3 BØKER: Annerstedt, C. (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa. Multicare Förlag. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Et opptrykk av boka kan også kjøpes i Sericetorget.
Schultz Jørgensen, P. (2017). Robuste barn: Gi barnet ditt ansvar, livsmot og tiltro til deg selv. Cappelen Damm Akademisk. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Sollesnes, T. (2018). Vellykket arbeid med vanskelig atferd. Cappelen Damm Akademisk. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
UTDRAG FRA 6 BØKER: Grue, L. (2004). Funksjonshemmet er bare et ord: Forståelser, fremstillinger og erfaringer. Abstrakt forl. Side 101-131 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Imsen, G. (2016). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk (5. utg. ed.). Tano Aschehoug. Side 197-239 og 263-509 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA. ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
Standal, Ø. F., & Rugseth, G. (Red). (2015). Inkluderende kroppsøving. Cappelen Damm. Side 9-23 (Tilpasset opplæring), 24-43 (Kjønn), 96-120 (Interkulturell læring) og 121-135 (evner og forutsetninger i kroppsøving) skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Steinsholt, K., & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir. Side 219-232 og 233-254 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Vingdal, I. M., & Birch, J. E. (Red). (2014). Fysisk aktiv læring. Gyldendal akademisk. Side 37-94 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Eide, L. H. (Red.). (2020). Hovedemne 3: Planlegging, gjennomføring og vurdering for elevens utvikling og læring: 2020-2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden: Larsson, H. (2007). Skolans rörelseuppdrag. I H. Larsson & J. Meckback (Red.), Idrottsdidaktiska utmaningar (s. 36-53). Liber.
Nilsen, S., & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen, Spesialpedagogikk (s. 218-250). Cappelen Damm Akademisk.
Nygren, P., & Skårderud, F. (2008). Mentalisering som sosial kompetanse hos barn og unge. I P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling (s. 197-209). Universitetsforlaget.
Ommundsen, Y. (2008). Kroppsøving: Danning eller helse? Om to ulike begrunnelser for faget og deres konsekvenser. I: P. Arneberg & L. G. Briseid (Red.), Fag og danning: Mellom individ og fellesskap (s. 193-208). Fagbokforl.
Skårderud, F. (2008). Kropp, kompleksitet og kompetanse: Et mentaliseringsbasert perspektiv på spiseforstyrrelser, selvskade og rus. I P. Nygren & H. Thuen (Red.), Barn og unges kompetanseutvikling (s. 211-219). Universitetsforlaget.
Steinberg, L. (2011). Identity. I L. Steinberg (Ed.), Adolescence (9th ed.) (s. 245-276). McGraw-Hill.
Wichstrøm, L. (2008). Barn og unges psykiske helse. I Ø. Kvello (Red.), Oppvekst: Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø (s. 395-430). Gyldendal.
Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Backwards design. I G. Wiggins & J. McTighe, Understanding by design (2nd ed.) (s. 13-34). Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
11 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Aasland, E., & Engelsrud, G. (2017). «Det er lett å se hvem av dere som har god innsats»: Om elevers innsats og lærerens blikk i kroppsøving. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(3), 5-17. https://doi.org/10.23865/jased.v1.889 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Aggerholm, K., Standal, O., Barker, D. M., & Larsson, H. (2018). On practising in physical education: Outline for a pedagogical model. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2),1-12. https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1372408 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Barker, D., Bergentoft, H., & Nyberg, G. (2017). What would physical educators know about movement education? A Review of literature, 2006–2016. Quest, 1-17. https://doi.org/10.1080/00336297.2016.1268180 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31. https://doi.org/10.1007/s11092-008-9068-5 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Casey, A. (2014). Models-based practice: Great white hope or white elephant. Physical Education and Sport Pedagogy, 19(1), 18-34. https://doi.org/10.1080/17408989.2012.726977 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Haug, P. (2004). Finst den spesialpedagogiske kompetansen det er bruk for i skulen? Spesialpedagogikk, 69, 4-11. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Howley, D., & Tannehill, D. (2014). ‘Crazy ideas’: Student involvement in negotiating and implementing the physical education curriculum in the Irish Senior Cycle. The Physical Educator, 71(3), 391-416. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Quennerstedt, M. (2007). Hälsa eller inte hälsa: Är det frågan? Utbildning & Demokrati, 16(2), 37-56. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Sollesnes, T. (2005). Relasjonelt perspektiv på problematferd. Spesialpedagogikk, 70(3), 4-13. * Denne PDF-en ligger i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Wiliam, D. (2011). What is assessment for learning. Studies in Educational Evaluation, 37(1), 3-14. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Aasland, E., Walseth, K., & Engelsrud, G. (2016). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 490-501. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1268590 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
2 OFFENTLIGE NETTSIDER: Berg, G. D., & Nes, K. (2007). Kompetanse for tilpasset opplæring: Artikkelsamling. Utdanningsdirektoratet. http://bestilling.utdanningsdirektoratet.no/Bestillingstorg/PDF/Kompetanse_for_tilpasset_opplaring.pdf Side 4-68 skal leses * Denne finnes også online: Klikk på denne lenken.
Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Læreplanverket. http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/ * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
1 LOV: Opplæringslova. (1998). Lov om grunnskolen og den videregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61 * Denne finnes online: Klikk på denne lenken.
|