Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
TI100 Idrettspsykologi 1 (10 sp) 
(Sport psychology 1 )
Faktaboks
EmnekodeTI100
EmnenavnIdrettspsykologi 1
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst
EmneansvarligFrank Abrahamsen
Kort om emnet

Målet med emnet er å introdusere studentene for grunnleggende prinsipper knyttet til forskning og praksis innen idretts- og aktivitetspsykologi. Den primære hensikten er å stimulere forståelse av hvordan psykologiske faktorer virker inn på involvering, læring og prestasjonsutvikling i idrett, trening og fysisk aktivitet. Innenfor rammen av idrett, trening og fysisk aktivitet så vil emnet ta for seg introduksjon til temaer som personlighet, gruppedynamikk, emosjon, motivasjon, samarbeid, trening, konkurranse, stress og angst, mental helse, velvære og lederskap. Emnet vil legge spesielt vekt på idrettspsykologiske emner med relevans for barne- og ungdomsidrett.

Læringsmål

Kandidatene skal:

  • Ha kunnskap om et utvalg teorier og modeller innen utvalgte temaer i idrett- og aktivitetspsykologi
  • Ha kunnskap om utvalgte forskningsmetoder innen idrett- og aktivitetspsykologi
  • Kunne beskrive og forklare et utvalg grunnleggende begreper innen idrett- og aktivitetspsykologi
  • Kunne redegjøre for sentrale psykologiske betingelser av betydning for læring, utvikling og psykososial helse gjennom idrett for barn og unge
  • Ha  innsikt i  psykologiske aspekter ved trening og fysisk aktivitet 
Læringsformer og aktiviteter

Forelesningstimer, seminar/kollokvium, prosjektarbeid, selvstudium, oppgaver. Bruk av Canvas og psykologisk laboratorium.

Arbeidskrav

Obligatoriske mappeinnleveringer. Godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Vurdering/eksamen

Avsluttende individuell skriftlig hjemmeeksamen 4 timer, uten hjelpemidler med karakter (A-F).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 3 BØKER:
Abrahamsen, F. E. & Gitsø, E. O. (2016). Den coachende treneren: Bok 2 (3): Om å coache viderekomne. Akilles.
Kapittel 3-4 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Wallinus-Rinne, A. (2014). Ungdomstreneren. Akilles.
Kapittel 1-2 og 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Weinberg, R., & Gould, D. (2019). Foundations of sport and exercise psychology (7th ed.). Human Kinetics.
Kapittel 1-9, 11-17, 19, 22-23 og 25 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA 

Anbefalt litteratur

1 BOK:
Pensgaard, A. M. & Hollingen, E. (2006). Idrettens mentale treningslære (2. utg). Gyldendal Undervisning.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Abrahamsen, F. (Red.). (2020). TI100: Idrettspsykologi: Anbefalt litteratur: Høsten 2020. (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden:
Kornspan, A. S. (2012). History of sport and performance psychology. I S. M. Murphy (Red.), The Oxford Handbook of sport and performance psychology (s. 3-23). Oxford University Press.

Ommundsen, Y., & Haugen,T. (2018). Hva påvirker barn, ungdom og voksnes fysiske aktivitet? I M. Klungland, H. Lohne-Seiler, S. Berntsen & S. A. Anderssen (Red.), Fysisk aktivitet og helse: Fra begrepsforståelse til implementering av kunnskap (s. 321-349). Cappelen Damm Akademisk.

Wilson, M. R. (2012). Anxiety: Attention, the brain, the body, and performance. I S. M. Murphy (Red.), The Oxford Handbook of sport and performance psychology (s. 173-190). Oxford University Press.


8 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
Allen, M., Jones, M. V., & Sheffield, D. (2010). The influence of positive Reflection on attributions, emotions, and self-efficacy. The Sport Psychologist, 24(2), 211-226. https://doi.org/10.1123/tsp.24.2.211
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Carron, A. V., Colman, M. M., Wheeler, J., & Stevens, D. (2002). Cohesion and performance in sport: A meta analysis. Journal of Sport & Exercise Psychology, 24(2), 168-188. https://doi.org/10.1123/jsep.24.2.168
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Chroni, S., & Abrahamsen, F. (2017). History of sport, exercise, and performance psychology. Oxford Research Encyclopedias: Psychology. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190236557.013.135.
* Denne finner du som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (1999). A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological Bulletin, 125(6), 627-668. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.6.627
* * Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Martens, R. (1979). About smocks and jocks. Journal of Sport Psychology, 1(2), 94-99. https://doi.org/10.1123/jsp.1.2.94
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Murayama, K., Matsumoto, M., Izuma, K., & Matsumoto, K. (2010). Neural basis of the undermining effect of monetary reward on intrinsic motivation. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(49), 20911-20916. https://doi.org10.1073/pnas.1013305107.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Tjerk, M., Jordet, G., & Pepping, G-J. (2010). Emotional contagion in soccer penalty shootouts: Celebration of individual success is associated with ultimate team success. Journal of Sport Sciences, 28(9), 983-992.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Triplett, N. (1898). The dynamogenic factors in pacemaking and competition. The American Journal of Psychology, 9(4), 507-533.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no