| Emnekode | IS210 | Emnenavn | Filosofiske perspektiver på idrett | Studiepoeng | 10 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Semester | Vår | Emneansvarlig | Sigmund Loland |
|
|
|
|
| Emnet gir en grunnleggende innføring i idrettsfilosofi og idrettsetikk. Hensikten er å gjøre studentene i stand til kritisk og systematisk filosofisk og etisk refleksjon og analyse av sentrale temaer i og om idrett. |
|
|
| Etter endt emne skal studentene:
Kunnskap
- ha innsikt i filosofiske teorier om idrettens egenart og verdi
- ha innsikt i etiske tema i idrett som fair play, bruk av prestasjonsfremmende midler og metoder, idrettens samfunnsmessige verdi og idrettens rolle i miljøspørsmål
- ha kunnskap til utvalgte tema i idrettens idehistorie
Ferdighet
- kunne reflektere kritisk og systematisk omkring filosofiske spørsmål i idrett
- kunne drøfte på kritisk og systematisk etiske utfordringer i idrett
- kunne analysere idrettslig utvikling ved hjelp av idehistoriske perspektiv
Generell kompetanse
- ha utviklet evne til kritisk og systematisk analyse av grunnleggende filosofiske spørsmål knyttet til idrett
- ha utviklet evne til kritisk og systematisk analyse av etiske spørsmål i idrett og til å håndtere etiske dilemma på velbegrunnet vis
|
|
|
|
| Forberedelse og deltakelse i forelesningstimer, deltakelse i seminar/kollokvium med lærere til stede, problemløsning, prosjektarbeid, selvstendig arbeid/oppgave, og selvstendig studium. |
|
|
|
| Studentene forventes å være til stede i all undervisning og skal ta del i gruppearbeid og to presentasjoner underveis i studiet.
Presentasjonene må være godkjent for å gå opp til avsluttende hjemmeeksamen. |
|
|
|
|
- Individuell, skriftlig skoleeksamen på tre timer halvveis i kurset. Gradert karakter A-F. Vektes 1/3 av samlet karakter.
- Tillatte hjelpemidler: Ingen
- Individuell, skriftlig 1-ukes hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Vektes 2/3 av samlet karakter. Maks 4000 ord med 1,5 linjeavstand i Times New Roman 12 pkt.
Det gjøres oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.
Vurdringen er justert i oktober 2020 grunnet situasjonen med koronavirus. Justeringen er uthevet:
- Individuell, skriftlig hjemmeeksamen på tre timer halvveis i kurset. Gradert karakter A-F. Vektes 1/3 av samlet karakter.
- Tillatte hjelpemidler: Besvarelsen skal være selvstendig, ellers ingen begrensninger.
- Individuell, skriftlig 1-ukes hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Vektes 2/3 av samlet karakter. Maks 4000 ord med 1,5 linjeavstand i Times New Roman 12 pkt.
Det gjøres oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund. |
|
|
|
| 1 BOK: Ryall, E. (2016). Philosophy of sport: Key questions. Bloomsbury. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 2 BØKER: Skjeldal, G. (2015) Nestbest: Ei personleg idéhistorie om bronse, sølv og gull. Cappelen Damm. Side 134-184 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Slagstad, R. (2015). (Sporten): En idehistorie (3. utg.). Pax. Side 144-213 og 721-750 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA |
|
|