Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
THP302 Personlig trener (10 sp) 
(Personal trainer )
Faktaboks
EmnekodeTHP302
EmnenavnPersonlig trener
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst
EmneansvarligLene Annette Hagen Haakstad
ForkravTHP102 Idrettsernæring og THP201 Exercise in practice
Kort om emnet

Personlig trener gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som personlig trener (PT) for friske, voksne mennesker. En PT tilbyr tett og individuell oppfølging av kunder over tid. Undervisningen på dette emnet vil hovedsakelig fokusere på PT-rollen og oppfølging av kunder gjennom høy kvalitet på service, treningsplanlegging og praktisk gjennomføring.

Læringsmål

Studenten skal:

Kunnskap

  • kjenne og være bevisst rollen som PT i forhold til etikk, markedsføring, salg, service, lover, regler og forsikring
  • kunne lage individuelt tilpassede treningsplaner (periodeplaner og øktplaner) basert på forskningsbasert kunnskap innen utholdenhet, styrke, bevegelighet og motorikk
  • kjenne til forskning og fagutvikling, samt ha evne til kritisk vurdering av fagstoff

Ferdigheter

  • kunne gjennomføre god vurdering av kunder gjennom anamnese, observasjon og holdningsanalyse
  • kunne teste kunder mht. kroppssammensetning, utholdenhet, styrke og bevegelighet
  • kunne formulere gode og realistiske målsetninger for kunder
  • vise motiverende, målrettet, effektiv og trygg personlig trening i praksis, herunder god "spottingteknikk”
  • kunne gjennomføre en personlig trener time uten tilgang på “vanlige” apparater og vekter

Generell kompetanse

  • kunne gi enkle råd om kosthold, ernæring og vektregulering
  • ha evne til å bruke teknikker fra coaching i arbeidet med PT kunder
  • kjenne til egne begrensninger og grenseoppgang mot andre faggrupper og vite når de skal henvise kunder til helsepersonell
Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen inkluderer forelesning og praktisk undervisning, i tillegg til problemorientert læring i mindre grupper. Opplegget vil i stor grad være praktisk med både reelle caser og papirbaserte caser hvor studentene skal øve på ulike ferdigheter, som for eksempel ”spotting”, sikring og testing, samt planlegge å gjennomføre treningsøkter. Selvstendig læring ut over undervisningen må påberegnes.

Studentene skal ha en 10 ukers praksisperiode i løpet av høsten som omfatter minimum 10 PT timer (veiledningstimer) med praksisdeltager med etterfølgende innlevering av praksisrapport.

Arbeidskrav

Det er obligatorisk oppmøte på all caseundervisning (to caseoppgaver), inkludert PT praksis-kunde, samt "PT kunde - oppsummering", hvor hver student legger frem en 5 minutters PPP av praksisperioden.

Arbeidskravet må være godkjent for å kunne ta praktisk-metodisk eksamen.

Vurdering/eksamen

Før oppmelding til eksamen må studenten dokumentere en 10 ukers praksisperiode med minimum 10 PT timer (veiledningstimer) med praksisdeltager, samt innlevering av praksisrapport.

Studentene blir evaluert ved praktisk metodisk individuell eksamen vurdert med graderte karakterer (A-F). Eksamen gjennomføres på følgende måte:

  • Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte caseoppgaver. Innlevering en uke før praktisk metodisk eksamen.
  • Praktisk gjennomføring (ca. 25 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
  • Muntlig eksaminering fra den praktiske gjennomføringen i ca. 25 minutter som avslutter eksamen.
Kjernelitteratur

1 BOK:
Bushman, B. A. (Ed.). (2017). ACSM`s resources for the personal trainer (5th ed.). American College of Sports Medicine.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 2 BØKER:
Raastad, T. Paulsen, G., Refsnes, P. E., Rønnestad, B. R., & Wisnes, A. R. (2010). Styrketrening: I teori og praksis. Gyldendal Undervisning.
Kap. 4, 8, 13, 14, 16, 18 og 19 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken.
NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.​

Tjelta, L. I., Enoksen, E., & Tønnesen, E. (Red.). (2013). Utholdenhetstrening: Forskning og beste praksis. Cappelen Damm.
Kap. 9, 10, 13 og 15 skal leses:
* Boka finner du til utlån i biblioteket herORIA


24 ELEKTRONISKE ARTIKLER
:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Bevegelighetstrening:
Behm, D. G., Blazevich, A. J., Kay A. D., & McHugh, K. (2016). Acute effects of muscle stretching on physical performance, range of motion, and injury incidence in healthy active individuals: A systematic review. Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, 41(1),1-11. https://doi.org/10.1139/apnm-2015-0235
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Freitas, S. R., Mendes, B., Le Sant, G., Andrade, R. J., Nordez, A., & Milanovic, Z. (2018). Can chronic stretching change the muscle-tendon mechanical properties? A review. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 28(3), 794-806. https://doi.org/10.1111/sms.12957.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Herbert, R. D., de Noronha, M., & Kamper, S. J. (2011). Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 6, CD004577. https://doi.org/10.1002/14651858.CD004577.pub3
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Effekten av PT:
Rustaden, A. M., Haakstad, L. A. H., Paulsen, G., & Bø, K. (2017). Effects of Bodypump and resistance training with and without a personal trainer on muscle strength and body composition in overweight and obese women. A randomised controlled trial. Obesity Research & Clinical Practice, 11(6), 728-739. https://doi.org/10.1016/j.orcp.2017.03.003.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Storer, T. W., Dolezal, B. A., Berenc, M. N., Timmins, J. E., & Cooper, C. B. (2014). Effect of supervised, periodized exercise training vs. self-directed training on lean body mass and other fitness variables in health club members. Journal of Strength and Conditioning Research28(7), 1995-2006. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000000331.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Rabdomyolyse: 
Tazmini, K., Schreiner, C., Bruserud, S., Raastad ,T., & Solberg, E. (2017). Treningsindusert rabdomyolyse – en pasientserie. Tidsskrift for den norske legeforening. https://doi.org/10.4045/tidsskr.16.1103
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Periodisering:
Haff, G. G. (2004). Roundtable discussion: Periodization of training - Part 1. National Strength and Conditioning Association, 26, 50-69.
* Artikkelen er onlineKlikk på denne lenken.

Haff, G. G. (2004). Roundtable discussion: Periodization of training - Part 2. National Strengt and Conditioning Association, 26, 56-70.
* Artikkelen er onlineKlikk på denne lenken.

Styrketrening:
American College of Sports Medicine (2009). Progression models in resistance training for adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(3), 687-708. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e3181915670
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Fatouros, I. G., Kambas, A., Katrabasas, I., Leontsini, D., Chatzinikolaou, A., Jamurtas, A. Z. ... Taxildaris, K. (2006). Resistance training and detraining effects on flexibility performance in the elderly are intensity-dependent. Journal of Strength and Conditioning Research20(3), 634-642. https://doi.org/10.1519/R-17615.1
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Wernbom, M., Augustsson, J., & Thomee, R. (2007). The influence of frequency, intensity, volume and mode of strength training on whole muscle cross-sectional area in humans. Sports Medicine, 37, 225-264.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Svangerskap og trening:
Dipietro, L., Evenson, K. R., Bloodgood, B., Sprow, K., Troiano, R., Piercy, K. L., ... Powell, K. (2019). Benefits of physical activity during pregnancy and postpartum: An umbrella review. Medicine and Science in Sports and Exercise, 51(6), 1292-1302. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000001941.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Mottola, M., Davenport, M. H., Ruchat, S. M., Davies, G. A., Poitras, V. J., Gray, C. E., ... Zehr, L. (2018). Consensus statement: 2019 Canadian guideline for physical activity throughout pregnancy. Journal of Obstetrics and Gynaecology Canada, 40(11), 1528-1537. https://doi.org/10.1016/j.jogc.2018.07.001
* Denne PDF-en ligger i Canvas.
(OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)

Utholdenhetstrening:
Helgerud, J., Hoydal, K., Wang, E., Karlsen, T., Berg, P., Bjerkaas, M. ... Hoff, J. (2007). Aerobic high-intensity intervals improve VO2max more than moderate training. Medicine and Science in Sports and Exercise, 39(4), 665-671. doi: 10.1249/mss.0b013e3180304570
* Artikkelen er onlineKlikk på denne lenken.

Laursen, P. B., & Jenkins, D. G. (2002). The scientific basis for high-intensity interval training: Optimising training programmes and maximising performance in highly trained endurance athletes. Sports Medicine32, 53-73.
* Artikkelen er onlineKlikk på denne lenken.

Midgley, A. W., McNaughton, L. R., & Wilkinson, M. (2006). Is there an optimal training intensity for enhancing the maximal oxygen uptake of distance runners? Empirical research findings, current opinions, physiological rationale and practical recommendations. Sports Medicine, 36, 117-132.
* Artikkelen er onlineKlikk på denne lenken.

Stabilitetstrening:
Lederman, E. (2010). The myth of core stability. Journal of Bodywork & Movement Therapies, 14, 84-98. https://doi.org/10.1016/j.jbmt.2009.08.001.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Wirth, K., Hartmann, H., Mickel, C., Szilvas, E., Keiner, M., & Sander, A. (2017). Core stability in athletes: A critical analysis of current guidelines. Sports Medicine, 47, 401-414. https://doi.org/10.1007/s40279-016-0597-7.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Coaching:
Hagger, M., & Chatzisarantis, N. (2008). Self-determination theory and the psychology of exercise. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1(1), 79-103. https://doi.org/10.1080/17509840701827437
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

Deslandes, A., Moraes, H., Ferreira, C., Veiga, H., Silveira, H., Mouta, R., ... Laks, J. (2009). Exercise and mental health: Many reasons to move. Neuropsychobiology, 59(4), 191-198. https://doi.org/10.1159/000223730. 
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken.

ARTIKLER FOR CASER:
American College of Sports Medicine (2009a). Nutrition and athletic. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(3), 709-731. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e318190eb86
* Artikkelen er onlineKlikk på denne lenken.

American College of Sports Medicine (2009b). Position of the American Dietetic Association: Weight management. Journal of the American Dietetic Association109(2), 330-346. https://doi.org/10.1016/j.jada.2008.11.041
* Artikkelen er onlineKlikk på denne lenken.

Donnelly, J. E., Blair, S. N., Jakicic, J. M., Manore, M. M., Rankin, J. W., & Smith, B. K. (2009). American College of Sports Medicine Position Stand. Appropriate physical activity intervention strategies for weight loss and prevention of weight regain for adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(2), 459-471. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e3181949333
* Artikkelen er onlineKlikk på denne lenken.

Garber, C. E., Blissmer, B., Deschenes, M. R., Franklin, B. A., Lamonte, M. J., Lee, I. M. ... Swain, D. P. (2011). American College of Sports Medicine position stand: Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: Guidance for prescribing exercise. Medicine and Science in Sports and Exercis, 43(7), 1334-1359. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e318213fefb.
* Artikkelen er online: Klikk på denne lenken

NB! I tillegg er handouts, powerpoint presentasjoner, oppgaver og caser pensum.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no