Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
MA400 Læring og ledelse i idrett (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeMA400
EmnenavnLæring og ledelse i idrett
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst
EmneansvarligChristian Thue Bjørndal
Kort om emnet

Emnet fokuserer på treneres og veilederes virksomhet for å stimulere læring og ferdighetsutvikling i idrett. Læringsteorier og teoretiske perspektiver på ledelse i idrett vil danne grunnlag for å diskutere treneres/veilederes kunnskapsgrunnlag. Sentrale temaer er forholdet mellom teori og praksis, betydningen av refleksjon og håndteringen av kompleksitet. Studentene vil få et vitenskapelig grunnlag for å forstå og vurdere egen trenerpraksis, både i barneidrett, ungdomsidrett og prestasjonsidrett.

Læringsmål

Studentene skal:

  • Kunne forstå og kritisk vurdere teorier og teoretiske perspektiver relatert til ledelse, læring og ferdighetsutvikling i idrett
  • Ha god kjennskap til forskningsfeltet «sports coaching», og kunne anvende denne forskningen i diskusjoner av ledelse og læring i idrett
  • Ha et vitenskapelig grunnlag for å reflektere over og vurdere egen og andres trenerpraksis
  • Kunne finne, kritisk vurdere og presentere sentral forskning, både for andre forskere og for praksismiljø
Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen kreves godkjent oppmøte og aktiv deltagelse på seminaret, herunder fremleggelse av oppgaver for alle studentene. Grupper på 2-3 studenter skal legge fram en forskningsartikkel til hver forelesning (10 min) som deretter diskuteres i plenum. Presentasjonen blir vurdert til godkjent/ikke-godkjent.

Vurdering/eksamen

Individuell oppgave, en ukes hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.

  • Oppgaven skal trekkes. Besvarelsen skal være på maksimalt 20 sider (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. 

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

21 ELEKTRONSIKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Trenervirksomhet, læring og ledelse (time 1-2)
:
Collins, D., & Bailey, R. (2013). ‘Scienciness’ and the allure of second-hand strategy in talent identification and development. International Journal of Sport Policy, 5(2), 183-191. https://doi.org/10.1080/19406940.2012.656682
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Cushion, C. J., Armour, K. M., & Jones, R. L. (2006). Locating the coaching process in practice: Models ‘for’ and ‘of’ coaching. Physical Education and Sport Pedagogy, 11(1), 83-99. https://doi.org/10.1080/17408980500466995
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

North, J. (2013). Philosophical underpinnings of coaching practice research. New Quest, 65(3), 278-299. https://doi.org/10.1080/00336297.2013.773524
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Talent, trening og læring (time 3-4):
Côté, J. (1999). The influence of the family in the development of talent in sport. Sport Psychologist, 13(4), 395-417. https://doi.org/10.1123/tsp.13.4.395
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Davids, K., & Baker, J. (2007). Genes, environment and sport performance: Why the nature-nurture dualism is no longer relevant. Sports Medicine, 37(11), 961-980. https://doi.org/10.2165/00007256-200737110-00004
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Romer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, 100(3), 363-406. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-295X.100.3.363
* Denne finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Ekspertiseteori og tidelig spesialisering (time 5-6):
Crane, J., & Temple, V. (2015). A systematic review of dropout from organized sport among children and youth. European Physical Education Review, 21(1), 114–131. https://doi.org/10.1177/1356336X14555294
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Myer, G. D., Jayanthi, N., DiFiori, J. P., Faigenbaum, A. D., Kiefer, A. W., Logerstedt, D., & Micheli, L. J. (2015). Sport specialization, part I: Does early sports specialization increase negative outcomes and reduce the opportunity for success in young athletes? Sports Health, 7(5), 437-442. https://doi.org/10.1177/1941738115598747
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Myer, G. D., Jayanthi, N., DiFiori, J. P., Faigenbaum, A. D., Kiefer, A. W., Logerstedt, D., & Micheli, L. J. (2015). Sports specialization, Part II: Alternative solutions to early sport specialization in youth athletes. Sports Health, 8(1), 65-73. https://doi.org/10.1177/1941738115614811
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Storm, L. K., Henriksen, K., & Christensen, M. K. (2012). Specialization pathways among elite Danish athletes: A look at the developmental model of sport participation from a cultural perspective. International Journal of Sport Psychology, 43(3), 199-222. 
* Denne finnes som PDF i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


Utfordringer og muligheter for deltagelse og utvikling (time 7-8):
Bailey, R., & Collins, D. (2013). The standard model of talent development and its discontents. Kinesiology Review, 2(4), 248-259. https:/doi.org/10.1123/krj.2.4.248
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Bakken, A. (2019). Ungdata 2019: Nasjonale resultater (NOVA-rapport 9/19). https://fagarkivet.oslomet.no/en/item/ungdata-2019-nasjonale-resultater
* Rapporten finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Ronglan, L. T., & Andersen, S. S. (2015). Talent development as an ecology of games: A case study of Norwegian handball. Sport, Education and Society, 22(7), 864-877. https:/doi.org/10.1080/13573322.2015.1087398
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., & Ronglan, L. T. (2017). Orchestrating talent development: Youth players’ developmental experiences in Scandinavian team sports. Sports Coaching Review7(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/21640629.2017.1317172
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., Andersen, S. S., & Ronglan, L. T. (2017). Successful and unsuccessful transitions to the elite level: The youth national team pathways in Norwegian handball. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(4), 533-544. https://doi.org/10.1177/1747954117740014
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Ibsen, B., & Seippel, Ø. (2010). Voluntary organized sport in Denmark and Norway. Sport in Society, 13(4), 593-608. https://doi.org/10.1080/17430431003616266
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Seminar 1: Utfordringer med å coache annerledes:
Denison, J., Mills, J. P., & Konoval, T. (2017). Sports’ disciplinary legacy and the challenge of ‘coaching differently’. Sport, Education and Society, 22(6), 772-783. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1061986
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Seminar 2: Hvordan makt beveger seg:
Mills, J. P., & Denison, J. (2018). How power moves: A Foucauldian analysis of (in)effective coaching. International Review for the Sociology of Sport, 53(3), 296-312. https://doi.org/10.1177/1012690216654719
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Seminar 3: Hvordan tenke utenfor boksen?
Denison, J. (2019). What it really means to ‘think outside the box’: Why Foucault matters for coach development. International Sport Coaching Journal, 6(3), 354-358. https://doi.org/10.1123/iscj.2018-0068
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Seminar 4: Hvordan problematisere egen praksis?
Konoval, T., Denison, J., & Mills, J. (2019). The cyclical relationship between physiology and discipline: one endurance running coach’s experiences problematizing disciplinary practices. Sports Coaching Review, 8(2), 124-148. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1487632
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Seminar 5: Hvordan problematisere egen praksis?
Kuklick, C. R., & Gearity, B. T. (2019). New movement practices: A Foucauldian learning community to disrupt technologies of discipline. Sociology of Sport Journal, 36(4), 289-299. https://doi.org/10.1123/ssj.2018-0158
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

91 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Trenervirksomet og ledelse

Andersen, S. (2009). Stor suksess gjennom små, intelligente feil: Erfaringsbasert kunnskapsutveksling i toppidretten. Tidsskrift for samfunnsforskning, 50, 427-461.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
NB! Kun 1 samtidig bruker. Husk å lukke siden når du er ferdig!

Avner, Z., Markula, P., & Denison, J. (2017). Understanding effective coaching: A Foucauldian reading of current coach education frameworks. International Sport Coaching Journal, 4, 101-109.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Bjørndal, C. T., & Ronglan, L. T. (2019). Engaging with uncertainty in athlete development – orchestrating talent development through incremental leadership. Sport, Education and Society, 1-13. https://doi.org/10.1080/13573322.2019.1695198
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gibson, L., & Groom, R. (2018). Ambiguity, manageability and the orchestration of organisational change: A case study of an English Premier League Academy Manager. Sports Coaching Review, 7, 23-44. https://doi.org/10.1080/21640629.2017.1317173.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hemmestad, L. B., & Jones, R. L. (2017). Deconstructing high performance Nordic sport: The case study of women’s handball (the ‘team as method’). Sport in Society, 1-18. https://doi.org/10.1080/17430437.2017.1389062.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hansen, P. Ø., & Andersen, S. S. (2014). Coaching elite athletes: How coaches stimulate elite athletes' reflection. Sports Coaching Review, 3, 17-32. https://doi.org/10.1080/21640629.2014.901712.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hansen, P. Ø., & Andersen, S. S. (2017). Knowledge integration as co-creation in a high performance context. Ski-preparation as a knowledge intensive activity under uncertainty. Proceedings IFKAD, 1912-1923.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L., & Wallace, M. (2005). Another bad day at the training ground: Coping with ambiguity in the coaching context. Sport, Education and Society, 10, 119-134. https://doi.org/10.1080/1357332052000308792
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Jones, R. L. (2009). Coaching as caring (the smiling gallery): Accessing hidden knowledge. Physical Education and Sport Pedagogy, 14, 377-390. https://doi.org/10.1080/17408980801976551
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Jones, R. L., & Ronglan, L. T. (2017). What do coaches orchestrate? Unravelling the 'quiddity' of practice. Sport, Education & Society, 23(9), 905-915. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1282451
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Lindblom, C. E. (1979). Still muddling, not yet through. Public Administration Review, 39, 517-526. https://doi.org/10.2307/976178
* Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Partington, M., & Cushion, C. J. (2012). Performance during performance: using Goffman to understand the behaviours of elite youth football coaches during games. Sports Coaching Review, 1, 93-105. http://doi.org/10.1080/21640629.2013.790167
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Potrac, P., & Jones, R. L. (2009). Power, conflict and cooperation: Toward a micropolitics of coaching. Quest61, 223-236. https://doi.org/10.1080/00336297.2009.10483612
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ronglan, L. T., & Aggerholm, K. (2014). ‘Humour helps’: Elite sports coaching as a balancing act. Sports Coaching Review, 3. https://doi.org/10.1080/21640629.2014.885776.
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Ronglan, L. T. (2017). The deconstruction and reconstruction of sports coaching: An interview with Professor Robyn Jones: A commentary. International Journal of Sports Science & Coaching, 12(4), 426-428. https://doi.org/10.1177/1747954117718088
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Santos, S., Jones, R. L., & Mesquita, I. (2013). Do coaches orchestrate? The working practices of elite Portuguese coaches. Research Quarterly for Exercise & Sport, 84, 263-272.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sitkin, S. B. (1992). Learning through failure: The strategy of small losses. Research in Organizational Behaviour, 14, 231–266.
* Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


Thompson, A., Potrac, P., & Jones, R. (2015). ‘I found out the hard way’: Micro-political workings in professional football. Sport, Education & Society, 20, 976-994. https://doi.org/10.1080/13573322.2013.862786
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. 

Weick, K. E. (1984). Small wins: Redefining the scale of social problems. American Psychologist, 39, 40.
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Ekspertiseteori
Ericcson, K. A., Chase, W. G., & Faloon, S. (1980). Acquisition of a memory skill. Science, 208(4448), 1181. http://doi.org/10.1126/science.7375930
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gobet, F., & Campitelli, G. (2007). The role of domain-specific practice, handedness, and starting age in chess. Developmental Psychology, 43, 159-172. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.1.159.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Helsen, W. F., Starkes, J. L., & Hodges, N. J. (1998). Team sports and the theory of deliberate practice. Journal of Sport and Exercise Psychology, 20(1), 12-34. https://doi.org/10.1123/jsep.20.1.12
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Newell, A., & Rosenblom, P. S. (1982). Mechanisms of skill acquisition and the law of practice. I J. R. Anderson (Ed.), Cognitive skills and their acquisition (s. 1-55). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
* Denne PDF-en finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 23.06.20. / AGG - Bibl.)

Simon, H. A., & Chase, W. G. (1973). Skill in chess. American Scientist, 61, 394-403.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Tucker, R., & Collins, M. (2012). What makes champions? A review of the relative contribution of genes and training to sporting success. British Journal of Sports Medicine, 46, 555-561. https://doi.org/10.1136/bjsports-2011-090548.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Tidlig spesialisering vs. allsidighet
Ford, P., Ward, P., Hodges, N. J., & Williams, A. M. (2009). The role of deliberate practice and play in career progression in sport: the early engagement hypothesis. High Ability Studies, 20(1), 65-75. http://doi.org/10.1080/13598130902860721
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Güllich, A. (2014). Many roads lead to Rome – Developmental paths to Olympic gold in men's field hockey. European Journal of Sport Science, 14(8), 763-771. https://doi.org/10.1080/17461391.2014.905983
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Güllich, A., Faß, I., Gies, C., & Wald, V. (2020). On the smpirical Substantiation of the definition of “Deliberate Practice” (Ericssonet al., 1993) and “Deliberate Play” (Côté et al.,2007) in youth athletes. Journal of Expertise, 3(1), 1-19. Retrieved from https://www.journalofexpertise.org/articles/volume3_issue1/JoE_3_1_Gullich.html
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Macnamara, B. N., Moreau, D., & Hambrick, D. Z. (2016). The relationship between deliberate practice and performance in sports: A meta-analysis. Perspectives on Psychological Science, 11, 333-350. doi:10.1177/1745691616635591.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moesch, K., Elbe, A. M., Hauge, M. L. T., & Wikman, J. M. (2011). Late specialization: The key to success in centimeters, grams, or seconds (cgs) sports. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 21(6), 282-290. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2010.01280.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moesch, K., Hauge, M. L. T., Wikman, J. M., & Elbe, A. M. (2013). Making it to the top in team sports: Start later, intensify, and be determined! Talent Development & Excellence, 5(2), 85-100.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Rugg, C., Kadoor, A., Feeley, B. T., & Pandya, N. K. (2018). The effects of playing multiple high school sports on National Basketball Association Players’ Propensity for Injury and Athletic Performance. The American Journal of Sports Medicine, 46(2), 402-408. https://doi.org/10.1177/0363546517738736
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Soberlak, P., & Cote, J. (2003). The developmental activities of elite ice Hockey players. Journal of Applied Sport Psychology, 15(1), 41-49. https://doi.org/10.1080/10413200305401
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Sosial- og kulturpsykologiske perspektiver på ferdighetsutvikling
Christensen, M. K., Laursen, D. N., & Sørensen, J. K. (2011). Situated learning in youth elite football players: A Danish case study among talented male under-18 football players. Physical Education and Sport Pedagogy, 16(2), 163-178.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Henriksen, K., Stambulova, N., & Roessler, K. K. (2010). Holistic approach to athletic talent development environments: A successful sailing milieu. Psychology of Sport & Exercise, 11, 212-222. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2009.10.005
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Henriksen, K., Stambulova, N. B., & Roessler, K. K. (2010). Successful talent development in track and field: Considering the role of environment. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 20, 122-132.  https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2010.01187.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Henriksen, K., Stambulova, N. B., & Roessler, K. K. (2011). Riding the wave of an expert: A successful talent development environment in kayaking. Sport Psychologist, 25(3), 341-362. https://doi.org/10.1123/tsp.25.3.341
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Henriksen, K., Larsen, C. H., & Christensen, M. K. (2014). Looking at success from its opposite pole: The case of a talent development golf environment in Denmark. International Journal of Sport & Exercise Psychology, 12(2), 134-149. https://doi.org/10.1080/1612197X.2013.853473
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kidd, C., Palmeri, H., & Aslin, R. N. (2013). Rational snacking: Young children's decision-making on the marshmallow task is moderated by beliefs about environmental reliability. Cognition, 126(1), 109-114. https//doi.org/10.1016/j.cognition.2012.08.004.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larsen, C. H., Alfermann, D., & Christensen, M. K. (2012). Psychosocial skills in a youth soccer academy: A holistic ecological perspective. Sport Science Review, 11(3-4), 51-74. https:/doi.org/10.2478/v10237-012-0010-x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Mischel, W., Ayduk, O., Berman, M. G., Casey, B. J., Gotlib, I. H., Jonides, J., . . . Shoda, Y. (2011). 'Willpower' over the life span: Decomposing self-regulation. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 6, 252-256. https://doi.org/10.1093/scan/nsq081.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Storm, L. K., Henriksen, K., Larsen, C. H., & Christensen, M. K. (2014). Influential relationships as contexts of learning and becoming elite: Athletes' retrospective interpretations. International Journal of Sports Science & Coaching, 9(6), 1341-1356. https://doi.org/10.1260/1747-9541.9.6.1341
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Økologisk-dynamiske perspektiver på ferdighetsutvikling:
Araújo, D., Fonseca, C., Davids, K., Garganta, J., Volossovitch, A., Brandao, R., & Krebs, R. (2010). The role of ecological constraints on expertise development. Talent Development & Excellence, 2(2), 165-179.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Davids, K., Glazier, P., Araújo, D., & Bartlett, R. (2003). Movement systems as dynamical systems: The functional role of variability and its implications for sports medicine. Sports Medicine, 33, 245-260. https://doi.org/10.2165/00007256-200333040-00001
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Davids, K., Araújo, D., Vilar, L., Renshaw, I., & Pinder, R. (2013). An ecological dynamics approach to skill acquisition: Implications for development of talent in sport. Talent Development & Excellence, 5, 21-34.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hamilton, L., Smith, C. A. J., & Brandon, Z. E. (2020). Representing the psychological demands of sport: A constraints-led approach to mental skills training. Journal of Sport Psychology in Action, 1-9. https://doi.org/10.1080/21520704.2020.1729913
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Headrick, J., Renshaw, I., Davids, K., Pinder, R. A., & Araújo, D. (2015). The dynamics of expertise acquisition in sport: The role of affective learning design. Psychology of Sport and Exercise, 16(1), 83-90. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2014.08.006
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McCosker, C., Renshaw, I., Greenwood, D., Davids, K., & Gosden, E. (2019). How performance analysis of elite long jumping can inform representative training design through identification of key constraints on competitive behaviours. European Journal of Sport Science, 19(7), 913-921. https://doi.org/10.1080/17461391.2018.1564797
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McCosker, C., Renshaw, I., Russell, S., Polman, R., & Davids, K. (2019). The role of elite coaches’ expertise in identifying key constraints on long jump performance: how practice task designs can enhance athlete self-regulation in competition. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 1-17. https://doi.org/10.1080/2159676x.2019.1687582
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Phillips, E., Davids, K., Renshaw, I. & Portus, M. (2010). Expert performance in sport and the dynamics of talent development. Sports Medicine, 40, 271-283. https://doi.org/10.2165/11319430-000000000-00000.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Pinder, R. A., Davids, K. W., Renshaw, I., & Araujo, D. (2011). Representative learning design and functionality of research and practice in sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 33(1), 146-155. https://doi.org/10.1123/jsep.33.1.146
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Vaughan, J., Mallett, C. J., Davids, K., Potrac, P., & López-Felip, M. A. (2019). Developing creativity to enhance human potential in sport: A wicked transdisciplinary challenge. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02090
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Sosiokulturelle perspektiver på ferdighetsutvikling
Barker-Ruchti, N., & Tinning, R. (2010). Foucault in leotards: Corporeal discipline in women’s artistic gymnastics. Sociology of Sport Journal, 27, 229-250. doi: 10.1123/ssj.27.3.229
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Barker, D., Barker-Ruchti, N., Rynne, S., & Lee, J. (2014). ‘Just do a little more’: Examining expertise in high performance sport from a sociocultural learning perspective. Reflective Practice, 15(1), 92-105. https://doi.org/10.1080/14623943.2013.868797
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Chambliss, D. F. (1989). The mundanity of excellence: An ethnographic report on stratification and Olympic swimmers. Sociological Theory, 7, 70-86.
* Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)


Christensen, M. K. (2009). “An eye for talent”: Talent identification and the “Practical Sense” of top-level soccer coaches. Sociology of Sport Journal, 26(3), 365-382. https://doi.org/10.1123/ssj.26.3.365
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Cushion, C., Ford, P. R. & Williams, A. M. (2012). Coach behaviours and practice structures in youth soccer: Implications for talent development. Journal of Sports Sciences, 30, 1631-1641. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.721930
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Denison, J. (2007). Social theory for coaches: A Foucauldian reading of one athlete’s poor performance. International Journal of Sports Science & Coaching, 2, 369-383.
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Denison, J. (2010). Planning, practice and performance: The discursive formation of coaches' knowledge. Sport, Education & Society, 15, 461-478. doi: 10.1080/13573322.2010.514740

* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Denison, J., & Avner, Z. (2011). Positive coaching: Ethical practices for athlete development. Quest, 63, 209-227. doi: 10.1080/00336297.2011.10483677
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Ellingsen, J. E., & Danielsen, A. G. (2017). Norwegian children’s rights in sport and coaches’ understanding of talent. The International Journal of Children’s Rights, 25(2), 412-437. https://doi.org/10.1163/15718182-02502006
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Gearity, B. & Mills, J. P. (2012). Discipline and punish in the weight room. Sports Coaching Review, 1, 124-134. https://doi.org/10.1080/21640629.2012.746049
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Jones, L., Marshall, P., & Denison, J. (2016). Health and well-being implications surrounding the use of wearable GPS devices in professional rugby league: A Foucauldian disciplinary analysis of the normalised use of a common surveillance aid. Performance Enhancement & Health, 5, 38-46. https://doi.org/10.1016/j.peh.2016.09.001.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kilger, M., & Blomberg, H. (2019). Governing talent selection through the brain: Constructing cognitive executive function as a way of predicting sporting success. Sport, Ethics and Philosophy, 14(2), 1-20. https://doi.org/10.1080/17511321.2019.1631880
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Mills, J., Denison, J., & Gearity, B. (2020). Breaking coaching’s rules: Transforming the body, sport, and performance. Journal of Sport and Social Issues. https://doi.org/10.1177/0193723520903228
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Purdy, L. & Jones, R. L. (2011). Choppy waters: Elite rowers´ perceptions of coaching. Sociology of Sport Journal, 28, 329-346. https://doi.org/10.1123/ssj.28.3.329
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ronkainen, N. J., Aggerholm, K., Ryba, T. V., & Allen-Collinson, J. (2020). Learning in sport: From life skills to existential learning. Sport, Education and Society, 1-14. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1712655
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Schubring, A., & Thiel, A. (2014). Coping with growth in adolescent elite sport. Sociology of Sport Journal, 31(3), 304-326. https://doi.org/10.1123/ssj.2013-0071
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Taylor, W. G., Potrac, P., Nelson, L. J., Jones, L., & Groom, R. (2015). An elite hockey player’s experiences of video-based coaching: A poststructuralist reading. International Review for the Sociology of Sport, 52, 112-125. https://doi.org/10.1177/1012690215576102.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Toner, J. Nelson, L., Potrac, P., Gilbourne, D. & Marshall, P. (2012). From 'blame' to 'shame' in a coach-athlete relationship in golf: A tale of shared critical reflection and the re-storying of narrative experience. Sports Coaching Review1, 67-78. https://doi.org/10.1080/21640629.2012.704193
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Williams, S. & Manley, A. (2016). Elite coaching and the technocratic engineer: Thanking the boys at Microsoft! Sport, Education and Society, 21, 828-850. https://doi.org/10.1080/13573322.2014.958816
* Artikkelen finnes onlineKlikk på denne lenken.

Talentutvikling og eliteidrett i skolen:
Bjørndal, C. T., & Gjesdal, S. (in press). The role of sport school programmes in athlete development in Norwegian team sports. European Journal for Sport and Society.
* Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

 
Christensen, M. K., & Sørensen, J. K. (2009). Sport or school? Dreams and dilemmas for talented young Danish football players. European Physical Education Review, 15(1), 115-133. https://doi.org/10.1177/1356336x09105214
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kristiansen, E., & Stensrud, T. (2016). Young female handball players and sport specialisation: How do they cope with the transition from primary school into a secondary sport school? British Journal of Sports Medicine, 51(1), 58-63. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096435 
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kristiansen, E., & Stensrud, T. (2020). Talent development in a longitudinal perspective: Elite female handball players within a sport school system. Translational Sports Medicine. https://doi.org/10.1002/tsm2.143
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Larneby, M. (2016). Transcending gender hierarchies? Young people and floorball in Swedish school sport. Sport in Society, 19(8-9), 1202-1213. https://doi.org/10.1080/17430437.2016.1159194
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skrubbeltrang, L. S., Olesen, J. S., & Nielsen, J. C. (2016). How to stay becoming – living up to the code of conduct in a sports class. Ethnography and Education, 11(3), 371-387. https://doi.org/10.1080/17457823.2015.1109467
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Skrubbeltrang, L. S. (2018). Marginalized gender, marginalized sports – anethnographic study of SportsClass students’ future aspirations in elite sports. Sport in Society, 22(12), 1990-2005. https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1545760
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Belastning og skaderisiko:
Bahr, R. (2014). Demise of the fittest: Are we destroying our biggest talents? British Journal of Sports Medicine, 48(17), 1265-1267. 
http://dx.doi.org/10.1136/bjsports-2014-093832
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Booth, M., Orr, R., & Cobley, S. (2017). Call for coordinated and systematic training load measurement (and progression) in athlete development: A conceptual model with practical steps. British Journal of Sports Medicine, 51(7), 559-560. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096358
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Brink, M. S., Frencken W, G. P., Jordet, G., & Lemmink, K. A. (2014). Coaches’ and players’ perceptions of training dose: Not a perfect match. International Journal of Sports Physiology and Performance9(3), 497-502. https://doi.org/10.1123/ijspp.2013-0009
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moseid, C. H., Myklebust, G., Fagerland, M. W., Clarsen, B., & Bahr, R. (2018). The prevalence and severity of health problems in youth elite sports: A 6-month prospective cohort study of 320 athletes. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 28(4), 1412-1423. https://doi.org/10.1111/sms.13047
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moseid, C. H., Myklebust, G., Fagerland, M. W., & Bahr, R. (2019). The association between early specialization and performance level with injury and illness risk in youth elite athletes. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 29(3), 460-468. 
https://doi.org/10.1111/sms.13338
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Moseid, C. H., Myklebust, G., Slaastuen, M. K., Bar-Yaacov, J. B., Kristiansen, A. H., Fagerland, M. W., & Bahr, R. (2019). The association between physical fitness level and number and severity of injury and illness in youth elite athletes. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 29(11), 1736-1748. https://doi.org/10.1111/sms.13498
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Myklebust, G. (2014). Between basketball and Rugby: The risk of injury in handball. Aspetar: Sports Medicine Journal, 3, 138-141.
* Artikkelen (PDF) ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

 
Ronglan, L. T., Raastad, T., & Børgesen, A. (2006). Neuromuscular fatigue and recovery in elite female handball players. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 16(4), 267-273. https://doi.org/
10.1111/j.1600-0838.2005.00474.x
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Schwellnus, M., Soligard, T., Alonso, J.-M., Bahr, R., Clarsen, B., Dijkstra, H. P., . . . Engebretsen, L. (2016). How much is too much? (Part 2) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of illness. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1043-1052. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096572
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Soligard, T., Schwellnus, M., Alonso, J.-M., Bahr, R., Clarsen, B., Dijkstra, H. P., . . . Engebretsen, L. (2016). How much is too much? (Part 1) International Olympic Committee consensus statement on load in sport and risk of injury. British Journal of Sports Medicine, 50(17), 1030-1041. https://doi.org/10.1136/bjsports-2016-096581
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Von Rosen, P., Kottorp, A., Fridén, C., Frohm, A., & Heijne, A. (2018). Young, talented and injured: Injury perceptions, experiences and consequences in adolescent elite athletes. European Journal of Sport Science, 18(5), 731-740. 
https://doi.org/10.1080/17461391.2018.1440009
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Schubring, A., Bub, E.-M., & Thiel, A. (2014). “How much is too much?” The social construction of elite youth athlete exercise Tolerances From the Coaches’ Perspective. Journal of Sport and Social Issues, 39(4), 308-331. https://doi.org/10.1177/0193723514557820
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Åsheim, C., Stavenes, H., Andersson, S. H., Engbretsen, L., & Clarsen, B. (2018). Prevalence and burden of overuse injuries in elite junior handball. BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 4(1), e000391.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no