Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
FKI216 Profesjonsfag - lærerrollen  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI216
EmnenavnProfesjonsfag - lærerrollen
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligLars Harald Eide
TidspunktHøst
Innledning

Profesjonsfaget er bygd opp omkring tre områder: Profesjonskunnskap, profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling. I profesjonsfaget studeres spørsmål som angår utdanning, undervisning, oppdragelse og læring, samt vilkårene for dette. I emnet belyses teoretiske forståelser av barn og ungdoms utvikling og læring, sosialisering og danning. Gjennomgående betones betydningen av lærerutdanningen som profesjonsutdanning, og blant temaene som tas opp er lærerens profesjonalisme, etikk og handlingskompetanse. Profesjonsfaget skal bidra til å gi teoretiske kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon, men faget skal også gi kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering i grunnskolen (og i videregående opplæring) ut fra gjeldende læreplan. Profesjonsfaget skal altså utvikle kommende læreres evne til å se det unike ved det enkelte individ, til å samhandle med eleven, og til å stimulere dem til læring og utvikling.

I forbindelse med skriftlige oppgaver introduseres og øves akademisk skriving.

Mål

Studenten skal:

  • kunne gjøre rede for hva rollen som lærer i kroppsøving innebærer med utgangspunkt i begreper om profesjonalisme og yrkessosialisering
  • ha kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene generelt og kroppsøving spesielt
  • kunne analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen,
  • kunne bidra til at alle elever får utvikle sine grunnleggende ferdigheter i muntlig, lesing, skriving, regning og bruk av digitale verktøy
  • kunne vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen er lagt til både høst- og vårsemesteret. Det brukes varierte undervisningsformer med utgangspunkt i kjernelitteraturen. Det kreves at studentene forbereder seg og er aktivt ansvarlige for egen og hverandres læring. Arbeidet varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid, gruppearbeid, studentframlegg og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i skolepraksis.

Arbeidskrav

10 dagers skolepraksis må være godkjent før avsluttende vurdering i emnet.

Vurdering
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse.
  • Gruppeeksamen. Bestått/Ikke bestått. Besvarelsen skal være på maks 6 000 ord.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Multicare Förlag.
Disse 2 kap. skal leses til EMNET Læreplanarbeid:
Kap. 2
. s. 25-49.
Kap. 5. s. 95-111.
Disse 4 kap. skal leses til EMNET Undervisningsprinsipper:
Kap. 4. s. 77-94.
Kap. 6. s. 113-148.
Kap. 7. s. 149-166. 
Kap. 8. s. 167-182. 
* Boka finner du til lån i bibliteket her: ORIA


Engelsen, B. U. (2015). Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor? Skrevet mot LK06: Læreplan for kunnskapsløftet (7. utg.) Gyldendal Akademisk.
Disse 3 kap. skal leses til EMNET læreplanarbeid:
Kap. 1. s. 17-38.
Kap. 2.
s. 39-57.
Kap. 5. s. 100-123.
Dette kap skal leses til EMNET Profesjon - kunnskap, utøvelse og utvikling:
Kap. 3.
s. 58-76.
Dette kap. skal leses til EMNET Elevvurdering:
Kap. 6.
s. 124-158.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): 
Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM som ligger i Canvas:
Eide, L. H.  (Red.) (2020). FKI216: Profesjonsfag - Lærerrollen: Høsten 2020 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden:
Lærerrollen:
Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Universitetsforlaget.
* Side 15-36, Møtet med læreryrket

Læreplanarbeid:
Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag (s. 259-275). Universitetsforlaget.

Elevvurdering:
Engh, R. (2011). Vurdering for læring i skolen: På vei mot en bærekraftig vurderingskultur. Høyskoleforlaget
* Side 55-71, Vurdering for læring

Lærerrollen: Undervisningsprinsipper:
Moe, V. F., & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I G. Langfeldt & V. F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer. (s. 162-179). Gyldendal Akademisk.

Stene, F. (1973). Pedagogisk metodikk (2. utg.) (Kroppsøving i skolen; 1). Universitetsforlaget.
* Side 81-93, Problemmetoden
* Side 94-97, Instruksjon


2 ARTIKLER I TRYKTE TIDSSKRIFTER
:
Læreplanarbeid:
Arnold, P. J. (1980). Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Elevvurdering:
By, I.-Å. (2015). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring (2. utg.). Norges idrettshøgskole.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


1 ARTIKKEL I ELEKTRONISK TIDSSKRIFT:
Læreplanarbeid:
Ommundsen, Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving: Et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97(2), 155-166. https://www.idunn.no/npt/2013/02/fysisk-motorisk_ferdighet_gjennom_kroppsving_et_viktig_b
** Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.


6 LÆREPLANER
:

Kunnskapsdepartementet. (2015). Kunnskapsløftet: Generell del av læreplanen. Regjeringen. http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-lareplanen/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Kunnskapsdepartementet. (2020). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Regjeringen. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2015). Endringer i faget kroppsøving Udir–8–2012: Her finner du informasjon om endringer i faget kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring [Rundskriv]. Regjeringen. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-8-2012/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2015). Prinsipp for opplæringa: Prinsipp for opplæringa blei fastset av Kunnskapsdepartementet juni 2006. http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Prinsipp-for-opplaringa/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2017). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: Rammeverket er revidert i forbindelse med fagfornyelsen. Det reviderte rammeverket ble fastsatt av Kunnskapsdepartementet 8. november 2017. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Utdanningsdirektoratet. (2020). Kunnskapsløftet: Læreplan i kroppsøving (KRO01‑05). https://www.udir.no/lk20/kro01-05
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no