Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
IBI318 Fysisk trening i praksis (10 sp) 
Faktaboks
EmnekodeIBI318
EmnenavnFysisk trening i praksis
Studiepoeng10 sp
UndervisningsspråkNorsk
AnsvarligTruls Raastad
TidspunktHøst
Forkrav2BAIBI
Innledning

Kurset gir kvalifikasjoner for å kunne jobbe som personlig trener for friske voksne
personer og for idrettsutøvere på ulike nivåer. I emnet skal studentene tilegne seg
teorikunnskap og få praktisk erfaring med styrketrening, anaerob og aerob
utholdenhetstrening, samt bevegelighetstrening. Hensikten er å gi studentene kompetanse
til å utvikle fra enkle til avanserte treningsprogram for å forbedre grunnleggende fysisk
ressurser, samtidig som studentene skal øves i å fungere som en trener i praksis.

Mål

Studentene skal:

  • ha kunnskap om aktuelle metoder/teknikker innen for styrke-,
    utholdenhets- og bevegelighets-trening (det som brukes i praksis), innbefattet kunnskaper om hva som har støtte i vitenskapelige studier og hva som
    fortsatt er uvisst.
  • ha kjennskap til styrketreningsmetoder/program for å primært fremme/forbedre
    (1) 1RM (maksimal styrke), (2) muskelvekst, (3) eksplosiv styrke (inkludert
    spenst og hurtighet)
  • ha kjennskap til treningsmetoder for å øke VO2maks, utnyttingsgrad og
    arbeidsøkonomi (her kan styrketrening inngå)
  • ha kjennskap til treningsmetoder for å øke den anaerobe kapasiteten, f.eks.
    prestasjon på 400 m løp.
  • ha kjennskap til treningsmetoder for å øke passiv bevegelighet (økt range of
    motion [ROM]) og aktiv bevegelighet
  • kunne utvikle styrketreningsprogram for en bred målgruppe, dvs. utrente,
    mosjonister og godt styrketrente, idrettsutøvere, barn/ungdom, voksne og eldre.
  • kunne utvikle treningsprogram for å forbedre utholdenhet i aktiviteter som
    domineres av anaerob energifrigjøring og/eller aerob energifrigjøring for en bred
    målgruppe, dvs. utrente, mosjonister og godt utholdenhetstrente, idrettsutøvere,
    barn/ungdom, voksne og eldre.
  • kunne utvikle bevegelighetsprogram for en bred målgruppe, dvs. utrente,
    mosjonister og personer med allerede god bevegelighet, idrettsutøvere,
    barn/ungdom, voksne og eldre.
  • demonstrere styrkeøvelser, samt sikre og "spotte" under styrketrening
    ha inngående kjennskap til både subjektive (f.eks. Borgsskala) og objektive
    (hjertefrekvens og laktat) metoder for å styre intensitet under utholdenhetstrening
  • demonstrere egentøyningsteknikk og utføre manuelle tøyningsteknikker
Organisering og arbeidsformer

Undervisningen inkluderer forelesninger og praktisk undervisning, i tillegg til problemorientert læring i mindre grupper. Opplegget vil i stor grad være praktisk rettet med den hensikt at studentene skal øve på ulike ferdigheter, inkludert sikring og testing, samt planlegging og gjennomføring av trening. Studentene vil også få tildelt en kasus som innebærer treningsoppfølging av en person over en periode på 8 uker.

 

Vurdering

Godkjent minimum 80 % oppmøte.

Godkjent gjennomføring av 8-ukers treningsoppfølging med utgangspunkt i tildelt kasus.

Studentene blir evaluert ved praktisk metodisk individuell eksamen. Eksamen
gjennomføres på følgende måte:

  • Forberedelse gjennom utarbeidelse av skriftlig treningsplan basert på utleverte
    caseoppgaver som omhandler både en idrettsutøver på høyt nivå og en mosjonist.
  • Praktisk gjennomføring (ca 30 min) av personlig trening knyttet til treningsplanen.
  • Muntlig eksaminering fra den praktisk gjennomføringen i ca 30 minutter avslutter
    eksamen.

Kandidatens eksamen vurderes samlet med graderte karakterer (A-F).

Ved den praktiske delen av eksamen kan studentene ha med hjelpemidler i form av
treningsutstyr som hoppetau, strikker, løftebelte etc. Ved den muntlige delen er ingen
hjelpemidler tillatt.

Kjernelitteratur

4 BØKER:
Enoksen, E., Tønnessen, E. & Tjelta, L. I. (Red.). (2007). Styrketrening: I individuelle idretter og ballspill. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Hallén, J. & Ronglan, L. T. (2011). Treningslære for idrettene. Oslo: Akilles.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Raastad, T., Paulsen, G., Rønnestad, B. R., Wisnes, A. & Refsnes, P. E. (2010). Styrketrening: I teori og praksis. Oslo: Gyldendal.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Tjelta, L. I. & Enoksen, E. (Red.). (2004). Utholdenhetstrening: Løping, sykling, langrenn. Kristiansand: HøyskoleForlaget.
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA


3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene når du ikke er på skolen, må du logge deg inn via VPN: Klikk på denne lenken.

Gribble, P. A., Hertel, J. & Pilsky, P. (2012). Using the Star Excursion Balance Test to assess dynamic postural-control deficits and outcomes in lower extremity injury: A literature and systematic review.
and performance. Journal of Athletic Training, 47(3), 339-357.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.
*** Artikkelen finnes også online her: Klikk på denne lenken.

Kibler, W. B., Press, J. & Sciascia, A. (2006). The role of core stability in athletic function. Sports Medicine, 36(3), 189-198.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

McHugh, M. P. & Cosgrave, C. H. (2010). To stretch or not to stretch: The role of stretching in injury prevention and performance. Scandinavian Journal of Medicine & Science of Sports, 20(2), 169-181.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no