Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
FKI261 Friluftsliv i skolen  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI261
EmnenavnFriluftsliv i skolen
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligJørgen W. Eriksen
TidspunktVår
Innledning

Emnet skal gi faglærerstudentene ved Norges idrettshøgskole ytterligere forutsetninger knyttet til å tilrettelegge for gode læringssituasjoner i naturen og å gjennomføre god friluftsliv undervisning i skolen. Emnet bygger på FRI100, men går lenger i å fokusere på pedagogiske, didaktiske og læringsteoretiske perspektiver knyttet til friluftslivsformidling. Emnet gir praktiske og teoretiske innføringer til friluftslivsfaglige problemstillinger og arbeidsmåter. Studenten vil tilegne seg grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som forutsetning for å utøve friluftsliv og uteaktiviteter med vekt på mestring, overskudd og naturopplevelse.

Mål

Etter avsluttet emne skal studenten:

  • ha tilegnet seg tilstrekkelige egenferdigheter for å kunne gjennomføre friluftslivsundervisning i skolen
  • kunne analysere og diskutere motiver for friluftsliv fra et helse-, miljø-, og  pedagogisk perspektiv
  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg og skoleturer, som kan inkludere alle elever til alle årstider, inkludert tverrfaglige perspektiver
  • kunne reflektere over naturrommet/stedets betydning for læring utfra ulike perspektiv
  • kunne gi førstehjelp, kameratredning og HLR under varierte forhold
  • kunne reflektere over friluftsliv som pedagogisk arbeidsform i skolen 
Organisering og arbeidsformer


Undervisningen foregår vinter og vår i 2. året av bachelorutdanningen. Det legges vekt på studentaktive, grupperelaterte og problembaserte læringsformer. Studenten må være forberedt på døgnkontinuerlig virksomhet utenfor NIH, med kortere (hele dager) eller lenger varighet (inntil fire dager). I dette inngår også planlegging og gjennomføring av gruppevis overnattingstur uten lærer. Studenten må stille med egnet personlig turutstyr til de ulike undervisningsoppleggene. Det må påregnes noe ekstra utgifter i forbindelse med turene.

Arbeidskrav
Krav om 100 % deltakelse på turer og forberedelser og etterarbeid til disse.
Krav om 80% deltakelse på annen undervisning
En overnattingstur (en natt) skal planlegges og gjennomføres i grupper, uten at faglærere deltar.

Arbeidskravet må være godkjent før levering av hjemmeeksamen.

Vurdering

3 dagers hjemmeeksamen der studentene skal utvikle et praktisk-pedagogisk undervisningsopplegg. Karakter: A-F.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Mytting, I. & Bischoff, A. (2008). Friluftsliv. Oslo: Gyldendal.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Eriksen, J. W. (Red.). (2020). FKI261: Friluftsliv i skolen: Våren 2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne PDF-en ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) for det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7.:
Bagøien, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I T. E. Bagøien (Red.), Barn i friluft: Om verdifullt friluftsliv (2. utg. ) (s. 79-108). Sebu forlag.

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. Munksgaard.
* Side 128-139, Friluftsliv og pædagogiske metoder

Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg). Gyldendal akademisk.
* Side 13-30, Ulike pedagogiske grunnsyn
* Side 31-39, Relasjonsmodellen og de didaktiske kategoriene.

Johnson, D. W., Johnson, R. T. & Holubec, E. J. (2001). Som hånd i hanske: En praktisk innføring i samarbeidslæring. Pedagogisk psykologisk forlag.
* Side 11-22, Hva er samarbeidslæring.
* Side 65-71, Tilrettelegge positiv gjensidig avhengighet.

Jordet, A. N. (2010). Klasserommet utenfor. Cappelen Akademiske Forlag.
* Side 63-82, Bruk av kropp og sanser utenfor klasserommet

Lysklett, O. B. (2013). Ute hele uka: Natur- og friluftsbarnehagen. Universitetsforlaget.
* Side 82-96, Ute hele dagen – om organisering, usynlige grenser, venteplasser, etc.

Nordahl, A. & Misund, S. S. (2009). Læring gjennom mestring: Skoggruppemetoden ([Rev. og utvidet utg.]). Sebu Forlag.
* Side 28-54, Hvordan lærer barn? Skoggruppens teoretiske forankring. 

Næss, A. & Haukeland, P. I. (1998). Livsfilosofi: Et personlig bidrag om følelser og fornuft? Universitetsforlaget.
* Side 10-27, Livet sett som et åpent landskap.


1 ARTIKKEL FRA ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Sanderud, J. R. & Gurholt, K. P. (2014). Barns nysgjerrige lek i natur. Nordic Studies in Education, 34, 3-20.
* Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
** NB! Kun 2 samtidige brukere - klikk på "Frigi tilgang" under Idunn-logoen når du er ferdig!
*** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


1 STORTINGSMELDING:
Meld. St. 18 (2015-2016). Friluftsliv: Naturen som kilde til helse og livskvalitet. Klima- og miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


2 LÆREPLANER:
Utdanningsdirektoratet. (2015). Læreplan for kroppsøving (KRO1-04). https://www.udir.no/kl06/KRO1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-4.-arssteget
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2019). Ny læreplan i kroppsøving (KR001-05). https://www.udir.no/lk20/kro01-05
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no