| Emnekode | MET430 | Emnenavn | Spesiell metode - prosjektplan | Studiepoeng | 5 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Semester | Vår | Emneansvarlig | Fiona Dowling |
|
|
|
|
| Emnet skal gi kunnskap om hvordan en prosjektplan skal utformes. Basert på kunnskap fra vitenskapsteori, vitenskapelig metode og relevant faglitteratur skal studentene arbeide med å konkretisere sitt eget masterprosjekt. Studentene skal gjennom emnet utvikle en forståelse for hvordan ulike forskningsmetoder er egnet for å besvare ulike problemstillinger. |
|
|
| Studentene skal:
Kunnskap
- kunne begrunne og formulere avgrensede problemstillinger for et forskningsprosjekt basert på et relevant teoretisk rammeverk
- ha kunnskap om ulike typer forskningsspørsmål og de metodiske overveielser og valg som følger
Ferdighet
- kunne bygge opp en vitenskapelig tekst med indre konsistens mellom problemstilling, teori, metodevalg og analysemåter
- kritisk kunne vurdere og diskutere metodevalg og analysemåter i eget og andres masterprosjekter
- utvikle en høy etisk bevissthet omkring sitt eget og andres forskningsprosjekter
Generell kompetanse
- kunne formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kunne kommunisere om faglige problemstillinger
|
|
|
|
| Undervisningen foregår som forelesninger, arbeid i grupper, studentpresentasjoner og selvstudium. Studentaktive læringsformer og studentmedvirkning er sentralt. |
|
|
|
| For å få godkjent emnet kreves aktiv deltagelse, herunder presentasjon av egen prosjektplan samt drøfting av metodiske og forskningsetiske utfordringer i tilknytning til sitt eget og medstudenters mastergradsprosjekter. |
|
|
|
| Prosjektplan
Prosjektplanen skal ha maks 7000 ord med linjeavstand 1.5 eksklusive tittelside, innholdsfortegnelse og referanseliste. Vurderes til bestått / ikke bestått. |
|
|
|
| 1 BOK: Everett, L. E. & Furseth, I. (2012). Masteroppgaven: Hvordan begynne - og fullføre (2. utg.). Universitetsforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA |
|
|