Studiehåndbok 2016-2017
   
   
  
Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring 
(Hovedemneansvarlig: Eirik Aarskog )
Tittel
Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring
Innledning

Emnet tar for seg ulike sjangere innen bevegelseskulturen i samfunnet og hvilke potensial som finnes i kroppsøvingsfaget mht elevens utvikling og læring. De ulike sjangrene emnet tar for seg fremstår som relativt tydelige kontekster eller praksisfelt i samfunnet og disse representerer både en historie/opprinnelse og en sosial forankring som det er knyttet forventningsstrukturer til. I emnet skal historien, den sosiale forankringen og forventningsstrukturene analyseres og erfares og målet er at studenten skal utvikle en større bevissthet om hva disse kontekstene kan bidra med i arbeidet med å fremme den enkelte elevs utvikling. Studentene skal gjennom emnet utvikle forståelse for hva vi som lærere faktisk formidler til elever i skolen når vi legger vekt på en eller flere av de ulike sjangrene.

Mål

Studenten skal

  • kunne reflektere over kroppsøving som kontekst, hva kroppsøvingsfaget gjør med eleven og hvilke potensial som finnes i kroppsøvingsfaget mht utvikling og læring
  • ha erfaring med, og kunne gjøre rede for ulike sjangere i bevegelseskulturen samt de diskurser, logikker og målsettinger som råder innenfor de ulike sjangrene
  • kunne planlegge, og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i det potensialet de ulike sjangrene representerer
  • kunne diskutere relevansen av de ulike sjangrene sett i lys av eleven, det moderne samfunnet og læreplanverk

 

Organisering og arbeidsformer

Det legges opp til en veksling mellom teori og praksis med vekt på det siste. Undervisningen varierer mellom forelesninger, individuelt studentarbeid og gruppearbeid. Det legges opp til at studentene skal øve seg i å forberede og gjennomføre timer innefor de ulike temaene.  Gruppearbeid, selvstendig arbeid med pensum og studentframlegging i plenum vil bli vektlagt.

Det skal leveres to bidrag fra emnet (et individuelt og et gruppearbeid) som skal inngå i mappevurderingen for PPU. Alle disse må være bestått for å få hele mappeevalueringen (PPU 441) vurdert til "bestått" etter endt studieår.

I tillegg til mappevurderingen skal temaer fra emnet integreres i utvalget av eksamensoppgaver som studentene skal trekke fra i forbindelse med individuell skriftlig hjemmeeksamen (PPU 444) i vårsemestret.

Vurdering

80 % oppmøte. Vurderes til bestått/ikke bestått.

Se planer for PPU441 mappevurdering og PPU444 skriftlig og muntlig eksamen.

Pensum

 






Kjernelitteratur

UTDRAG FRA 5 BØKER, mer enn 15 % av boka:
Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Trondheim: Tapir Forlag
Dette skal leses:
Side 101-120 (Emne: Lek)
Side 143-152 (Emne: Dans og drama)
Side 155-174 (Emne: Fitness)
Side 155-174 (Emne: 
Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet)
* Boka finner du til lån i biblioteket her: 
ORIA

Dans og drama:
Ravn, S. (2005). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Gylling: Narayana Press.
Side 19-28 og 36-61 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Friluftsliv:
Horgen, A., Fasting, L. M., Lundhaug, T., Magnussen, L. I. & Østrem, K. (2016). Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget.
Side 107-152 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA

Lek:
Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag.
Side 13-149 skal leses:
* Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.


1 DIGITALT KOMPENDIUM:
Aarskog, E. (Red.). (2016). Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole.
* Denne ligger i Fronter.

Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format:
Lek:
Øksnes, M. (2010). Karnevalesk lek. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 161-178). Oslo: Cappelen Damm.

Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205), Oslo: Cappelen Damm.

Friluftsliv:
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard.

Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsilv, tid og rum. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). København: Munksgaard.

Fiskum, T. A. (2014). Uteområdet til inspirasjon og motivasjon for allsidig aktivitet. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta Fagene med ut. (s. 70-80). Oslo: Cappelen Damm.

Sølvik, R. M. (2013). Ibuande risiko i natur. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 184-191). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Sølvik, R. M. (2013). Bålet som samlingsplass. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 210-216). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Dans og drama:
Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: S. Pape (Red), Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim:Tapir Forlag.

Rustad, H. (2013). Danseimprovisasjon: Nyskapning eller kreativt gjenbruk? I: H. Rustad, Dans etter egen pipe? (s. 77-93). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.

Sætre, J. H. (2006). Barns musikkskaping: improvisasjon og komposisjon i grunnskolen. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 133-151). Oslo: Damm.

Fitness:
Dworkin, S. L. & Wachs, F. L. (2009). The nature of body panic culture. I: S. L. Dworkin & F. L. Wachs, Body panic: Gender, health and the selling of fitness. (s. 1-28). NY: New York University Press.

Steen-Johnsen, K. (2009). Jeg, meg og musikken: På leting etter meningen med fitness. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 203-221). Oslo: UniPub.

Idrett:
Bøje, C. & Eichberg, H. (1994). Idrættens trialektik. I: C. Bøje & H. Eichberg, Idrættens tredje vej: Om idrætten i kulturpolitikken. (Kulturens politik; 2). (s 148-152). Aarhus: Klim.

Ronglan, L. T. (2009). Vi mot dem: Om meningen med fotball. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 47-67). Oslo: UniPub.

Suits, B. (2010). Construction of a definition. I: N. McNamee (Ed.), The ethics of sports: A reader. (s. 17-28). Oxon: Routledge.

Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet:
Wheaton, B. (2004). Mapping the lifestyle sport scape. I: B. Wheaton (Ed.), Understanding lifestyle sports: Consumption, identity and difference. (s. 1-28). New York: Routledge.


3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:

NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken

Dans og drama:
Cone, T. P.  (2009). Following their lead: Supporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
** Artikkelen finne online også her: Klikk på denne lenken.

Idrett:
Suits, B. (1988). Tricky triad: Games, play, and sport. Journal of the Philosophy of Sport, 15(1), 1–9.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.

Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet:
Säfvenbom, R., Geldhof, J. B. & Haugen, T. (2014). Sports clubs as accessible developmental assets for all? Adolescents’ assessment of egalitarianism vs. elitism in sport clubs vs. school. International Journal of Sport Policy and Politics, 6(3), 443-457.
* Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.


1 TRYKT ARTIKKEL:
Lek:
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58.
* Denne blir utdelt.
Norges idrettshøgskole | Sognsveien 220 | Telefon: +47 23 26 20 00 | Fax: 22 23 42 20 | E-post: postmottak@nih.no | webmaster@nih.no