Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
FKI318 Inkluderende kroppsøving (5 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFKI318
EmnenavnInkluderende kroppsøving
Studiepoeng5 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligPer Midthaugen
TidspunktHøst og vår
Innledning

Kroppsøving er et obligatorisk fag i skolen. Kroppsøvingslærere må derfor være i stand til å arbeide på en måte som inkluderer hele mangfoldet og variasjonen i elevgruppa. Dette emnet bygger på FKI 218 Inkluderende kroppsøving.

Mål

Studentene skal:

  • ha kunnskap om lovgrunnlag for tilpassa opplæring og  spesialpedagogiske tiltak som IOP
  • kunne analysere og vurdere ulike undervisningsmetoder og bruke disse som grunnlag for å skape et inkluderende læringsmiljø
  • kunne analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøvingsfaget og bruke dette som grunnlag for tilpasset opplæring i kroppsøving og eventuelle spesialpedagogiske tiltak

 

Organisering og arbeidsformer

I emnet vil vi veksle mellom forelesninger, aktiviteter i forskjellige bevegelsesmiljø og fagdidaktiske refleksjoner om undervisning.

Vurdering
  • Mappevurdering med 3-4 produkt. Bestått/ikke-bestått.
  • Aktiv deltagelse på seminar.
  • Minimum 80% oppmøte.
Kjernelitteratur

1 BOK:
Rugseth, G., & Standal, Ø. F. (Red.). (2015). Inkluderende kroppsøving. Cappelen Damm.

* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


2 BOKKAPITLER:
Moen, B. B. (2014). Elevmangfoldet og det inkluderende klasserommet. I B. B. Moen (Red.), Kulturelt og etnisk elevmangfold i skolen (s. 19-38). Fagbokforlaget.
* Denne (PDF) finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 24.06.20. / Bibl. - AGG)

Nilsen, S., & Herolfsen, C. (2019). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I E. Befring, K.-A. Næss & R. Tangen, Spesialpedagogikk (s. 218-250). Cappelen Damm Akademisk.
* Denne (PDF) finner du i Canvas.
(Klarert via BOLK 24.06.20. / Bibl. - AGG)

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no