3 BØKER: Sigmundson, H., & Pedersen, A. V. (2000). Motorisk utvikling: Nyere perspektiver på barns motorikk. SEBU Forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA. ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Steinsholt, S. (1997). Refleksjon og ettertanke. Tapir Forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu (Samfundstænkere). Tapir akademisk forlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 1 BOK: Steinsholt, K., & Løvlie, L. (2007). Pedagogikkens mange ansikter: Pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne. Universitetsforlaget. Side 9-51, 98-140, 172-184, 232-246, 274-288, 376-391, 497-510, 555-570 og 618-633 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Säfvenbom, R. (Red.). (2020). Hovedemne 2: Eleven, oppvekst, utvikling og læring: 2020-2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden: Agans, J. P., Säfvenbom, R., Bowers, E. P. Davis, J., & Lerner, R. M. (2013). Positive movement experiences: Approaching the study of athletic participation, exercise, and leisure activity through relational developmental systems theory and the concept of embodiment. I J. B. Benson & R. M. Lerner (Red.), Embodiment and epigenesis: Theoretical and methodological issues in understanding the role of biology within the relational developmental system. (The Advances in Child Development and Behavior. Vol 42) (s. 261-286). Elsevier.
Engelsrud, G. (2015). Kjønn og inkludering. I Ø. F. Standal & G. Rugseth (Red.), Inkluderende kroppsøving (s. 24-43). Cappelen Damm.
Eriksen, T. H. (2011). Kultur: Forskjeller og likheter mellom mennesker. I T. H. Eriksen og T. A. Sajjad (Red.), Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (5. utg.) (s. 33-48). Gyldendal akademisk.
Lerner, R., Lewin-Bizan, S., & Warren, A. E. A. (2011). Concepts and theories of human development. I M. E. Lamb & M. E. Borrnstein (Red.), Social and personality development: An advanced textbook (s. 19-65). Psychology Press.
Lerner, R. M., Lerner, J. V., Bowers, E. P. & Geldhof, G. J. (2015). Positive youth development and relational‐developmental‐systems. I W. F. Overton & P. C. Molenaar (Red.), Handbook of child psychology and developmental science: Vol. 1. Theory and method (s. 607-651). Wiley & Sons.
Lorentzen, J. (2006). Forskning på menn og maskuliniteter. I J. Lorentzen & W. Mühleisen (Red.), Kjønnsforskning: En grunnbok (s. 121-135). Universitetsforlaget.
Rogoff, B. (2003). Orienting concepts and ways of understanding the cultural nature of human development. I B. Rogoff, The cultural nature of human development (s. 3-36). Oxford University Press.
Vansteenkiste, M. Niemiec, C. P., & Soenens, B. (2010). The development of the five mini-theories of self-determination theory: An historical overview, emerging trends, and further directions. I T. C Urdan & S. A. Karabenick (Eds.), The decade ahead: Theoretical perspectives on motivation and achievement (Advances in motivation and achievement; Vol. 16A) (s. 105-166). Emerald Group.
10 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken
Aldwin, C. M. (2014) Rethinking developmental science. Research in Human Development, 11, 247-254. https://doi.org/10.1080/15427609.2014.967045 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Erdvik, I. B., Haugen, T., Ivarsson, A., & Säfvenbom, R. (2019). Global self-worth among adolescents: The role of basic psychological need satisfaction in physical education. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1600578 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Larsson, H., Redelius, K., & Fagrell, B. (2011). Moving (in) the heterosexual matrix: On heteronormativity in secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 16, 67-81. https://doi.org/10.1080/17408989.2010.491819 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lerner, R. M., Agans, J. P., DeSouza, L. M., & Hershberg, R. M. (2014). Developmental science in 2025: A predictive review. Research in Human Development, 11, 255-272. https://doi.org/10.1080/15427609.2014.967046 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Strandbu, Å. (2005). Uforenelig kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 5, 27-50. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Haugen, T., & Bulie, M. (2014). Attitudes towards- and motivation for PE: Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy, 20, 629-646. https://doi.org/10.1080/17408989.2014.892063 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Buch, R., & Aandstad, A. (2017) Eagerness for physical activity scale: Theoretical background and validation. Applied Developmental Science, 21, 184-199. https://doi.org/10.1080/10888691.2016.1184095 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Säfvenbom, R., Wheaton, B., & Agans, J. (2018) 'How can you enjoy sports if you are under control by others?' Self-organized lifestyle sports and youth development. Sport in Society, 21, 1990-2009. https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1472242 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Walseth, K. & Hæhre, H. (2014). Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Tidsskrift for ungdomsforskning, 2, 28-51. https://utdanningsforskning.no/artikler/heteronormativitet-i-kroppsovingsfaget/ * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Walseth, K., Aartun, I. & Engelsrud, G. (2017). Girls’ bodily activities in physical education how current fitness and sport discourses influence girls’ identity construction. Sport, Education and Society, 22, 442-459. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1050370 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. |