| Emnekode | MET200 | Emnenavn | Forskningsmetode | Studiepoeng | 10 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Semester | Høst | Emneansvarlig | Knut Eirik Dalene |
|
|
|
|
| Det gis en innføring i vitenskap og forskningsbasert kunnskap slik at studenten kan vurdere vitenskapelige arbeider kritisk. Tema er: sentrale forskningsdesign, kvantitative og kvalitative metoder innen forskning, deskriptiv og sammenlignende statistikk, tekstanalyse, observasjon og intervju. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder samt innføring i kvalitative metodeverktøy. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med en prosjektoppgave som innebærer utforming av problemstilling, valg av studiedesign, datainnsamling og resultatfremstilling. |
|
|
| Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om vitenskapelig tenke- og arbeidsmåte
- har kunnskap om relevante forskningsdesign innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning
- har kunnskap om ulike typer validitet i kvalitativ og kvantitativ forskning
- har grunnleggende kunnskap om statistiske begreper og analyser
- har grunnleggende kunnskap om tekstanalyse, observasjon og intervju
- har kunnskap om forskningsetiske problemstillinger innenfor de respektive fagområdene
Ferdigheter
- kan formulere et forskningsspørsmål (problemstilling) og tilhørende forventninger (hypoteser) på basis av etablert kunnskap (teori og tidligere forskning)
- kan analysere presentere og tolke deskriptiv statistikk
- kan analysere presentere og tolke kvalitative data
- kan grunnleggende bruk av dataprogram til å fremstille og analysere kvantitative data.
- kan gjennomføre, beskrive og presentere en vitenskapelig prosjektoppgave som inneholder grunnleggende deler av en forskningsprosess
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vurdere forskningsbasert kunnskap på en kritisk måte
- kan gjennomføre, beskrive og formidle en vitenskapelig prosjektoppgave
- kan kommunisere sentrale forskningsetiske betraktninger
|
|
|
|
| Arbeidsformene vil variere mellom digitale og sted baserte forelesninger (digitalt og stedbasert), seminargrupper og gruppearbeid. |
|
|
|
| Mappevurdering med tre elementer som skal gjennomføres og godkjennes før skriftlig eksamen:
- Godkjent problemstilling til prosjektoppgaven
- Gjennomgått medstudentrespons
- Godkjent digital presentasjon av prosjektoppgaven (alle gruppemedlemmer skal bidra)
|
|
|
|
|
- En gruppeoppgave skal leveres skriftlig og vurderes med gradert karakter. Denne karakteren teller 40% av sluttvurderingen.
- Skriftlig 4 timer hjemmeeksamen med gradert karakter. Denne karakteren teller 60% av sluttvurderingen.
|
|
|
|
| 2 BØKER: Thagaard, T. (2018). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitative metoder (5. utg.). Fagbokforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Thrane, C. (2018). Kvantitativ metode: En praktisk tilnærming. Cappelen. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA |
|
|