Studiehåndbok 2020-2021
   
   
  
FKI100 Profesjonsfag - pedagogikk og didaktikk (10 sp) 
(Professional Studies – Pedagogy and Didactics )
Faktaboks
EmnekodeFKI100
EmnenavnProfesjonsfag - pedagogikk og didaktikk
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
SemesterHøst og vår
EmneansvarligMats Hordvik
Kort om emnet

Emnets hensikt er å belyse pedagogiske perspektiver på læring, presentert både som ferdighet og erfaring i, om og gjennom bevegelsesaktivitet. Det er sentralt i emnet å presentere studentene for forskjeller og likheter i pedagogiske tilnærminger til egne og andres ferdigheter og erfaringer. Videre består emnet av å innvie studentene i en praktisk og teoribasert kunnskapskultur og tilrettelegge for at studentene kan få øvelse i å lære bort/undervise.

Læringsmål

Studentene skal

  • Kunne vurdere egne ferdigheter og bevegelser i lys av egne læringsprosesser og læringsutbytte.
  • Forstå betydningen av ulike læringsprosesser for et mangfold av mennesker og kunne vurdere relevansen av læringsprosessene i et fagdidaktisk perspektiv.
  • Kunne legge til rette for og bidra til andres læring med vekt på opplevelse, mening, mestring og ferdighet.
  • Kunne anvende et utvalg kommunikasjonsmåter og gjøre vurderinger av hvordan disse virker i samspill og kontakt med andre.
Læringsformer og aktiviteter

Emnets innhold belyses gjennom praktiske aktiviteter, diskusjoner/refleksjon, studentfremlegg samt forskningslitteratur og profesjonsfaglig litteratur. Det legges videre opp til at studentene gjennom samarbeidslæring og aktiv kunnskapsproduksjon løser og belyser sentrale tema fra emnets innhold. Studentene skal underveis i emnet arbeide med å utvikle undervisningsopplegg/praktisk-metodisk opplegg som viser hvordan studentene har gått frem i å bruke læringsaktiviteter og gjøre rede for didaktiske overveielser.

Arbeidskrav

Oppmøte minimum 80% på emnet.
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til avsluttende praktisk-metodisk eksamen.

Vurdering/eksamen
  • Mappe vurderes til bestått/ikke bestått.
  • Praktisk-metodisk eksamen med muntlig høring vurderes til bestått/ikke bestått.
Kjernelitteratur

2 BØKER:
Dyson, B., & Casey, A. (2016). Cooperative learning in physical education and physical activity: A practical introduction. Routledge.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne den elektroniske aboka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Hellison, D. R. (2011). 
Teaching personal and social responsibility through physical activity. Human Kinetics.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne den elektroniske aboka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA 2 BØKER:
Ravn, S. (2001). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Syddansk Univeristetsforlag.
Side 23-59 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Rønholt, H., & Peitersen, B. (Red.). (2008). Idrætsundervisning: En grundbog i idrætsdidaktik. Museum Tusculanums Forlag.
Kap. 1-9, 11, 13 og 14 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM som du finner i Canvas:
Hordvik, M. (Red.). (2020). FKI100: Profesjonsfag - pedagogikk og didaktikk: 2020-2021 (Digitalt kompendium). Norges idrettshøgskole.
** Denne (PDF) ligger i Canvas.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, alfabetisk etter 7. utg. av APA-standarden:
Halvorsen, W. (2008). Dans i skolen. I T. Ø. Svee (Red.), Dans og didaktikk (s. 89-106). Tapir akademisk forlag.

Keinänen, M. (2010). Hvorfor danse: Om dans som menneskelig aktivitet. I K. Steinsholt & K. P. Gurholt (Red.), Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse (s. 143-153). Tapir.

Moe, V. F., & Standal, Ø. F. (2013). Praktisk kunnskap og læring i kroppsøving. I G. Langfeldt & V. F. Moe (Red), Å lære å bli lærer: Lærerutdanning etter GLU-reformen (s. 162-179). Cappelen Damm Akademisk.

Skrøvset, S., Mausethagen, S., &  Slettbakk, Å. (2017). Det relasjonelle aspektet ved lærerrollen. I S. Skrøvset, S. Mausethagen &  Å. Slettbakk, Lærerens relasjonsarbeid: Perspektiver, verktøy og caser (s. 25-37). Cappelen Damm Akademisk.

Skrøvset, S., Mausethagen, S., &  Slettbakk, Å. (2017). Læreren som profesjonsutøve. I S. Skrøvset, S. Mausethagen &  Å. Slettbakk, Lærerens relasjonsarbeid: Perspektiver, verktøy og caser (s. 13-24). Cappelen Damm Akademisk.

Steinsholt, K. (1999). Vera Hansens uro. I: K. Steinsholt, Lett som en lek? Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden (s. 13-19). Tapir.


1 ARTIKKEL - ligger i Canvas:
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
** Artikkelen (PDF) finnes i Canvas.
(Rettighetshaver er NIH)

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no