Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
CLD180 Coaching - lederskap og endring  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeCLD180
EmnenavnCoaching - lederskap og endring
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligErlend O. Gitsø
Innledning

Studiet skal utvikle studenten med tanke på å utøve lederskap innenfor idretten, særlig relatert til trenerrollen. Ledelse og endring utgjør sentrale tema, sammen med kunnskap og erfaringsbasert kompetanse knyttet til gruppers utvikling og ledelse av gruppeprosesser. Studiet skal også gi innblikk i ulike perspektiver på ledelse med særskilt fokus på coaching. Fokus i dette emnet beveger seg fra coaching av individer til coaching av grupper og team. Dette knyttes både til hvordan lederen kan bidra til å skape endring internt samt til hvordan lederen kan endre organisasjonens/lagets eller gruppas rammebetingelser gjennom påvirkning av ulike slag. Ledelsesteori, praksis i coachrollen og egen refleksjon settes sammen gjennom studiet.

Mål

Kandidaten:

  • har innsikt i og forståelse for grunnleggende ledelsesteorier, men med hovedfokus på endringsledelse
  • har kunnskap om grupper og gruppens plass og rolle i en organisasjon, samt innsikt i gruppers utvikling, herunder
    • Stadier i gruppeutvikling, -psykologi, -dynamikk
    • Samspillsprosesser, motstand og konflikter i coaching av grupper
    • Når blir en gruppe et team?
  • kan anvende coaching opp mot grupper, lag og team, herunder
    • planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
    • lede grupper i prosesser over tid
    • etablere og drifte nettverk mellom personer og grupper
  • Evner å reflektere rundt egne og idrettens verdier samt mulige etiske dilemmaer, og gjennom dette
    • har innsikt i hvilke lederutfordringer som særpreger frivillige organisasjoner i forhold til andre typer organisasjoner
    • har innsikt i hvordan organisasjonens rammebetingelser kan endres gjennom ulike former for påvirkning
Organisering og arbeidsformer

Undervisningsformen vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og selvrefleksjon. Undervisningen tar utgangspunkt i ulike case som beskrevet i innledningen og knytter relevant teori til disse. Studentene får under veiledning anledning til å trene på coachrollen, med fokus på gruppekonteksten.

Evne til refleksjon over egen utvikling og faglig modning legges vekt på. Studentene skal føre logg over denne prosessen, og i tillegg trekke med seg erfaringen fra resten av studiet. Hvilken endring har studenten gjennomgått, faglig og personlig? Relater dette til relevante elementer fra teorier knyttet til bl.a. endringsledelse.

Som et ledd i dette emnet gjennomføres også praksis knyttet til egen lederrolle, koblet til en coach/veileder/mentor som bidrar til utviklingen. Studentene skal observere hverandre og benytter også ulike oppmerksomhetsskapende verktøy for å oppnå økt selvinnsikt og gjennom dette øke muligheten for å utvikle seg i leder-/trenerrollen.

Vurdering

Studenten skal gjennomføre en obligatorisk praksis (innenfor eget praksisfelt) knyttet til egen leder-/trenergjerning, som ett av kriteriene for å bestå emnet samlet sett.

Studenten skal føre en logg med utgangspunkt i sin egen utvikling innen fagområdet. Basert på loggen skal studenten levere et obligatorisk refleksjonsnotat (se egen mal) på 15-20 sider. Dette gis karakteren bestått/ikke bestått.

Studenten skal gjennomføre en muntlig eksamen, lagt opp som en utviklingssamtale knyttet til refleksjonsnotatet. Graderte karakterer A-F.

Pensum







Kjernelitteratur

8 BØKER:
Argyris, C. (1993). Knowledge for action: A guide to overcoming barriers to organizational change. (Jossey-Bass Management Series). (Jossey-Bass Social and Behavioral Science Series). San Francisco: Jossey-Bass.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Collins, J. og Hansen M. T. (2011). Great by choice: Uncertainty, chaos, and luck? - Why some thrive despite the all. New York: Harper Collins.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Gallwey, W. T. (2000). The inner game of work: Overcoming mental obstacles for maximum performances. New York: Random House.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Hunt, J. M. & Weintraub, J. R. (2007). The coaching organization: A strategy for developing leaders. Thousand Oaks, Calif.: Sage.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Kotter, J. P. (2012). Leading change. Boston: Harvard Business Press.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Schön, D. A. (1988). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.
* Biblioteket har ikke denne.

Sjøvold, E. (2006). Teamet: Utvikling, effektivitet og endring i grupper. Oslo: Universitetsforl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Whitmore, J. (2009). Coaching for performance: GROWing people, performance and purpos (4th ed.). London: Nicholas Brealey.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne de elektroniske bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA 2 BØKER, mer enn 15 % av bøkene:
Berg, M. E. (2013). Coaching: Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Kap. 7 og 10-12 skal leses:
* Boka finner du til utlån i biblioteket her: ORIA

Kahnemann, D. (2013). Tenke, fort og langsomt. Oslo, Pax Forlag.
Del IV og del V skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 BOKKAPITTEL:

Bolman, L. G. & Deal, T. E. (2014). Makt, konflikter og koalisjoner. I: L. G. Bolman & T. E. Deal, Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse: Strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler (5. utg.). (s. 217-238). Oslo: Gyldendal akademisk.
* Denne deles ut, kapitlet er på 4.17 % av boka.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no