Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
CLD130 Coaching - ledelse, læring og kommunikasjon  (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeCLD130
EmnenavnCoaching - ledelse, læring og kommunikasjon
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligErlend O. Gitsø
Innledning

Studiet skal gi en innføring i hvordan coaching kan ses på som en strategi for ledelse som knytter sammen kommunikasjonsterori og læringsteori gjennom en praktisk tilnærming. Studenten skal også reflektere rundt coaching som tenkemåte og læringsmåte samt balanse mellom instruksjon og en coachende tilnærming.  Gjennom bruk av relevante case ønsker man også å anspore til en etisk tenkemåte i lederrollen. Teori, trening i coachrollen samt egen refleksjon knyttes sammen i studiet.

Mål

Kandidaten:

  • har kunnskaper om det teoretiske grunnlaget i coaching som lærings- og ledelsesstrategi, herunder
    • relevant læringsteori, lærende væremåte
    • teorier om ledelse og praksisfellesskap
  • kan anvende coaching gjennom egentrening, herunder
    • har ferdigheter innen situasjonbestemt ledelse (individ, kontekst, behov, virkemiddel)
    • har forståelse for hvordan coaching kan benyttes om verktøy
    • kan foreta coaching av enkeltindivider
  • har innsikt i og forståelse for hvordan vi kommuniserer og rammene for kommunikasjonen, herunder
    • kjennskap til teorier om kommunikasjon og samhandling
    • innsikt i hvilke kommunikasjonsutfordringer som eventuelt særpreger frivillige organisasjoner i forhold til andre typer organisasjoner.
    • forståelse for hvordan forventinger kan prege utfallet av kommunikasjonen
  • har ferdigheter innen kommunikasjon og formidling
  • har evne til å reflektere rundt mulige etiske dilemmaer i kommunikasjonsprosessen og i rollen som leder
Organisering og arbeidsformer

Undervisningsformen vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og selvrefleksjon. Undervisningen tar utgangspunkt i ulike case som beskrevet i innledningen og knytter relevant teori og empiri til disse. Studentene får under veiledning anledning til å trene på coachrollen. I tillegg vektlegges evne til refleksjon over egen utvikling og faglig modning. Studentene skal føre logg over denne prosessen.

Vurdering

Basert på loggen knyttet til egen utvikling og modning skal studenten levere et obligatorisk refleksjonsnotat (se egen mal) på 12-15 sider. Denne gis karakteren bestått/ikke bestått.

Muntlig sluttsamtale. Graderte karakterer fra A-F.
Samtalen avvikles på følgende måte: Studenten gjennomfører en coachingsamtale overfor medstudent valgt av sensor. Deretter forlater fokuspersonen rommet. Studenten blir igjen i 15 minutter for å reflektere over sin coachingsamtale i lys av relevant teori og opplevde erfaringer, deretter bytter kandidatene roller.


 

Pensum









Kjernelitteratur

7 BØKER:
Abrahamsen, F. & Gitsø E. O. (2014). Den coachende treneren. Bok 1: Om å coache begynnere. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Angeltveit, R., Evjen, P. J. & Haugen, R.  (2006). Coaching, utvikling og ledelse. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Halvorson, H. G. (2011). Succeed: How can we reach our goals. New York, NY: Penguin Books Ltd.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J.  (2013). Hvordan organisasjoner fungerer (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Morgan, G. (1998). Organisasjonsbilder: Innføring i organisasjonsteori. Oslo: Universitetsforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Rimeslåtten, E. & Fiskerstrand, Å. (Red). (2014). Veien til toppidrett (2. utg.). Oslo: Gyldendal Undervisning.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Kimsey-House, H., Sandahl, P.  & Whitworth, L. (2011). Co-active coaching: Changing business, transforming life. (3rd ed.). Mountain View, Calif.: Davies-Black.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
*** NB! For å åpne de elektroniske boka når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.


UTDRAG FRA 3 BØKER:
Berg, M. E. (2013). Coaching: Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.
Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 og 9 skal leses:
* Boka  finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Kahnemann, D. (2013). Tenke, fort og langsomt. Oslo, Pax Forlag.
Del I og del II skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Kristiansen, H.-I. & Nordhaug, O. (Red.). (2004). Retorikk, ledelse og samfunn. Oslo: Retorikkakademiet.
Kap. 1, 2, 3, 4, 5 og 7 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


1 ELEKTRONISK ARTIKKEL:
Archetti, E. P. (2003). Den norske "idrettsmodellen: Et kritisk blikk på sivilt samfunn i Norge. Norsk Antropologisk Tidsskrift, 14(1), 8-15.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN:
Klikk på denne lenken.


Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no