Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
MA404 Fotball og vitenskap (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMA404
EmnenavnFotball og vitenskap
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligGeir Jordet
Kort om emnet

Emnet vil belyse prestasjonsutvikling i fotball fra flere forskjellige vitenskapelige disipliner og perspektiver, herunder psykologi, coaching, pedagogikk, management, fysiologi og medisin.

Læringsmål

Studentene skal bli kjent med, forstå og kritisk kunne analysere teorier, empiriske fenomen og fremragende anvendelser av disse, med spesielt utgangspunkt i fotball. Det tas sikte på at:

  • Studentene skal bli kjent med, forstå og kritisk analysere teorier, sentrale empiriske fenomen og fremragende anvendelser av disse i fotball.
  • Studentene skal kunne finne, kritisk vurdere og presentere sentral forskning med utgangspunkt i fotball, både for andre forskere og for praksismiljø.
  • Emnet skal gi studentene et vitenskapelig grunnlag for å vurdere egen og andres trenerpraksis i fotball.
  • Emnet skal gi studentene et grunnlag for å vurdere prestasjonsutvikling i fotball fra ulike typer vitenskapelige disipliner.
  • Studentene skal kunne få innsikt i hvordan ulike vitenskapelige disipliner spiller en praktisk rolle i prestasjonsutvikling hos ledende internasjonale fotballklubber.
Læringsformer og aktiviteter

Emnet legges opp som et intensivt dybdestudium med lærerstyrte forelesninger og studentpresentasjoner. Det forutsettes tilstedeværelse og aktiv deltakelse fra studentene i timene. I tillegg kreves det selvstudier og individuell fordypning innenfor temaene.

Vurdering/eksamen

Studentene skal ved slutten av seminaret skrive en individuell oppgave som en 7-dagers hjemmeeksamen. Oppgaven skal trekkes. Besvarelsen skal være på maksimalt 20 sider (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Det gis gradert karakter.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER:
Collins, D., Cruickshank, A. & Jordet, G. (2019). Routledge handbook of elite sport performance. Routledge.
Kap. 1, 4-5, 7-8, 11-13, 16-19, 24, 26-27, 29, 33 og 35-37 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA
** Boka finnes også elektronisk/online: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Strudwick, T. (Red.) (2016). Soccer science. Human Kinetics.
Kap. 1-3, 5, 11, 16-18, 20, 23 og Epilogue skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket: ORIA


2 KAPITLER FRA 2 BØKER - som du finner som PDF i Canvas:
Kognitiv og perseptuell prestasjon
:
Williams, A. M. & Ford, P. R. (2013). ‘Game intelligence’: Anticipation and decision making. I A. M. Williams (Red.), Science and soccer (3. utg.) (s. 105-121). Routledge.
(Klarert via BOLK 29.01.21. / Bibl. - AGG)

Psykologisk prestasjon:
Jordet, G.,& Pepping, G. J. (2018). Flipping sport psychology theory into practice: A context-and behavior centered approach. I M. Cappuccio (Red.), Handbook of embodies cognition and sport psychology (s. 75-98). The MIT Press.
(Klarert via BOLK 29.01.21. / Bibl. - AGG)


14 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFT:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
 
Klikk på denne lenken.

Trenerrollen
:
Hill, B. & Sotiriadou, P. (2016). Coach decision-making and the relative age effect on talent selection in football. European Sport Management Quarterly, 16(3), 292-315. https://doi.org/10.1080/16184742.2015.1131730
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hornig, M., Aust, F. & Gülich, A. (2016). Practice and play in the development of German top-level professional football players. European Journal of Sport Science, 16(1), 96-105. https://doi.org/10.1080/17461391.2014.982204
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Fysisk presatsjon:
Brink, M. S., Frencken, W. G. P., Jordet, G. & Lemmink, K. A. P. M. (2014). Coaches’ and players’ perception of training dose: Not a perfect match. International Journal of Sport Physiology and Performance, 9, 497-502.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kognitiv og perseptuell prestasjon
:
Beavan, A. (2019). Extraordinary tools require extraordinary evidence. Science & Medicine in Football, 3(4), 263-264. https://doi.org/10.1080/24733938.2019.1678948
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Beavan, A., Fransen, J., Spielmann, J., Mayer, J., Skorski, S. & Meyer, T. (2019). The Footbonaut as a new football-specific skills test: reproducibility and age-related differences in highly trained youth players. Science & Medicine in Football, 3(3), 177-182. https://doi.org/10.1080/24733938.2018.1548772
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Beavan, A., Spielmann, J., Mayer, J., Skorski, S., Meyer, T. & Fransen, J. (2019). Age-related differences in xxecutive functions within high-level youth soccer players. Brazilian Journal of Motor Behavior, 13, 64-75. https://doi.org/10.20338/bjmb.v13i2.131
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Naito, E. & Hirose, S. (2014). Efficient foot control by Neymar’s brain. Frontiers in Human Neuroscience, 8, 594. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00594
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Verburgh, L., Scherder, E. J. A., van Lange, P. A. M. & Oosterlaan, J. (2014). Executive functioning in highly talented soccer players. PLOS One, 9(3), e91254. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0091254
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Talentidentifisering/talentutvikling:
Gledhill, A., Harwood, C. & Forsdyke, D. (2017). Psychosocial factors associated with talent development in football: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 31, 93-112. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.04.002
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mills, A., Butt, J., Maynard, I. & Harwood, C. (2012). Identifying factors perceived to influence the development of elite youth football academy players. Journal of Sports Sciences30(15), 1593-1604.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Prestasjon under press:
Jordet, G. & Hartman, E. (2008). Avoidance motivation and choking under pressure in soccer penalty shootouts. Journal of Sport & Exercise Psychology30(4), 450-457.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wood, G., Jordet, G. & Wilson, M. R. (2015). On winning the ‘lottery’: Psychological preparation for football penalty shootouts. Journal of Sports Sciences, 33(17), 1758-1765. https://doi.org/10.1080/02640414.2015.1012103.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Psykologisk prestasjon:
McDougall, M., Nesti, M. & Richardson, D. (2015). The challenges of sport psychology delivery in elite and professional sport: Reflections from experienced sport psychologists. The Sport Psychologist, 29(3), 265-277. https://doi.org/10.1123/tsp.2014-0081
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Prestasjonsledelse:
Gilmore, S. & Gilson, C. (2007). Finding form: Elite sports and the business of change. Journal of Organizational Change Management20(3), 409-428.
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no