget og andres) og kunne vurdere nytteverdien av bidrag. Konkret skal studentene tilegne seg nok kunnskap og ferdigheter til å gjennomføre mentale treningsøkter med en gruppe idrettsutøvere og vise etisk refleksjon og selvstendighet i dette arbeidet.

Læringsmål

Studentene skal:

  • Ha bred kunnskap om teorier og mentale treningsverktøy som benyttes i idrett- og aktivitetspsykologi
  • Ha inngående kunnskap om forskning om slike mentale treningsverktøy
  • Kunne beskrive og forklare fordeler og eventuelle ulemper med disse treningsverktøyene og kunne bruke dette til å vurdere nytteverdien for hver enkelt utøvergruppe
  • Kunne sette verktøyene inn i en totalsammenheng der blant annet totalbelastning og periodisering av treningen inngår
  • Ha nok kunnskap til å kunne svare faglig på spørsmål fra trenere og utøvere i forbindelse med leveranse av mentale treningsprogrammer
  • Vise etisk refleksjon og rolleforståelse i dette arbeidet. 
Læringsformer og aktiviteter

Forelesningstimer, seminar/kollokvium, prosjektarbeid, selvstudium, mappeinnlevering, oppgaver. Studentene skal i emneperioden levere to mentale trenings sesjoner på ca. 1,5 times varighet. Denne skal gjennomføres i grupper på to, der de to studentene begge skal gjennomføre en økt hver. Den andre skal vurdere og støtte den andre studenten i dette arbeidet.

Arbeidskrav

Obligatorisk gjennomføring av en mental treningssesjon for en gruppe utøvere. Sesjonen skal filmes for vurderingen (viktig at kun studenten og ikke deltakerne filmes) og brukes til mappeinnleveringen.

Arbiedskravet må være godkjent før avsluttende vurdering av mappen.

Vurdering/eksamen

Obligatoriske mappeinnleveringer basert på planlegging, gjennomføring og evaluering av leveransen. Vurdering av eget og den andre studentens arbeid skal inngå i evalueringen. Bestått (laudabelt, C eller bedre)/ikke bestått.

Kildehenvisning må være i APA-stil, og skal skrives etter NIHs mal for bacheloroppgaven.

Vi gjør oppmerksom på at leverte oppgaver vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

 

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner som PDF i Canvas:
Abrahamsen, F. (Red.). (2020). TI303: Idrettspsykologi 2: Høsten 2020 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter den 7. utg. av APA-standarden:
Anshel, M. H. (2011). The science of sport psychology. I M. H. Anshel (Red.), Sport psychology: From theory to practice (5th ed.) (s. 1-19). Benjamin Cummings.

Baillie, P. H. F., & Ogilvie, B. C. (2002). Working with elite athletes. I J. L. van Raalte & B. W. Brewer (Red.), Exploring sport and exercise psychology (s. 395-415). American Psychological Association.

Gordin, R. D., & Balague, G. (2005). Ethical aspects in applied sport psychology. I D. Hackfort, J. L. Duda & R. Lidor (Red.), Handbook of research in applied sport and exercise psychology: International perspectives (s. 419-430). Fitness Information Technology.

Gould,D., & Eklund, R. (2007). The application of sport psychology for performance optimazation. I D. Smith & M. Bar-Eli, Essential readings in sport and exercise psychology (s. 231-240). Human Kinetics.

Kingston, K. M., & Wilson, K. M. (2009). The application of goal setting in sport. I S. D. Mellalieu & S. Hanton (Red.), Advances in applied sport psychology: A review (s. 75-123). Routledge.

Tod, D. & Andersen, M. B. (2015). When to refer athletes for counseling or psychotherap. I J. M. Williams & V. Krane. (Red.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (7th ed.) (s. 405-420). McGraw Hill.

Vealey, R. S., & Garner-Holman, M. (1998). Applied sport psychology: Measurement issues. I J. L. Duda (Red.), Advances in sport and exercise psychology measurement (s. 433-446). Fitness Information Technology.

Weinberg, R. S., & Williams, J. M. (2015). Integrating and implementing a psychological skills training program. I J. M. Williams & V. Krane (Red.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (7th ed.) (s. 329-358). McGraw Hill.


28 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:


NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Anderson, A., Miles, A., Robinson, P., &  Mahoney, C. (2004). Evaluating the athlete's perception of the sport psychologist's effectiveness: What should we be assessing? Psychology of Sport and Exercise, 5, 255-277. https://doi.org/10.1016/S1469-0292(03)00005-0
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anderson, A. G., Knowles, Z., & Gilbourne, D. (2004). Reflective practice for sport psychologists: Concepts, models, practical implications, and thoughts on dissemination. The Sport Psychologist, 18(2), 188-203. https://doi.org/10.1123/tsp.18.2.188
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Andersen, M. B., Raalte, J. L. Van, & Brewer, B. W. (2001). Sport psychology service delivery: Staying ethical while keeping loose. Professional Psychology: Research and Practice 32(1), 12-18. https://doi.org/10.1037/0735-7028.32.1.12
* Denne finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Arnold, R., & Sarkar, M. (2014). Preparing athletes and teams for the Olympic Games: Experiences and lessons learned from the world's best sport psychologists. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 13(1), 4-20. https://doi.org/10.1080/1612197X.2014.932827
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Balague, G. (2000). Periodization of pyschological skills training. Journal of Science and Medicine in Sport, 3(3), 230-237.
https://doi.org/10.1016/S1440-2440(00)80031-6
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Biddle, S. J. H., Bull, S. J., & Seheult, C. L. (1992). Ethical and professional issues in contemporary British sport psychology. The Sport Psychologist, 6(1), 66-76. https://doi.org/10.1123/tsp.6.1.66
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Blumenstein, B., Lidor, R., & Tenenbaum, G. (2005). Periodization and planning of psychological preparation in Elite Combat Sport Programs: The case of Judo. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 3(1), 7-25. https://doi.org/10.1080/1612197X.2005.9671755
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Brown, J. L., & Cogan, K. D. (2006). Ethical clinical practice and sport psychology: When two worlds collide. Ethics & Behavior, 16(1), 15-23. https://doi.org/10.1207/s15327019eb1601_3
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fournier, J. F., Calmels, C., Durand-Bush, N., & Salmela, J. H. (2005). Effects of a season-long PST program on gymnastic performance and on psychological skill development. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 3(1), 59-77. https://doi.org/10.1080/1612197X.2005.9671758
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. 

Gilbourne, D., & Richardson, D. (2006). Tales from the field: Personal reflections on the provision of psychological support in professional soccer. Psychology of Sport and Exercise, 7(3), 325-337. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.04.004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hagger, M. S., & Chatzisarantis, N. L. D. (2009). Assumptions in research in sport and exercise psychology. Psychology of Sport and Exercise, 10(5), 511-519. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2009.01.004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Holliday, B., Burton, D., Sun, G., Hammermeister, J., Naylor, S., & Freigang, D. (2008). Building the better mental training mousetrap: Is periodization a more systematic approach to promoting performance excellence? Journal of Applied Sport Psychology, 20(2), 199-219. https://doi.org/10.1080/10413200701813889
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hutter, R. I., Oldenhof-Veldman, T., Pijpers, J. R., & Oudejans, R. R. D. (2017). Professional development in sport psychology: Relating learning experiences to learning outcomes. Journal of Applied Sport Psychology, 29(1), 1-16. https://doi.org/10.1080/10413200.2016.1183152
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Høigaard, R., & Johansen, B. T. (2004). The Solution-Focused Approach in sport psychology. The Sport Psychologist, 18(2), 218-228.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ivarsson, A., & Andersen, M. B. (2016). What counts as “evidence” in evidence-based practice? Searching for some fire behind all the smoke. Journal of Sport Psychology in Action, 7(1), 11-22. https://doi.org/10.1080/21520704.2015.1123206
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McDougall, M., Nesti, M., & Richardson, D. (2015). The challenges of sport psychology delivery in elite and professional sport: Reflections from experienced sport psychologists. The Sport Psychologist, 29(3), 265-277. https://doi.org/10.1123/tsp.2014-0081
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Meredith, S. J., Dicks, M., Noel, B., & Wagstaff, C. R. D. (2017). A review of behavioural measures and research methodology in sport and exercise psychology. International Review of Sport and Exercise Psychology, 11(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/1750984X.2017.1286513
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Pensgaard, A. M., & Abrahamsen, F. E. (2012). Potentials and pitfalls: Long-term versus short-term sport psychology involvement with Olympic and Paralympic athletes. Journal of Sport Psychology in Action, 3(2), 119-126. https://doi.org/10.1080/21520704.2012.683088
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Petitpas, A. J., Brewer, B. W., Rivera, P. M., & van Raalte, J. L. (1994). Ethical beliefs and behaviors in applied sport psychology: The AAASP ethics survey. Journal of Applied Sport Psychology, 6(2), 135-151. https://doi.org/10.1080/10413209408406290
* Denne finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Poczwardowski, A., (2004). Professional philosophy in the sport psychology service delivery: Building on theory and practice. The Sport Psychologist, 18(4), 445-463. https://doi.org/10.1123/tsp.18.4.445
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Poczwardowski, A., Sherman, C. P., & Henschen, K. P. (1998). A sport psychology service delivery heuristic: Building on theory and practice. The Sport Psychologist, 12(2), 191-207. https://doi.org/10.1123/tsp.12.2.191
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Simons, J. P., & Andersen, M. B. (1995). The development of consulting practice in applied sport psychology: Some personal perspectives. The Sport Psychologist, 9(4), 449-468. https://doi.org/10.1123/tsp.9.4.449
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Stambulova, N., & Johnson, U. (2010). Novice consultants' experiences: Lessons learned by applied sport psychology students. Psychology of Sport and Exercise, 11(4), 295-303. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2010.02.009
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Thelwell, R. C., & Maynard, I. W. (2004). The effects of a mental skills package on 'repeatable good performance' in cricketers. Psychology of Sport and Exercise, 4(4), 377-396. https://doi.org/10.1016/S1469-0292(02)00036-5
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tod, D. (2007). The long and winding road: Professional development in sport psychology. The Sport Psychologist, 21(1), 94-108. https://doi.org/10.1123/tsp.21.1.94
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tod, D., Hutter, R. I., & Eubank, M. (2017). Professional development for sport psychology practice. Current Opinion in Psychology, 16, 134-137. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.05.007
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tod, D., Marchant, D., Andersen, M. B. (2007). Learning experiences contributing to service-delivery competence. The Sport Psychologist, 21(3), 317-334. https://doi.org/10.1123/tsp.21.3.317
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Way, W., & Vosloo, J. (2016). Practical considerations for self-disclosure in applied sport psychology. Journal of Sport Psychology in Action, 7(1), 23-32. https://doi.org/10.1080/21520704.2015.1123207
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

1 BOK:
Williams, J. M. & Krane, V. (Eds.). (2015). Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (7th ed.). Boston: McGraw Hill.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no