|
| | | | | Emnekode | IBI318 | Emnenavn | Fysisk trening i praksis | Studiepoeng | 10 sp | Undervisningsspråk | Norsk | Ansvarlig | Truls Raastad | Tidspunkt | Høst | Forkrav | 2BAIBI |
|
| | |
| Kurset gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som personlig trener for friske voksne personer og for idrettsutøvere på ulike nivåer. I emnet skal studentene tilegne seg teorikunnskap og få praktisk erfaring med styrketrening, anaerob og aerob utholdenhetstrening, samt bevegelighetstrening. Hensikten er å gi studentene kompetanse til å utvikle fra enkle til avanserte treningsprogram for å forbedre grunnleggende fysisk ressurser, samtidig som studentene skal øves i å fungere som en trener i praksis. |
| |
| Studentene skal:
- ha kunnskap om aktuelle metoder/teknikker innen for styrke-,
utholdenhets- og bevegelighets-trening (det som brukes i praksis), innbefattet kunnskaper om hva som har støtte i vitenskapelige studier og hva som fortsatt er uvisst.
- ha kjennskap til styrketreningsmetoder/program for å primært fremme/forbedre
(1) 1RM (maksimal styrke), (2) muskelvekst, (3) eksplosiv styrke (inkludert spenst og hurtighet)
- ha kjennskap til treningsmetoder for å øke VO2maks, utnyttingsgrad og
arbeidsøkonomi (her kan styrketrening inngå)
- ha kjennskap til treningsmetoder for å øke den anaerobe kapasiteten, f.eks.
prestasjon på 400 m løp.
- ha kjennskap til treningsmetoder for å øke passiv bevegelighet (økt range of
motion [ROM]) og aktiv bevegelighet
- kunne utvikle styrketreningsprogram for en bred målgruppe, dvs. utrente,
mosjonister og godt styrketrente, idrettsutøvere, barn/ungdom, voksne og eldre.
- kunne utvikle treningsprogram for å forbedre utholdenhet i aktiviteter som
domineres av anaerob energifrigjøring og/eller aerob energifrigjøring for en bred målgruppe, dvs. utrente, mosjonister og godt utholdenhetstrente, idrettsutøvere, barn/ungdom, voksne og eldre.
- kunne utvikle bevegelighetsprogram for en bred målgruppe, dvs. utrente,
mosjonister og personer med allerede god bevegelighet, idrettsutøvere, barn/ungdom, voksne og eldre.
- demonstrere styrkeøvelser, samt sikre og "spotte" under styrketrening
ha inngående kjennskap til både subjektive (f.eks. Borgsskala) og objektive (hjertefrekvens og laktat) metoder for å styre intensitet under utholdenhetstrening
- demonstrere egentøyningsteknikk og utføre manuelle tøyningsteknikker
|
| | |
| Undervisningen inkluderer forelesninger og praktisk undervisning, i tillegg til problemorientert læring i mindre grupper. Opplegget vil i stor grad være praktisk rettet med den hensikt at studentene skal øve på ulike ferdigheter, inkludert sikring og testing, samt planlegging og gjennomføring av trening. Studentene vil også få tildelt en kasus som innebærer treningsoppfølging av en person over en periode på 8 uker.
|
| | |
| Godkjent minimum 80 % oppmøte.
Godkjent gjennomføring av 8-ukers treningsoppfølging med utgangspunkt i tildelt kasus.
Studentene blir evaluert ved praktisk metodisk individuell eksamen. Eksamen gjennomføres på følgende måte:
- Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte
caseoppgaver som omhandler både en idrettsutøver på høyt nivå og en mosjonist.
- Praktisk gjennomføring (ca 30 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
- Muntlig eksaminering fra den praktisk gjennomføringen i ca 30 minutter avslutter
eksamen.
Kandidatens eksamen vurderes samlet med graderte karakterer (A-F).
Ved den praktiske delen av eksamen kan studentene ha med hjelpemidler i form av treningsutstyr som hoppetau, strikker, løftebelte etc. Ved den muntlige delen er ingen hjelpemidler tillatt. |
| | |
| 4 BØKER: Enoksen, E., Tønnessen, E. & Tjelta, L. I. (Red.). (2007). Styrketrening: I individuelle idretter og ballspill. Kristiansand: Høyskoleforlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Raastad, T., Paulsen, G., Rønnestad, B. R., Wisnes, A. & Refsnes, P. E. (2010). Styrketrening: I teori og praksis. Oslo: Gyldendal. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Tjelta, L. I. & Enoksen, E. (Red.). (2004). Utholdenhetstrening: Løping, sykling, langrenn. Kristiansand: HøyskoleForlaget. * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.
Gribble, P. A., Hertel, J. & Pilsky, P. (2012). Using the Star Excursion Balance Test to assess dynamic postural-control deficits and outcomes in lower extremity injury: A literature and systematic review. and performance. Journal of Athletic Training, 47(3), 339-357. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken. *** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
Kibler, W. B., Press, J. & Sciascia, A. (2006). The role of core stability in athletic function. Sports Medicine, 36(3), 189-198. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
McHugh, M. P. & Cosgrave, C. H. (2010). To stretch or not to stretch: The role of stretching in injury prevention and performance. Scandinavian Journal of Medicine & Science of Sports, 20(2), 169-181. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. |
| |
|
|
|