Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
FKI317 Profesjonsfag - bacheloroppgave (15 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI317
EmnenavnProfesjonsfag - bacheloroppgave
Studiepoeng15 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligEllen Berg
TidspunktHøst og vår
ForkravFKI216 Profesjonsfag (10sp) og FKI217 Profesjonsfag (10sp)
Innledning

Bacheloroppgaven skal gi studenten mulighet til å fordype seg faglig og gjennom dette få anledning til å undersøke relevante temaer og problemstillinger relatert til kroppsøving og idrettsfag. Herunder skal studentene anvende relevante forskningsmetoder til å belyse, analysere og diskutere den faglige problemstillingen. Gjennom arbeidet med oppgaven skal studenten gjennomføre et forskningsbasert og selvstendig skriftlig arbeid. Tematisk skal oppgaven ha forankring i profesjonsfag, dvs. pedagogikk, fagdidaktikk, etikk og elevkunnskap, samt skolepraksis. Sentralt er spørsmål som angår undervisning og læring i kroppsøving og idrettsfag (herunder friluftlivsfag). Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling, som det må være mulig å undersøke og analysere ved bruk av utvalgt teori, et mindre empirisk materiale, egen erfaring, dokumenter, eller annen litteratur.

Mål

Studenten:

  • har kunnskap om vitenskapsteori, skolefaglig forskning og forskningsmetoder, og kan anvende kunnskapen i planlegging og gjennomføring av egen bacheloroppgave i kroppsøving og/eller idrettsfag
  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
Organisering og arbeidsformer

I denne delen av studiet skal studenten i samarbeid med veileder arbeide med å planlegge, gjennomføre og diskutere sin bacheloroppgave.  Maksimalt 6 timer veiledning per student.

Studentene skal også underveis i prosessen legge fram sitt arbeid for medstudenter.

Arbeidskrav

  • Innlevering av prosjektskisse. Godkjent/ikke godkjent.
  • Presentasjon av poster på konferanse. Godkjent/ikke godkjent.
  • 80% frammøte til undervisning, herunder bibliotekets undervisning i litteratursøk.

Arbeidskravet må være godkjent for å ta avsluttende eksamen (individuell hjemmeeksamen).

Arbeidskravet er endret i november 2020 grunnet situasjonen med koronavirus:

  • Presentasjon av poster på konferanse utgår fra arbeidskravet.
Vurdering

Individuell hjemmeeksamen med maksimalt 7 000 ord. Gradert karakter A–F.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Rienecker, L. & Jørgensen, P. S. (2013). Den gode oppgaven: Håndbok i oppgaveskriving på universitet og høyskole (W. Landaas, Overs.) (2. utg.). Fagbokforlaget. (Opprinnelig utgitt 2012)
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
*** NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​


UTDRAG FRA 1 BOK:
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (Red.). (2012). Kvalitative metoder: Empiri og teoriutvikling. Gyldendal akademisk.
Kap. 1 og 6 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
 ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Aggerholm, K. (Red.). (2020). FKI317: Profesjonsfag - Vitenskapsteori og metode: 2020-2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
* Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, alfabetisk etter APA 7. utg.:

Dalland, O. (2017). Bacheloroppgaven. I O. Dalland, Metode og oppgaveskriving (s. 191-204). Gyldendal Akademisk.

Dalland, O. (2017). Hvordan kunnskap blir til. I O. Dalland, Metode og oppgaveskriving (s. 37-47). Gyldendal Akademisk

Danielsen, A. G. (2013). Kunnskapsbygging i skolen via kvantitative verktøy: Statistikk og spørreskjema. I M. Brekke & T. Tiller (Red.), Læreren som forsker: Innføring i forskningsarbeid i skolen (s. 138-154). Universitetsforlaget.

Støren, I. (2013). Litteraturstudien. I I. Støren, Bare søk! Praktisk veiledning i å skrive litteraturstudier (s. 16-17). Cappelen Damm.

Støren, I. (2013). Metode. I I. Støren, Bare søk! Praktisk veiledning i å skrive litteraturstudier (s. 37-44). Cappelen Damm.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no