UTDRAG FRA 4 BØKER: Steinsholt, K., & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir Forlag Dette skal leses: Side 101-120 (Emne: Lek) Side 143-152 (Emne: Dans og drama) * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Dans og drama: Ravn, S. (2005). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Narayana Press. Side 19-28 og 36-61 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Friluftsliv: Horgen, A., Fasting, L. M., Lundhaug, T., Magnussen, L. I., & Østrem, K. (2016). Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Fagbokforlaget. Side 107-152 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Lek: Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Tapir forlag. Side 13-149 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Eide, L. H. (Red.). (2020). Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring: 2020-2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, etter 7. utg. av APA-standarden: Lek: Øksnes, M. (2010). Karnevalesk lek. I M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom (s. 161-178). Cappelen Damm.
Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom (s. 195-205). Cappelen Damm.
Friluftsliv: Bentsen, P., Andkjær, S., & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik (s. 128-139). Munksgaard.
Bentsen, P., Andkjær, S., & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsilv, tid og rum. I P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik (s. 140-154). Munksgaard.
Fiskum, T. A. (2014). Uteområdet til inspirasjon og motivasjon for allsidig aktivitet. I T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta Fagene med ut (s. 70-80). Cappelen Damm.
Sølvik, R. M. (2013). Ibuande risiko i natur. I R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium [Doktorgradsavhandling] (s. 184-191). Universitetet i Oslo
Sølvik, R. M. (2013). Bålet som samlingsplass. I R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium [Doktorgradsavhandling] (s. 210-216). Universitetet i Oslo.
Dans og drama: Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I S. Pape (Red), Norsk danseforskning. (s. 81-106). Tapir Forlag.
Rustad, H. (2013). Danseimprovisasjon: Nyskapning eller kreativt gjenbruk? I H. Rustad, Dans etter egen pipe? [Doktorgradsavhandling] (s. 77-93). Norges idrettshøgskole i Oslo.
Sætre, J. H. (2006). Barns musikkskaping: Improvisasjon og komposisjon i grunnskolen. I K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill (s. 133-151). Damm.
Fitness: Dworkin, S. L., & Wachs, F. L. (2009). The nature of body panic culture: Image and popular culture. I S. L. Dworkin & F. L. Wachs, Body panic: Gender, health and the selling of fitness (s. 1-28). New York University Press.
Steen-Johnsen, K. (2009). Jeg, meg og musikken: På leting etter meningen med fitness. I K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten (s. 203-221). UniPub.
Idrett: Neumann, B., & Steen-Johnsen, K. (2009.) Meningen med idretten. I K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten (s. 7-20). UniPub.
Ronglan, L. T. (2009). Vi mot dem: Om meningen med fotball. I K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten (s. 47-67). UniPub.
Suits, B. (2010). Construction of a definition. I N. McNamee (Ed.), The ethics of sports: A reader (s. 17-28). Routledge.
Alternative bevegelsesaktiviteter: Gilchrist, P., & Wheaton, B. (2016). Lifestyle and adventure sports among youth. I K. Green & A. Smith (Eds.), Routledge handbook of youth sport (s. 186-200). Routledge.
Wheaton, B. (2013). Understanding lifestyle sport revisited. I B. Weaton, The cultural politics of lifestyle sports (s. 25-36). Routledge
5 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken
Dans og drama: Cone, T. P. (2009). Following their lead: Supporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89. https://doi.org/10.1080/15290824.2009.10387390 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Idrett: Suits, B. (1988). Tricky triad: Games, play, and sport. Journal of the Philosophy of Sport, 15(1), 1–9. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lek: By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58. ** Denne (PDF) ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet: Säfvenbom, R., Geldhof, J. B., & Haugen, T. (2014). Sports clubs as accessible developmental assets for all? Adolescents’ assessment of egalitarianism vs. elitism in sport clubs vs. school. International Journal of Sport Policy and Politics, 6(3), 443-457. https://doi.org/10.1080/19406940.2013.815255 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Säfvenbom, R., & Stjernvang, G. (2019). Lifestyle sport contexts as self-organized epistemic cultures. Sport, Education and Society. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1657080 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Svømming, livredning og HLR: 1 BOK:
Madsen, Ø., & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bodoni forl. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
5 OFFENTLIGE NETTSIDER: Gjerustad, C., Waagene, E., & Federici, R. A. (2017). Spørsmål til Skole-Norge høsten 2016: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere. https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/sporsmal-til-skole-norge-hosten-2016/ Side 95-103 skal leses: * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Hjerte-lungeredning til barn. http://nrr.org/images/nedlasting/pdf/HLR_barn3.png * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Hjerte-lungeredning til voksne. http://nrr.org/images/nedlasting/pdf/DHLR_plakat3.png * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (2015). Forsvarlig svømme- og livredningsopplæring i grunnskoleopplæringen (Udir-1-2008). http://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/Udir-1-2008-Forsvarlig-svomme--og-livredningsopplaring-i-grunnskoleopplaringen/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken. Utdanningsdirektoratet. (2015). Svømme- og livredningsopplæring: Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/veiledning-til-lp/svomme-og-livredningsopplaring/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
Støttelitteratur til svømming, livredning og HLR: Irgens, P., & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Norges svømmeskole. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Nesheim, R., & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Norges Idrettshøgskole. * DVD-en finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Norsk Førstehjelpsråd (2016). Norsk grunnkurs i førstehjelp (7. utg. ed.). Lærdal Medical. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
|