Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
IDR101 Aktivitetsfag i et ferdighetsperspektiv (10 sp) 
(Sport activities and skill development )
Faktaboks
EmnekodeIDR101
EmnenavnAktivitetsfag i et ferdighetsperspektiv
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligOla Fosnæs
TidspunktHøst
Innledning

Formålet med emnet er å gi studentene et grunnlag for arbeid med ferdighetslæring blant barn og unge med deres idretts -og bevegelseskultur som ramme. Gjennom et utvalg aktiviteter skal studenten utvikle praktisk og teoretisk kunnskap i åpne og lukkede idretter som utøves i ulike omgivelser og stiller krav til ulike kompetanser.

Mål

Studenten skal:

  • Kunne vise evne til øving med sikte på egen ferdighetsutvikling
  • Kunne forstå og gjøre rede for sentrale begreper knyttet til aktivitetenes egenart og til arbeid med ferdighetslæring
  • Ha kunnskap om grunnleggende prinsipper for praktisk ferdighetslæring og tilrettelegging av slik læring for barn og unge
  • Kjenne til prinsipper for ferdighetslæring i lys av alder, kjønn, fysisk-motoriske og psykologiske faktorer samt ulikheter i de unges erfaring og funksjonsnivå
  • Forstå betydningen av hvordan mestring av ferdigheter i både ikke-prestasjonrettede og prestasjonsrettede rammer kan bidra til trivsel og livskvalitet
Organisering og arbeidsformer

Det vil bli lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger; både lærerstyrt undervisning, forelesninger, egenstudier og gruppearbeid. Hoveddelen av emnet vil bestå av praktisk arbeid med ulike idrettsaktiviteter, samt arbeid i plenum med teoretiske emner knyttet til aktivitetsrelatert ferdighetslæring. Enkelte oppgaver skal resultere i presentasjoner for de andre studentene. Det vil bli satt av tid på timeplanen for studentstyrt øving (oppgavetimer), blant annet gruppearbeid. Studentene skal arbeide med å utvikle praktisk-metodiske opplegg for undervisning. I slike timer ligger ansvaret for læring hos studentene, men gruppene har tilgang på veiledning.

Arbeidskrav
Oppmøte minimum 80 % på hver aktivitet. Arbeidskravet må være godkjent for å bestå emnet.

Vurdering

Mappevurdering: Individuelle vurderinger i hver enkelt idrett vurderes til bestått/ikke bestått. Alle vurderingskriterier må være bestått for at mappen skal være bestått.

4 timers skriftlig eksamen med gradert karakter.

Kjernelitteratur

GENERELL LITTERATUR:

1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Ommundsen, Y. (2016). Barn og unges motoriske ferdighetslæring i skole og fritid: Betydningen av motivasjon. MOV:E, 3, 49-59.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA 5 BØKER:
Coyle, D. (2010). The talent code: Greatness isn't born, it's grown. London: Random House.
Side 1-29 og 74-94 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Davids, K., Button, C.  & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. USA: Human Kinetics.
Side 3-53, 81-103 og 153-171 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
Side 288-329 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Magill, R. A. (2014). Motor learning and control: Concepts and applications (10th ed.) New York: McGraw Hill
.
Side 2-25 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA     

Norges Fotballforbund (2011). Flest mulig, lengst mulig, best mulig: Den store barne- og ungdomsfotballboka. Oslo: Akilles.
Kap. 3, 4 og 5 (s. 93-152)skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


FOTBALL:
1 BOK:
Dreier, S., Morisbak, A. & Skarsfjord, T. (2009). Fotballferdigheten. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


ORIENTERING:
1 HEFTE:
Johansen, E. (Red). (1998). Trygg i naturen med kart og kompass. Hvalstad: Friluftslivets fellesorganisasjon.
* NB! Revidert utgave vil fortløpende bli lagt ut på Fronter sammen med "Til ettertanke".


HÅNDBALL:
1 BOKKAPITTEL:

Giske, R. (2012). Håndball. I: E. Enoksen, S-H Sletten & A. O. Brunes (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 57-77). Oslo: Gyldendal.
* Boka kapitlet står i, finner du til lån i biblioteket her: ORIA


BASKETBALL:
2 BOKKAPITLER:
Fosnæs, O. (2015). Basketball. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne ligger i Fronter.

Fosnæs, O. (2012). Basketball. I: E. Enoksen, S-H Sletten & A. O. Brunes (Red.), Aktivitetslære (3. utg.).(s. 30-56) Oslo: Gyldendal.
* Boka kapitlet står i, finner du til lån i biblioteket her: ORIA


VOLLEYBALL:
2 BOKKAPITLER:
Fosnæs, O. (2015). Volleyball. I: O. Fosnæs, Ballspillboka. (s. - ). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne ligger i Fronter.

Fosnæs, O. (2012). Volleyball. I: A. Brunes, E. Enoksen & S. Sletten (Red.), Aktivitetslære (3. utg.). (s. 78-97). Oslo: Gyldendal.
* Boka kapittelet står i, finner du til lån i biblioteket her: ORIA

1 OFFENTLIG ONLINE RESSURS:
Norges volleyballforbund. (2015). Spilleregler i volleyball. Hentet 18. august 2016 fra: http://www.fivb.org/EN/Refereeing-Rules/documents/FIVB_Volleyball_Rules_2015-2016_EN_V3_20150205.pdf
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.

Anbefalt litteratur

UTDRAG FRA 2 BØKER
Davids, K., Button, C.  & Bennett, S. (2008). Dynamics of skill acquisition: A constraints-led approach. Champaign, Ill.: Human Kinetics.
Side 172-189 anbefales lest.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Farrow, D., Baker, J. & MacMahon, C. (Eds.). (2013). Developing sport expertise: Researchers and coaches put theory into practice (2nd ed.). Oxon: Routledge.
Side 132-153 og side 231-246 anbefales lest.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også online: Klikk på denne lenken.
NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no