Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
TI204  Fotballpsykologi (10 sp) 
(Football psychology )
Faktaboks
EmnekodeTI204
EmnenavnFotballpsykologi
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligGeir Jordet
Kort om emnet

Emnet skal gi studentene kunnskap om og forståelse av hvordan psykologiske teorier, modeller og prinsipper kan anvendes spesifikt for prestasjonsutvikling i fotball. 

Læringsmål

Studentene skal:

  • Kunne forstå og overføre sentrale teorier og modeller fra idrettspsykologi til fotball.
  • Være kjent med sentrale empiriske funn fra psykologiske studier med spillere, lag og trenere i fotball.
  • Kjenne til fremragende praksis fra ledende internasjonale og nasjonale miljøer på psykologi anvendt i fotball.
  • Kunne analysere en fotballkamp fra et psykologisk perspektiv, og effektivt kommunisere slike analyser gjennom bilder/video.
  • Kunne overføre og integrere kunnskap om psykologi til praksis med spillere, lag og trenere i fotball.
Læringsformer og aktiviteter

Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer. 

Arbeidskrav

Det kreves aktiv deltagelse i undervisningen. 

Vurdering/eksamen

Studentene vurderes på to måter, som hver teller 50% av total karakter i emnet. 

  • Mappe: Studentene deles inn i mindre grupper, og skal gjøre en psykologisk analyse av spillerne på et av lagene i én fotballkamp, og presentere dette i en kort videobasert presentasjon samt i en skriftlig rapport (1500-2000 ord). Det gis en samlet gradert karakter (A-F).
  • Skriftlig eksamen, 2 timer. Ingen hjelpemidler tillatt. Det gis gradert karakter (A-F).

 

Vurderingen er justert i oktober 2020 grunnet situasjonen med koronavirus. Justeringene er uthevet.

Studentene vurderes på to måter, som hver teller 50% av total karakter i emnet. 

  • Mappe: Studentene deles inn i mindre grupper, og skal gjøre en psykologisk analyse av spillerne på et av lagene i én fotballkamp, og presentere dette i en kort videobasert presentasjon samt i en skriftlig rapport (1500-2000 ord). Det gis en samlet gradert karakter (A-F).
  • Skriftlig digital hjemmeeksamen, 2 timer. Det gis gradert karakter (A-F).
    • Besvarelsen skal være selvstendig. 

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Nesti, M. (2010). Psychology in football: Working with elite and professional players. Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner som PDF i Canvas:
Jordet, G. (Red.). (2020). TI204: Fotballpsykologi: Våren 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Chandler, C., Steptoe, K., & Eubank, M. (2020). Assessing the impact of psychology provision in elite youth soccer. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 234-246). Routledge. 

Daley, C., Wei Ong, C., McGregor, P. (2020). Applied psychology in academy soccer settings: A systems-led approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 172-188). Routledge

Furley, P., Dicks, M. & Jordet, G. (2020). The psychology of penalty kicks: The influence of emotions on penalty taker and goalkeeper performance. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 29-43). Routledge. 

Jordet, G. (2016). Psychology of elite soccer performance. I T. Strudwick (Red.), Soccer Science (s. 367-388). Human Kinetics.

Jordet, G. & Pepping, G.J. (2019). Flipping sport psychology: Theory into practice: A context-and behavior-centered approach. I M. Cappuccio (Red.), Handbook of embodied cognition and sport psychology (s. 75-98). MIT Press.

Jordet, G. (2019). Working with psychology in professional football. I D. Collins, A. Cruickshank & G. Jordet (Red.), Routledge Handbook of elite sport performance (s. 114-132). Routledge.

Slater, M.J., Steffens, N.K., Fransen, K., & Haslam, S.A. (2020). Developing effective on- and off-field leadership in elite soccer: The social identity approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 60-73). Routledge.

Tonge, A.J. (2020). Understanding mental health and wellbeing issues in elite soccer players: An existential sport psychology approach. I J. Dixon, J. Barker, R. Thelwell & I. Mitchell (Red.), Psychology of soccer (s. 264-277). Routledge.


10 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Brink, M. S., Frencken, W. G. P., Jordet, G. & Lemmink, K. A. P. M. (2014). Coaches’ and players’ perception of training dose: Not a perfect match. International Journal of Sport Physiology and Performance, 9(3), 497-502. https://doi.org/10.1123/ijspp.2013-0009
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gilbourne, D. & Richardson, D. (2006). Tales from the field: Personal reflections on the provision of psychological support in professional soccer. Psychology of Sport & Exercise, 7(3), 325-339. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.04.004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gledhill, A., Harwood, C. & Forsdyke, D. (2017). Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 31, 93-112. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.04.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hornig, M., Aust, F. & Gülich, A. (2016). Practice and play in the development of German top-level professional football players. European Journal of Sport Science, 16(1), 96-105. https://doi.org/10.1080/17461391.2014.982204
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jordet, G. & Hartman, E. (2008). Avoidance motivation and choking under pressure in soccer penalty shootouts. Journal of Sport & Exercise Psychology, 30(4), 450-457. https://doi.org/10.1123/jsep.30.4.450
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mills, A., Butt, J., Maynard, I. & Harwood, C. (2012). Identifying factors perceived to influence the development of elite youth football academy players. Journal of Sports Sciences, 30(15), 1593-1604. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.710753
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McDougall, M., Nesti, M. & Richardson, D. (2015). The challenges of sport psychology delivery in elite and professional sport: Reflections from experienced sport psychologists. The Sport Psychologist, 29(3), 265-277. https://doi.org/10.1123/tsp.2014-0081 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Nevill, A. M., Balmer, N. J. & Williams, A. M. (2002). The influence of crowd noise and experience upon refereeing decisions in football. Psychology of Sport & Exercise, 3(4), 261-272. https://doi.org/10.1016/S1469-0292(01)00033-4
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Pain, M. A. & Harwood, C. G. (2004). Knowledge and perceptions of sport psychology within English soccer. Journal of Sport Sciences, 22, 813-826. https://doi.org/10.1080/02640410410001716670
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Verburgh, L., Scherder, E. J. A., van Lange, P. A. M. & Oosterlaan, J. (2014). Executive functioning in highly talented soccer players. PLOS One, 9(3), e91254. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0091254 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no