Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
SPM226 Ledelse (15 sp) 
Faktaboks
EmnekodeSPM226
EmnenavnLedelse
Studiepoeng15 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligPer Øystein Hansen
TidspunktHøst
Innledning

Emnet gir en innføring i generelle perspektiver på ledelse og deres relevans for idrettsorganisasjoner. Emnet vil være inndelt i 4 deler: Generelle perspektiver på ledelse, institusjonell ledelse av norsk idrett, ledelse av systematisk utviklingsarbeid og endringsledelse, samt prosjektledelse med vekt på arrangementsledelse.

Mål

Studenten skal:

Del 1: Generelle perspektiver på ledelse
• Kunne gjøre rede for ulike perspektiver på ledelse og innsikt i hvordan de kan benyttes
• Kunne analysere maktforhold i en organisasjon, blant annet basert på kjønn, alder og kompetanse
• Kunne gjøre rede for og benytte coaching som verktøy for ledelse av individer og grupper

Del 2: Institusjonell ledelse av norsk idrett
• Kunne kjenne til spesifikke ledelsesutfordringer innenfor frivillige organisasjoner, herunder styrets funksjon og forholdet mellom frivillige og ansatte
• Kunne gjøre rede for hva som menes med institusjonell ledelse og drøfte hvordan dette kommer til uttrykk i norsk idrett
• Kunne gjøre rede for sentrale etiske utfordringer i norsk idrett generelt og i lederrollen spesielt

Del 3: Ledelse av systematisk utviklingsarbeid og endringsledelse
• Kunne gjøre rede for og drøfte betydningen av ledelse for læring og utvikling i organisasjoner
• Kunne drøfte hvordan ledere kan fremme ens egen og andres refleksjon
• Kunne gjøre rede for ulike perspektiver på erfaringsbasert læring

Del 4: Prosjektledelse med vekt på arrangementsledelse
• Kunne gjøre rede for hvordan idrettsarrangement planlegges, gjennomføres og evalueres
• Kunne gjøre rede for relevant planverk for gjennomføring av prosjekter
• Kunne gjøre rede for roller og ansvar i en prosjektgruppe

 

Organisering og arbeidsformer

Studentaktivitet står sentralt. Undervisningen tar utgangspunkt i ulike case både innenfor og utenfor den frivillige idretten, og knytter relevant teori til disse. Emnet vil være organisert i fire deler hvor det vil være i tillegg til tradisjonelle forelesninger også vil være et seminar for hver av delene.

Vurdering
  • Studentpresentasjon (gruppepresentasjon) på seminarene i del 1, 2, og 3; vurderes til bestått /ikke bestått
  • 4-timers skoleeksamen teller 60 % av karakteren
  • Gruppeoppgave i prosjektledelse teller 40 % av karakteren

Det gis en samlet karakter i emnet. Gradert karakter.
Vi gjør oppmerksom på at oppgaver som leveres i Inspera vil bli kjørt gjennom plagiatkontrollprogrammet Ephorus.

Kjernelitteratur

2 BØKER:
Martinsen, Ø. L. (Red.). (2015). Perspektiver på ledelse (4. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Del 2:
Busch, T. (2014). Ledelse, kultur og verdier: Et integrert perspektiv. Bergen: Fagbokforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


UTDRAG FRA 4 BØKER (mer enn 15 % av hver bok):

DEL 1:
Gjerde, S. (2010). Coaching: Hva, hvorfor, hvordan (2. utg.). Bergen: Fagbokforl.
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7:
*Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


DEL 2:
Loland, S. (2015). Idrettsetikk. Oslo: Akilles.
Kap. 2 og 4 :
* Boka finner du til lån i biblioteket her:
ORIA

DEL 4:
Andersen, E. S., Grude, K.V. & Haug, T. (2009). Målrettet prosjektstyring (6. utg.). Bekkestua: NKI Forlaget.
Kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Hanstad, D. V. (2014). Arrangementsledelse: Initiativ, planlegging, gjennomføring og evaluering. Oslo: Akilles.
Kap. 1, 2, 6, 8 og 10:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 DIGITALT KOMPENDIUM:

Hansen, P. Ø. (Red.). (2016). SPM226: Ledelse: Høsten 2016. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
** Denne ligger Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendium, i APA-format:
DEL 1:
Fletcher, D. & Arnold, R. (2015). Performance leadership and management in elite sport: Current status and future directions. I: S. Andersen, B. Houlihan & L. T. Ronglan (Eds.), Managing elite sport systems: Research and practice. (s. 162-181). London: Routledge.

DEL 2:
Washington, M., Boal, K. B. & Davis, J. N. (2008). Institutional leadership: past, present, and future. I: R. Greenwood, C. Oliver, R. Suddaby & K. Sahlin-Andersson (Eds.), The Sage handbook of organizational institutionalism. (s. 721-735). London: Sage Publications.

DEL 4:
Kaas, D., Kaggestad, J., Kristiansen, H. T., Hekneby, T., Torvik, P. B., Wersland, B. & Ulseth, O. (2007). Lagorganisering. I: D. Kaas, J. Kaggestad, H. T. Kristiansen, T. Hekneby, P. B. Torvik, B. Wersland & O, Ulseth, Fra ord til handling: Om prestasjonsutvikling i praksis. (s. 47-69). Oslo: Cappelen.

Kolltveit, B. J., Lereim, J. & Reve, T. (2009). Prosjektledelse. I: B. J. Kolltveit, J. Lereim & T. Reve, Prosjekt: Strategi, organisering, ledelse og gjennomføring (3.utg.). (s. 177-212). Oslo: Universitetsforlaget.


6 ELEKTRONSIKE ARTIKLER:


** NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

DEL 1:
Kvalnes, Ø. (2010). Feilbarlige ledere. Magma, 13(6), 35-41.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

DEL 2:

Andersen, S. S. & Ronglan, L. T. (2015). Historical paths and policy change: institutional entrepreneurship in Nordic elite sport systems. International journal of sport policy and politics, 7(2), 197-216.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Kvalnes, Ø. & Øverenget, E. (2012). Ethical Navigation in leadership training. Etikk i praksis, 6(1), 58-71.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

DEL 3:
Andersen, S. S. (2009). Stor suksess gjennom små intelligente feil: Erfaringsbasert kunnskapsutvikling i toppidretten. Tidsskrift for samfunnsforskning, 50(4), 427-461.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Edwards, A. (1999). Reflective practice in sport management. Sport Management Review, 2(1), 67-81.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Hansen, P. Ø. & Andersen, S. S. (2014). Coaching elite athletes: How coaches stimulate elite athletes´ reflection. Sports Coaching Review, 3(1), 17-32.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no