Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
FIT820/840/850/860/870 Fitness Basis (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeFIT820/840/850/860/870
EmnenavnFitness Basis
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligBeate Torset
Innledning

Fitness basis gir grunnleggende og forskningsbasert kunnskap innen bevegelsesapparatets anatomi, fysiologi og treningslære, fysisk aktivitet og helse og metodelære. Kunnskapen gir teoretisk basis for de andre emnene på NIH Fitness, og for det praktiske arbeidet som personlig trener.

Mål

Studenten skal:

  • ha grunnleggende kunnskap innen anatomi og biomekanikk, og på bakgrunn av dette kunne beskrive og analysere enkle bevegelser og øvelser
  • ha grunnleggende kunnskap innen fysiologi og treningslære
  • kjenne til fysisk aktivitets påvirkning på helse
  • kjenne til grunnleggende vitenskapelig metodelære og kildebruk
Organisering og arbeidsformer

Emnet starter med at studentene individuelt gjennomgår et digitalt undervisningsopplegg på internett (e-læring). Undervisningssamlingen vil bestå av foreleserstyrt undervisning og gruppearbeid med praktiske oppgaver relatert til den digitale undervisningen. Det forventes at progresjonen i e-læringen følges, samt at studentene følger leseplanen med anbefalt litteraturgjennomgang i forkant av samlingen.


Arbeidskrav
80 % frammøte.

Vurdering

Individuell skriftlig to-timers flersvarseksamen (multiple-choice) på lærestedet. Vurdering med gradert karakter (A-F). 

Kjernelitteratur
UTDRAG FRA 3 BØKER, mer enn 15 % av hver bok:

BOK 1:

Bahr, R. (Red.). (2008). Aktivitetshåndboken: Fysisk aktivitet i forebygging og behandling. Oslo: Helsedirektoratet.
Disse sidene skal leses:
"Motiverende samtaler om fysisk aktivitet", s. 103-116
"Å bli fysisk aktiv", s. 84-102.
* Boka finnes online: Klikk på denne lenken.
** Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

BOK 2:
Dahl, H. A. (2005). Klar, ferdig, gå! Grunnbok i aktivitetsfysiologi. Oslo: Cappelen akademisk forlag.
NB! Hele boken skal lese med unntak av kapittel 7, 8 og 9.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

BOK 3:
Gjerset, A. (Red.). (2015). Idrettens treningslære (2. utg.). Oslo: Gyldendal undervisning.
Disse kapitlene skal leses:
Kap. 1 s. 12-14, kap. 2 s. 16-26, kap. 3 s. 27-56, kap. 16 s. 262-269, kap. 17 s. 270-321, kap. 18 s. 369-400 og s. 405-414, kap. 21 s. 461-470 og kap. 28 s. 586-601:

* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA



INTERNT KOMPENDIUM:
Eriksrud, O. (2015). Anatomi: Basis anatomi: Fitness basis og studieprogram Personlig trener. (Internt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. 
** Kompendiet kan lastes ned vederlagsfritt i Fronter når Fronter åpner for emnet man er oppmeldt i.



2 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

Jamtvedt, G., Hilde, G. & Nordheim, L. (2000). Kunnskapsbasert fysioterapi: Å lete etter forskningsbasert kunnskap. Fysioterapeuten, 3.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kokkinos, P. (2012). Physical activity, health benefits, and mortality risk. ISRN Cardiology. doi: 10.5402/2012/718789  
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.



1 OFFENTLIGE ONLINE RESSURS:

World Health Organization. (2010). Global recommandations on physical activity for health. Hentet 14. mai 2016 fra: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44399/1/9789241599979_eng.pdf
Side 7-39 skal leses:
* Denne finnes online: Klikk på denne lenken.


Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no