2 BØKER: Erlend, E. E., & Skrede, J. (Red.) (2019). Fremtidens kroppsøvingslærer. Cappelen Damm Akademisk. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA.
Krumsvik R. J., & Säljö, R. (Red.). (2013). Praktisk-pedagogisk utdanning: En antologi. Fagbokforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA. ** Denne boka finnes som lydbok hos NLB: Klikk på denne lenken. NB! Hvem har lånerett hos Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB): Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas: Leirhaug, P. E. (Red.). (2020). PPU Hovedemne 1: Kroppsøvingslæreren, skolen og faget: 2020-2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole. ** Denne (PDF) ligger i Canvas.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden: Dale, E. L. (2010). Hvorfor kunnskapsløftet? I E. L. Dale, Kunnskapsløftet: På vei mot felles kvalitetsansvar? (s. 21-56). Universitetsforlaget.
Engebretsen, B. (2016). Dannelse som didaktisk begrep i kroppsøving. I E. E. Vinje (Red.), Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer (s. 93-114). Cappelen Damm.
Engvik, G. (2016). Vurdering for læring i kroppsøving. I H. Fjørtoft & L. V. Sandvik (Red.), Vurderingskompetanse i skolen (s. 190-210). Universitetsforlaget.
Leirhaug, P. E. (2016). Når profesjonaliteten møter seg selv i døra: En historie om innsats, kompetanse og vurdering i kroppsøving. I L. T. Grindheim, T. Krüger, P. E. Leirhaug & D. Wilson (Red.), Lærerprofesjonalitet i utdanningspraksiser (s. 137-156). Fagbokforlaget.
Mahon, K., Kemmis, S., Francisco, S., & Lloyd, A. (2017). Introduction: Practice theory and the theory of practice architectures. I K. Mahon, S. Francisco & S. Kemmis (Eds.), Exploring education and professional practice: Through the lens of practice architectures (s. 1-30). Springer.
Standal, Ø. F. (2015). Phenomenological pedagogy and embodied experiences. I Ø. Standal, Phenomenology and pedagogy in physical education (s. 80-99). Routledge.
10 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken
Arnesen, T. E., Leirhaug, P. E., & Aadland, H. (2017). Dans i kroppsøvingsfaget - mer enn gode intensjoner? Journal for Reseach in Arts and Sports Education, 1(3), 47-60. https://doi.org/10.23865/jased.v1.635 *Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Engstrøm, L-M. (2008). Who is physically active? Cultural capital and sports participation from adolescence to middle age: A 38-year follow-up study. Physical Education and Sport Pedagogy, 13(4), 319-343. https://doi.org/10.1080/17408980802400510 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Gurholt, K. P., & Jenssen, R. (2007). Reformpedagogikkens innpass i kroppsøvingsfaget . Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 91(6), 447-479. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Kårhus, S. (2001). Idrettslinja i den videregående skole: Utdanningspolitikk og skoleutvikling i kontekst. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 83(2-3), 201-210. * Denne finner du som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
Kårhus, S. (2016). Diskurser i tilrettelegginger for idrettsaktive elever i skolesystem. Norsk pedagogisk tidsskrift, 100(1), 37-48. https://doi.org/ 10.18261/issn.1504-2987-2016-01-05* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. Larsson, H., & Nyberg, G. (2017). “It doesn't matter how they move really, as long as they move": Physical education teachers on developing their students' Movement Capabilities. Physical Education and Sport Pedagogy 22(2), 137-149. https://doi.org/10.1080/17408989.2016.1157573 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Lyngstad, I. (2019). Motstridende mål i kroppsøving i Norge: En analyse av læreplanene i faget i perioden 2006 til 2015. Journal for Research in Arts and Sports Education, 3(2). https://doi.org/10.23865/jased.v3.1240 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Penney, D., Brooker, R., Hay, P., & Gillespie, L. (2009). Curriculum, pedagogy and assessment: Three message systems of schooling and dimensions of quality physical education. Sport, Education and Society, 14(4), 421-442. https://doi.org/10.1080/13573320903217125 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Tolgfors, B., & Öhman, M. (2016). The implications of assessment for learning in physical education and health. European Physical Education Review, 22(2), 150-166. https://10.1177/1356336X15595006 * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Vibe, A-M. (2000). Den grusomme gymlæreren: Slik litteraturen ser det. Kunnskap om idrett, 4(4), 22-29. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
1 NOTAT - som du finner i Canvas: By, I-Å. (1998). Utvikling av læreplanene i kroppsøving i grunnskolen i perioden 1922-1997 (Notat). Norges idrettshøgskole. * Denne finner du som PDF i Canvas. (OK iflg. Kopieringsavtalen jf. §15 / AGG - Bibl.)
|