| Emnekode | TI202 | Emnenavn | Fordypningspraksis | Studiepoeng | 5 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Semester | Høst | Emneansvarlig | Peter Eriksson | Forkrav | Bare for programstudenter |
|
|
|
|
| Emnet fokuserer på praktisk planlegging, gjennomføring og evaluering av trening, med utgangspunkt i egen idrett. Emnet skal gi et fundament for å planlegge, gjennomføre og analysere trening for barn og ungdom, hvor en forståelse av metodikk, pedagogikk og utfordringer tilpasset ulike ferdighetsnivåer står sentralt. Studenter på retning idrettspsykologi skal ha spesielt fokus på oppfølging og observasjon av treneratferd. |
|
|
| Kunnskap Studenten skal tilegne seg
- kunnskap om sentrale begreper, karakteristika og prestasjonsprinsipper ved sin valgte idrett
- kunnskap om sentral empiri og teori på trenerrollen inn mot sin valgte idrett
- kunnskap om trenerveiledning og fagdidaktiske prinsipper
- kunnskap om trenerrollens krav, retningslinjer og forventninger på ulike alderstrinn og nivå i barne- og ungdomsidretten
Ferdigheter
Studenten skal lære å
- planlegge, gjennomføre og evaluere treningsøkter i sin valgte idrett
- analysere, evaluere og veilede egen og andres praktiske virksomhet
- presentere og diskutere sentrale faktorer knyttet til tilrettelegging og ledelse av trening for barn og ungdom
Generell kompetanse Studenten skal bli i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere trening for barn og unge i egen idrett på en pedagogisk, etisk og effektiv måte. Studenten skal bli i stand til å veilede og tilrettelegge for læring og utvikling for andre trenere. |
|
|
|
| Emnet vil i hovedsak sentreres rundt studentstyrte treningsøkter med påfølgende veiledning, observasjon, og evaluering. I tillegg vil det være lærerstyrt teoretisk undervisning som en introduksjon til emnet. Det vil være rom for spesifikke tilpasninger til praksisgrupper avhengig av idrett (og antall studenter innenfor den aktuelle idretten, f.eks. fotball) og fordypning. |
|
|
|
|
- Mappeinnlevering av to observasjons- og to undervisningsoppgaver. Godkjent/ikke godkjent.
- Obligatorisk frammøte i praksistimer. Godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til praktisk-metodisk eksamen. |
|
|
|
| Praktisk-metodisk eksamen. Gradert karakter (A-F). |
|
|
|
| 1 BOK: Gallary, B., & Gearity, B. (2019). Coach education and development in sport: Instructional strategies. Routledge. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også online/elektronisk: Klikk på denne lenken. *** NB! For å åpne den elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken. |
|
|
|
| 1 BOK: Abrahamsen, F. & Gitsø, E. O. (2016). Den coachende treneren: Bok 2 (3): Om å coache viderekomne. Akilles. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA |
|
|