Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
Topptrener 1 deltid (60 sp) 
Studieprogram
Topptrener 1 deltid (60 sp)
Programansvarlig
Frank Abrahamsen
Innledning

Topptrener 1 er innrettet mot trenere for unge utøvere på et forholdsvis høyt utviklingsnivå relatert til sin alder og som har ambisjoner om å utvikle seg til toppidrettsutøvere. Faglig ansvar for gjennomføring av Topptrener 1 er knyttet til Seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole (SFP). Administrativt ansvar for gjennomføringen er knyttet til Senter for etter- og videreutdanning (SEVU)

Opptakskrav for studiet er generell studiekompetanse (eventuelt relakompetanse), samt de tilleggskrav som til enhver tid måtte være fastlagt. Se en oppdatert liste på omtalesidene for studiet på www.nih.no 

Læringsmål

Topptrener 1 skal utdanne trenere som har relevante kunnskaper om hva som kreves for å utvikle unge idrettstalenter til topputøvere.

Kunnskap
Kandidaten:

  • har bred kunnskap om hva som kreves for å utvikle unge idrettstalenter til topputøvere.
  • har grunnleggende kunnskaper om barns vekst og utvikling.
  • har grunnleggende kunnskaper om treningsprosessens form og innhold.
  • har grunnleggende kunnskaper om ernæring og kosthold i forbindelse med trening, vekst og utvikling.
  • har generelle kunnskaper om psykologiske faktorer som påvirker prestasjonen.
  • har kjennskap til sentrale analyseverktøy/metoder i forbindelse med teknisk/taktisk trening i ulike idretter.
  • kjenner til sentrale lærings- og ledelsesteorier i forbindelse med veiledning.

Ferdighet
Kandidaten:

  • kan redegjøre for toppidrettens organisering i Norge.
  • kan gjennomføre analyser av arbeidskrav og testing  av kapasitetsprofiler i sin idrett.
  • kan anvende kunnskapene i praktisk virksomhet i egen prestasjonsgruppe.
  • kan gjennomføre systemanalyser og dokumentere gjennomført trening.
  • kan planlegge og vurdere trening på ulike utviklingsnivå.
  • kan analysere og vurdere hensiktsmessige bevegelsesløsninger med tanke på teknisk og taktisk ferdighetsutvikling i en prestasjonsgruppe.
  • kan bruke psykologiske teknikker som naturlig del av treningsprosessen.
  • kan anvende treningsledelse - coaching i et helhets- og situasjonstilpasset perspektiv.

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • kan bidra til at unge utøvere utvikler gode holdninger og motivasjongrunnlag som kan komme til nytte i idrettskarrieren og etter at karrieren er over.
  • kan jobbe kritisk med idrettsfaglige problemstillinger individuelt og i grupper.
  • har innblikk i og kan reflektere over toppidrettens verdigrunnlag.
  • har et bevisst forhold til sin rolle som trener i et utvidet perspektiv.
  • har ferdigheter innen kommunikasjon, formidling/coaching og refleksjonevne.
Organisering og arbeidsformer

Studentene skal arbeide med sin idrett ut fra et bredt spekter av fagområder, noe som innebærer at alle emner skal betraktes som en del av studiet og være integrert slik at studentene skal kunne anvende kunnskapene og ferdighetene i ulike kontekster. Studiet vil være inndelt i 6 emneområder. Hvert emne gjennomføres som samlinger, hver med varighet 3-4 dager på ukedager. I  tillegg kommer eksamensdager.

Alle emnene skal gjennomføres for å få status som Topptrener 1. Det tilbys ikke enkeltemner som frittstående enheter.

Studiet startes opp med en bli-kjent dag samt undervisning i praktisk anvendelse av fronter som læringsplattform samt innføring i biblioteksøking og bibliotektjenester (BIBSYS). Utveksling av forventninger fra NIH og OLT og, erfaringer fra trenervirksomhet. Det gis en orientering om studiets oppbygging.

Faktaboks
EmnekodeEmnenavnStudiepoengAnsvarlig
TRU200Talentutvikling og toppidrett5 spEystein Enoksen
TRU210Treningslære10 spEystein Enoksen
TRU220Bevegelseslære10 spEystein Enoksen
TRU230Trenerrollen5 spEystein Enoksen
TRU240Anvendt idrettspsykologi10 spFrank Eirik Abrahamsen
CLD130Coaching - ledelse, læring og kommunikasjon10 spErlend O. Gitsø
CLD180Coaching - lederskap og endring10 spErlend O. Gitsø
Obligatoriske emner
EmnekodeEmnenavnVurdering
TRU200Talentutvikling og toppidrett

Etter gjennomført undervisning får studentene som oppgave å analysere sin egen treningsgruppe og definere de viktigste utfordringene som gruppen står overfor mot et toppidrettsnivå.

Krav til 80 % oppmøte

Individuell, skriftlig hjemmeoppgave (arbeidsjournal). Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Besvarelsen skal være på cirka 4000 ord (10 sider med 1 ½ linjeavstand, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg).

TRU210Treningslære

Studentene blir utfordret til å implementere kunnskap i egen treningsgruppe gjennom gruppearbeid og hjemmeoppgave (arbeidsjournal). Hjemmeoppgaven etter endt undervisning vil stille krav om å utarbeide en arbeidskravs- og kapasitetsanalyser i egen idrett og med egen treningsgruppe, og et forslag til en utviklingstrapp for en eller flere utøvere i treningsgruppa.  Besvarelsen skal være på cirka 6000 ord (15 sider med 1 ½ linjeavstand, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg).

Krav til 80 % oppmøte

Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakterer A-F.
 

TRU220Bevegelseslære

Skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Hjemmeoppgave etter endt undervisning som vil stille krav om å utarbeide en teknisk/taktisk arbeidskravs- og kapasitetsanalyse i egen idrett og med egen treningsgruppe, og om å utarbeide et forslag til en utviklingstrapp for en eller flere utøvere i treningsgruppa. Besvarelsen skal være på cirka 6000 ord (15 sider med 1 ½ linjeavstand, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg).

Krav til 80 % oppmøte

TRU230Trenerrollen

Studentene skal etter endt undervisning definere mål, konsekvens (analyse), relasjonelle ferdigheter og utvikle en strategiplan for sin treningsgruppe. Planen skal forankres i forhold til eget styreorgan evt. eget særforbunds ledelse.

Krav til 80 % oppmøte

Individuell, skriftlig hjemmeoppgave. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.
Besvarelsen skal være på cirka 6000 ord (15 sider med 1 ½ linjeavstand, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg).

TRU240Anvendt idrettspsykologi

Krav til 80 % oppmøte.

Skriftlig gruppeoppgave. Studentene skal etter gjennomført undervisning lage en oppgave som omhandler et idrettspsykologisk tema. Oppgaven vurderes til bestått/ikke bestått.

Individuell, skriftlig eksamen, 4 timer. Gradert karakter A-F.

CLD130Coaching - ledelse, læring og kommunikasjon

Basert på loggen knyttet til egen utvikling og modning skal studenten levere et obligatorisk refleksjonsnotat (se egen mal) på 12-15 sider. Denne gis karakteren bestått/ikke bestått.

Muntlig sluttsamtale. Graderte karakterer fra A-F.
Samtalen avvikles på følgende måte: Studenten gjennomfører en coachingsamtale overfor medstudent valgt av sensor. Deretter forlater fokuspersonen rommet. Studenten blir igjen i 15 minutter for å reflektere over sin coachingsamtale i lys av relevant teori og opplevde erfaringer, deretter bytter kandidatene roller.


 

CLD180Coaching - lederskap og endring

Studenten skal gjennomføre en obligatorisk praksis (innenfor eget praksisfelt) knyttet til egen leder-/trenergjerning, som ett av kriteriene for å bestå emnet samlet sett.

Studenten skal føre en logg med utgangspunkt i sin egen utvikling innen fagområdet. Basert på loggen skal studenten levere et obligatorisk refleksjonsnotat (se egen mal) på 15-20 sider. Dette gis karakteren bestått/ikke bestått.

Studenten skal gjennomføre en muntlig eksamen, lagt opp som en utviklingssamtale knyttet til refleksjonsnotatet. Graderte karakterer A-F.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no