Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
FKI218 Inkluderende kroppsøving  (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI218
EmnenavnInkluderende kroppsøving
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligMaj Britt Nyheim
TidspunktVår
ForkravFor programstudenter
Innledning

Kroppsøving er et obligatorisk fag i skolen. Kroppsøvingslærere må derfor være i stand til å arbeide på en måte som inkluderer hele mangfoldet og variasjonen i elevgruppa. I dette emnet tar vi opp hvordan et inkluderende kroppsøvingsfag kan se ut, og hvordan lærere kan jobbe for å skape inkludering og deltagelse.

Mål

Studentene skal:

  • kjenne til grunnlaget for begrep som tilpasset opplæring og inkludering
  • kjenne til hva som kjennetegner inkluderende læringsmiljø
  • kunne forstå og praktisere prinsipper for tilpasning og inkludering
  • kunne reflektere rundt begrep som forskjellighet, annerledeshet og mangfold
Organisering og arbeidsformer

I emnet vil vi veksle mellom forelesninger, aktiviteter i forskjellige bevegelsesmiljø og fagdidaktiske refleksjoner om undervisning. Det er obligatorisk oppmøte i den fagdidaktiske undervisningen.

Vurdering
  • Gruppeeksamen med vekt på planlegging og gjennomføring av undervisning. Oppgaven presenteres for klassen. Bestått/ikke bestått.
  • 80% oppmøte og aktiv deltagelse i med-studenters presentasjoner.
Kjernelitteratur

1 BOK:
Rugseth, G. & Standal, Ø. F. (Red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Cappelen Damm.
Kap. 1,5 og 7 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 1 BOK:
Soulié, T., Flygstrup, B. & Selmer, J. (2018). Idræt for alle. Videnscenter om handicap.
Del 1,2,3,4,5 og 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/nnline: Klikk på denne lenken.


2 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:
Grimsæth, G, & Hallås, O. (2011). Når lærere ønsker å utvikle egen undervisningspraksis. Bedre skole, 2, 82-84. https://utdanningsforskning.no/artikler/nar-larere-onsker-a-utvikle-egen-undervisningspraksis/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Munthe, E., Baugstø, T. & Haldorsen, A-K. (2013). Japanske takter i Bømlo kommune. Bedre skole, 1, 11-15. https://utdanningsforskning.no/artikler/japanske-takter-i-bomlo-kommune/
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser:
Del 1: Inkluderende læringsfællesskaber og differentiering i idræt

Del 2: Specialpædagogik og idrætsdidaktik

Del 3: Differentiering gennem tilpasninger, undervisningsformer og organisering

Del 4: Tilpasninger til kompetenceområder

Del 5: Kompetenceområder og aktiviteter med tilpasninger 1. - 9. klasse

Del 6: Alle til prøve i idræt

** NB! Internt anvendt kursmateriell, ikke publisert, vil bli utdelt under forelesning.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no