Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
IS210 Filosofiske perspektiver på idrett  (10 sp) 
(Philosophy of sport )
Faktaboks
EmnekodeIS210
EmnenavnFilosofiske perspektiver på idrett
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterVår
EmneansvarligSigmund Loland
Kort om emnet

Emnet gir en grunnleggende innføring i idrettsfilosofi og idrettsetikk. Hensikten er å gjøre studentene i stand til kritisk og systematisk filosofisk og etisk refleksjon og analyse av sentrale temaer i og om idrett.

Læringsmål

Etter endt emne skal studentene:

Kunnskap

  • ha innsikt i filosofiske teorier om idrettens egenart og verdi
  • ha innsikt i etiske tema i idrett som fair play, bruk av prestasjonsfremmende midler og metoder, idrettens samfunnsmessige verdi og idrettens rolle i miljøspørsmål
  • ha kunnskap til utvalgte tema i idrettens idehistorie

Ferdighet

  • kunne reflektere kritisk og systematisk omkring filosofiske spørsmål i idrett
  • kunne drøfte på kritisk og systematisk etiske utfordringer i idrett
  • kunne analysere idrettslig utvikling ved hjelp av idehistoriske perspektiv

Generell kompetanse

  • ha utviklet evne til kritisk og systematisk analyse av grunnleggende filosofiske spørsmål knyttet til idrett
  • ha utviklet evne til kritisk og systematisk analyse av etiske spørsmål i idrett og til å håndtere etiske dilemma på velbegrunnet vis
Læringsformer og aktiviteter

Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer, deltakelse i seminar/kollokvium med lærere til stede, problemløsning, prosjektarbeid, selvstendig arbeid/oppgave, og selvstendig studium.

Arbeidskrav

Studentene forventes å være til stede i all undervisning og skal ta del i gruppearbeid og to presentasjoner underveis i studiet.

Presentasjonene må være godkjent for å gå opp til avsluttende hjemmeeksamen.

Vurdering/eksamen
  • Individuell, skriftlig skoleeksamen på tre timer halvveis i kurset. Gradert karakter A-F. Vektes 1/3 av samlet karakter.
    • Tillatte hjelpemidler: Ingen
  • Individuell, skriftlig 1-ukes hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Vektes 2/3 av samlet karakter. Maks 4000 ord med 1,5 linjeavstand i Times New Roman 12 pkt.

Det gjøres oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Vurdringen er justert i oktober 2020 grunnet situasjonen med koronavirus. Justeringen er uthevet:

  • Individuell, skriftlig hjemmeeksamen på tre timer halvveis i kursetGradert karakter A-F. Vektes 1/3 av samlet karakter. 
    • Tillatte hjelpemidler: Besvarelsen skal være selvstendig, ellers ingen begrensninger. 
  • Individuell, skriftlig 1-ukes hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Vektes 2/3 av samlet karakter. Maks 4000 ord med 1,5 linjeavstand i Times New Roman 12 pkt.

Det gjøres oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

1 BOK:
Ryall, E. (2016). Philosophy of sport: Key questions. Bloomsbury.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 2 BØKER:
Skjeldal, G. (2015) Nestbest: Ei personleg idéhistorie om bronse, sølv og gull. Cappelen Damm.
Side 134-184 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Slagstad, R. (2015). (Sporten): En idehistorie (3. utg.). Pax.
Side 144-213 og 721-750 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no