UTDRAG FRA 2 BØKER: Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Multicare Förlag. Disse 2 kap. skal leses til EMNET Læreplanarbeid: Kap. 2. s. 25-49. Kap. 5. s. 95-111. * Disse 4 kap. skal leses til EMNET Undervisningsprinsipper: Kap. 4. s. 77-94. Kap. 6. s. 113-148. Kap. 7. s. 149-166. Kap. 8. s. 167-182. * Boka finner du til lån i bibliteket her: ORIA
Engelsen, B. U. (2015). Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor? Skrevet mot LK06: Læreplan for kunnskapsløftet (7. utg.) Gyldendal Akademisk. Disse 3 kap. skal leses til EMNET læreplanarbeid: Kap. 1. s. 17-38. Kap. 2. s. 39-57. Kap. 5. s. 100-123. Dette kap skal leses til EMNET Profesjon - kunnskap, utøvelse og utvikling: Kap. 3. s. 58-76. Dette kap. skal leses til EMNET Elevvurdering: Kap. 6. s. 124-158. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som ligger i Canvas: Eide, L. H. (Red.) (2020). FKI216: Profesjonsfag - Lærerrollen: Høsten 2020 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden: Lærerrollen: Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg.). Universitetsforlaget. * Side 15-36, Møtet med læreryrket
Læreplanarbeid: Hallås, O. (2009). Kroppsøvingsfaget og de grunnleggende ferdighetene. I H. Traavik, O. Hallås & A. Ørvig (Red.), Grunnleggende ferdigheter i alle fag (s. 259-275). Universitetsforlaget.
Elevvurdering: Engh, R. (2011). Vurdering for læring i skolen: På vei mot en bærekraftig vurderingskultur. Høyskoleforlaget * Side 55-71, Vurdering for læring
Lærerrollen: Undervisningsprinsipper: Moe, V. F., & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I G. Langfeldt & V. F. Moe (Red.), Å lære å bli lærer. (s. 162-179). Gyldendal Akademisk.
Stene, F. (1973). Pedagogisk metodikk (2. utg.) (Kroppsøving i skolen; 1). Universitetsforlaget. * Side 81-93, Problemmetoden * Side 94-97, Instruksjon
2 ARTIKLER I TRYKTE TIDSSKRIFTER: Læreplanarbeid: Arnold, P. J. (1980). Movement, physical education and the curriculum. Physical Education Review, 3(1), 14-17. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Elevvurdering: By, I.-Å. (2015). Veiledning for vurdering med karakter i kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring (2. utg.). Norges idrettshøgskole. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
1 ARTIKKEL I ELEKTRONISK TIDSSKRIFT: Læreplanarbeid: Ommundsen, Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving: Et viktig bidrag til elevenes allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 97(2), 155-166. https://www.idunn.no/npt/2013/02/fysisk-motorisk_ferdighet_gjennom_kroppsving_et_viktig_b ** Artikkelen finnes online her: Klikk på denne lenken.
6 LÆREPLANER: Kunnskapsdepartementet. (2015). Kunnskapsløftet: Generell del av læreplanen. Regjeringen. http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-lareplanen/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Kunnskapsdepartementet. (2020). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Regjeringen. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2015). Endringer i faget kroppsøving Udir–8–2012: Her finner du informasjon om endringer i faget kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring [Rundskriv]. Regjeringen. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-8-2012/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2015). Prinsipp for opplæringa: Prinsipp for opplæringa blei fastset av Kunnskapsdepartementet juni 2006. http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Prinsipp-for-opplaringa/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2017). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter: Rammeverket er revidert i forbindelse med fagfornyelsen. Det reviderte rammeverket ble fastsatt av Kunnskapsdepartementet 8. november 2017. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2020). Kunnskapsløftet: Læreplan i kroppsøving (KRO01‑05). https://www.udir.no/lk20/kro01-05 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. |