Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
IS225 Helse, kultur og samfunn (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIS225
EmnenavnHelse, kultur og samfunn
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst
EmneansvarligFiona Dowling
Kort om emnet

Emnet fokuserer på folkehelse i et samfunnsvitenskapelig perspektiv. Det vil bli lagt vekt på sosial ulikhet i relasjon til sosial klasse, kjønn og etnisitet. I tillegg setter emnet fokus på kroppssyn, livsstil og utbredelse av fysisk aktivitet i befolkningen.

Læringsmål

Studentene skal:

Kunnskap

  • kunne gjøre rede for ulik forståelse av begrepene helse og kropp
  • kunne gjøre rede for sammenhengen mellom helse og fysisk aktivitet i befolkningen
  • ha kunnskap om sosial ulikhet (sosial klasse, kjønn, etnisitet) i relasjon til fysisk aktivitet og helse
  • ha innsikt i sammenhengen mellom livsstil, kultur og helse i et tverrfaglig perspektiv• ha kunnskap om verdier og holdninger knyttet til helse og fysisk aktivitet

Ferdighet 

  • kunne kritisk reflektere rundt helse, fysisk aktivitet og ulike sosiale grupper
  • kunne formidle sine kunnskaper og diskutere fagstoff både skriftlig og muntlig

Generell kompetanse

  • kunne formidle relevant fagstoff og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger
Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen er en kombinasjon av lærerstyrt undervisning, ulike former for gruppearbeid og framføringer, og individuelt arbeid.

Arbeidskrav

Mappe: To oppgaver må være innlevert skriftlig i Canvas senest en uke før man kan gå opp til eksamen.
Besvarelsene blir ikke gitt individuell bedømming, men fasit legges ut i Canvas en uke før eksamen.

Vurdering/eksamen

En ukes skriftlig hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Tillatte hjelpemidler.

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 DIGITALT KOMPENDIUM - som du finner i Canvas:
Dowling, F. (Red.). (2020). IS225: Helse, kultur og samfunn: Høsten 2020 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter APA 7. utg.:
Andersen, E. (1996). Helse og idrett. I M. Goksøyr, E. Andersen & K. Aasdal (Red.), Kropp, kultur og tippekamp (s. 129-160). Universitetsforlaget.

Bakke, I. M., Solheim, L. J. & Hovden, J. (2016). "Skulle ønske jeg kunne være med på turn jeg!" I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett (s. 193-212). Cappelen Damm Akademisk.

Burrows, L. (2012). Run rabbit, run. I F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physicale education, youth sport and health: A narrative approach (s. 63-66). Routledge.

Dowling, F. (2012). Exemplar One: Health, physical education, pupils, parents and teachers. I F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach (s. 159-171). Routledge.

Dowling, F. (2016). Family narratives of PE, physical activity and sport: Contingent stories. I S. Dagkas & L. Burrows (Red.), Families, young people, physical activity and health (Routledge Research in Sport, Culture and Society) (s. 208-218). Routledge.

Elstad, J. I. (2010). Helse. I I. Frønes & L. Kjølstad (Red.), Det norske samfunn (6. utg.) (s. 261-283). Gyldendal.

Elstad, J. I. (2010). Klasseforskjeller i helse: Et spørsmål om arbeid? I K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet (s. 98-107). Universitetsforlaget.

Evans, J. & Davies, B. (2004). Sociology, the body and health in a risk society. I J. Evans, Davies, B. & Wright, J. (Red.), Body knowledge and control: Studies in the sociology of physical education and health (s. 35-51). Routledge.

Fekjær, S. B. (2010). Klasse og innvandrerbakgrunn: To sider av samme sak? I K. Dahlgren & J. Ljunggren (Red.), Klassebilder: Ulikhet og mobilitet. (s. 84-97). Universitetsforlaget.

Fugeli, P. & Ingstad, B. (2009). Helse på norsk: God helse slik folk ser det. Gyldendal akademisk.
* Side 21-42, Tre forståelseshorisonter

Lupton, D. (2003). Medicine as culture: Illness, disease and the body in western societies (2. utg.). Sage.
* Side 22-53, The body in medicine

Mæland, J. G. (2009). Hva er helse (Hva er; 29). Gyldendal Universitetsforl.
* Side 20-40, Helse er å være frisk

Ommundsen, Y. (2011). Er det så lett å bli fysisk aktiv? I R. Høigaard, N. C. Øverby & M. K. Torstveit (Red.), Folkehelsearbeid (s. 257-274). Høyskoleforlaget.

Rich, E. (2012). It's not for the school to tell us, Charlie ... after all, to us you are healthy big. I F. Dowling, H. Fitzgerald & A. Flintoff (Red.), Equity and difference in physical education, youth sport and health: A narrative approach (s. 119-123). Routledge.

Schiøtz, A. (2017). Viljen til liv: Medisin- og helsehistorie frå antikken til vår tid (s. 208-274). Samlaget.
* Side 208-274, Folkehelse: Overvakning og førebygging

Seippel, Ø. (2016). Sprek, vakker og kjedelig? Trening og mening blant ungdom: 1985-2013. I Ø. Seippel, M. K. Sisjord & Å. Strandbu (Red.), Ungdom og idrett (s. 93-112). Cappelen Damm Akademisk.

Strandbu, Å. (2002). Idrettens betydning som flerkulturell integrasjonsarena. I Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn (s. 123-153). Novus Forlag.

Theorell, T. (2009). Kultur och folkhälsa. I G. Bjursell & L. V. Westerhäll (Red.), Kulturen och hälsan: Essär om sambandet mellan kulturens yttringar och hälsans tillstånd (s. 119-138). Santérus.

Thrane, C. (2002). Fysisk aktivitet: Begrunnelser, utbredelse og determinanter. I Ø. Seippel (Red.), Idrettens bevegelser: Sosiologiske studier av idrett i et moderne samfunn (s. 28-32). Novus.


7 ARTIKLER FRA ELEKTRONISKE TIDSSKRIFTER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Hervik, S. E. & Kolderup., H. (2016). Good health is to have a good life: How middle-aged and elderly men in a rural town in Norway talk about health. International Journal of Men's Health, 15, 218-234. https://doi.org/10.3149/jmh.1503.218
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Lenneis, V. & Pfister, G. (2016). Health, physical activity and the body: An inquiry into the lives of female migrant cleaners in Denmark. International Journal of Sport Policy and Politics, 8, 647-662. https://doi.org/10.1080/19406940.2016.1220408
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lupton, D. (2015). The pedagogy of disgust: The ethical, moral and political implications of using disgust in public health campaigns. Critical Public Health, 25, 4-14. https://doi.org/10.1080/09581596.2014.885115
* Artikkelen finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Sisjord, M. K., Fasting, K. & Sand, T. S. (2011). Inkludering av ungdom med minoritetsbakgrunn i NIF-organisert idrett. Tidsskrift for ungdomsforskning, 11(2), 71-92.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skårderud, F. (2007). Gutter har også kropper: Om mat, maskulinitet og problematiske kroppspraksiser. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44(1), 2-3. http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=7587&a=2
* 
Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Strandbu, Å, Storvoll, E. & Kvalem, I. L. (2007). Endringer fra 1992 til 2002 i selvrapportert slanking og problematiske spisemønster blant ungdom. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 44(1), 4-10. http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=7622&a=2
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Wiltshire, G., Lee, J. & Williams, O. (2019). Understanding the reproduction of health inequalities: Physical activity, social class and Bourdieu’s habitus. Sport, Education and Society24, 226-240. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1367657
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


2 OFFENTLIGE ONLINE PUBLIKASJONER:
Breivik, G. & Rafoss, K. (2017). Fysisk aktivitet: Omfang, tilrettelegging og sosial ulikhet (IS-0613). Helsedirektoratet. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1343/IS-0613%20Rapport%20Helsedirektoratet%20(3a).pdf
Side 9-35 og 37-55 skal leses:
Denne finnes online Klikk på denne lenken.

Helsedirektoratet (2009). Migrasjon og helse: Utfordringer og utviklingstrekk (IS-1663). https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/migrasjon-og-helse-utfordringer-og-utviklingstrekk/migrasjon-og-helse-utfordringer-og-utviklingstrekk.pdf/_/attachment/inline/15a61c2e-a811-43ed-b724-3db047892e57:d4b6121d03885b68078106cd79c5b0118574f2e7/migrasjon-og-helse-utfordringer-og-utviklingstrekk.pdf
Side 20-33 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no