Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
FKI219 Svømming og livredning (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI219
EmnenavnSvømming og livredning
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligMay Grydeland
TidspunktHøst og vår
Innledning

Emnet svømming og livredning bygger på moderne svømmemetodikk og veksler mellom arbeid innenfor teoretisk og praktisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon. Innholdet er primært rettet mot opplæring i grunnskolen, men det vil også trekkes paralleller mot videregående skole.

Mål

Studentene skal:

  • Kunne analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i svømming og livredning med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen.
  • Kunne analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i svømming og livredning og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i fagene.
  • Kunne utforme og begrunne lokale læreplaner, årsplan og periodeplaner med utgangspunkt i fagene svømming og livredning og i samarbeid med andre fag.
  • Kunne vise hvordan fagene kan bidra i tverrfaglige og flerfaglige prosjekter og aktivitetsdager på skolen og i nærmiljøet. 
  • Kunne gjøre risiko- og sikkerhetsvurderinger for å ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø knyttet til fagene. 
  • Kunne utføre livreddende førstehjelp.
Organisering og arbeidsformer

Svømming og livredning er fordelt gjennom vårsemesteret. Det er lagt opp til en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsmåter som individuelt arbeid, gruppearbeid, framlegg av teoretiske emner og gjennomføring av praktiske oppgaver både på NIH og i praksis ved Skolesvømmen.

Vurdering
  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse totalt i emnet. 100 % frammøte under praksis ved Skolesvømmen.
  • En individuell rapport og en grupperapport fra praksis. Bestått/ikke bestått. 
  • Bestått årlig livredningsprøve for lærere.
  • Bestått instruktørkurs i hjerte- lungeredning (HLR).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Vurderingen er endret i februar 2021 grunnet situasjonen med koronavirus. Endringen er uthevet:

  • 80 % frammøte med aktiv deltakelse totalt i emnet. 100 % frammøte under praksis ved Skolesvømmen.
  • En individuell rapport og en grupperapport fra praksis. Bestått/ikke bestått. 
  • Bestått årlig livredningsprøve for lærere.
  • Utgår. Bestått instruktørkurs i hjerte- lungeredning (HLR).

Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i WISEflow vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Urkund.

Kjernelitteratur

Høgskolen på Vestlandet. (2020, juni). Trygg opplæring i svømming, selvberging og livredning i kroppsøving og ved bading i skolens regi. https://svommedyktig.no/globalassets/dokumenter/trygg-opplaring-i-svomming-selvberging-og-livredning.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


1 LÆREPLAN:
Utdanningsdirektoratet. (2019). Læreplan i kroppsøving (KRO01-05). https://www.udir.no/lk20/kro01-05
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


ARBEIDSMÅTER
:
2 BØKER:
Irgens, P. & Larsen, R. (2009). Veien mot svømmedyktighet: Timeopplegg for skoleverket. Norges svømmeskole.
* Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Madsen, Ø. & Irgens, P. (2013). Slik lærer du å svømme. Bodoni forl.
* Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

1 DVD:
Nesheim, R. & Nettum, L. (2006). Livredning i skole og fritid [DVD-plate]. Norges Idrettshøgskole.
* DVD-en finner du til utlån i biblioteket her: ORIA


1 NETTSIDE
:
Norsk førstehjelpsråd. Anbefalinger for HLR under COVID-19 pandemien (Versjon 5.0). Hentet 19. oktober 2020 fra https://norskforstehjelpsrad.no/file/2/2/7ae35f652648e47355aec6397edd97/anbefalinger-for-basal-og-avansert-hlr-ved-livloshet-covid-19-ver5.0_offentliggjort.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


NETTPORTAL:
Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. (2017). Svømmedyktig. http://www.svommedyktig.no/

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no