UTDRAG FRA 5 BØKER, mer enn 15 % av boka: Steinsholt, K. & Gurholt, K. P. (Red.). (2010). Aktive liv: Idrettspedagogiske perspektiver på kropp, bevegelse og dannelse. Trondheim: Tapir Forlag Dette skal leses: Side 101-120 (Emne: Lek) Side 143-152 (Emne: Dans og drama) Side 155-174 (Emne: Fitness) Side 155-174 (Emne: Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet) * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Dans og drama: Ravn, S. (2005). Med kroppen som materiale: Om dans i praksis. Gylling: Narayana Press. Side 19-28 og 36-61 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Friluftsliv: Horgen, A., Fasting, L. M., Lundhaug, T., Magnussen, L. I. & Østrem, K. (2016). Ute! Friluftsliv – pedagogiske, historiske og sosiologiske perspektiver. Bergen: Fagbokforlaget. Side 107-152 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA
Lek: Steinholt, K. (1999). Lett som en lek: Ulike veivalg inn i leken og representasjonenes verden. Trondheim: Tapir forlag. Side 13-149 skal leses: * Boka finner du til lån i biblioteket her: ORIA ** Boka finnes også elektronisk: Klikk på denne lenken.
1 DIGITALT KOMPENDIUM: Aarskog, E. (Red.). (2016). Hovedemne 4: Bevegelseskulturens ulike sjangere som potensial for elevens utvikling og læring: 2016-2017. (Digitalt kompendium). Oslo: Norges idrettshøgskole. * Denne ligger i Fronter.
Innholdet (litteraturlista) til det Digitale kompendiet, i APA-format: Lek: Øksnes, M. (2010). Karnevalesk lek. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 161-178). Oslo: Cappelen Damm.
Øksnes, M. (2010). Karnevalet er ikke over. I: M. Øksnes, Lekens flertydighet: Om barns lek i en institusjonalisert barndom. (s. 195-205), Oslo: Cappelen Damm.
Friluftsliv: Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsliv og pædagogiske metoder. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejby-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 128-139). København: Munksgaard.
Bentsen, P., Andkjær, S. & Ejbye-Ernst, N. (2009). Friluftsilv, tid og rum. I: P. Bentsen, S. Andkjær & N. Ejbye-Ernst, Friluftsliv: Natur, samfund og pædagogik. (s. 140-154). København: Munksgaard.
Fiskum, T. A. (2014). Uteområdet til inspirasjon og motivasjon for allsidig aktivitet. I: T. A. Fiskum & J. A. Husby (Red.), Uteskoledidaktikk: Ta Fagene med ut. (s. 70-80). Oslo: Cappelen Damm.
Sølvik, R. M. (2013). Ibuande risiko i natur. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 184-191). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Sølvik, R. M. (2013). Bålet som samlingsplass. I: R.M. Sølvik, Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom i risiko: Eit fenomenologisk-inspirert kasusstudium. (s. 210-216). Doktoravhandling, Det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Dans og drama: Nordaker, D. J. (2010). Har dans en fremtid i den norske grunnskolen? I: S. Pape (Red), Norsk danseforskning. (s. 81-106). Trondheim:Tapir Forlag.
Rustad, H. (2013). Danseimprovisasjon: Nyskapning eller kreativt gjenbruk? I: H. Rustad, Dans etter egen pipe? (s. 77-93). Doktorgrad ved Norges idrettshøgskole, Oslo.
Sætre, J. H. (2006). Barns musikkskaping: improvisasjon og komposisjon i grunnskolen. I: K. Steinsholt & H. Sommerro (Red.), Improvisasjon: Kunsten å sette seg selv på spill. (s. 133-151). Oslo: Damm.
Fitness: Dworkin, S. L. & Wachs, F. L. (2009). The nature of body panic culture. I: S. L. Dworkin & F. L. Wachs, Body panic: Gender, health and the selling of fitness. (s. 1-28). NY: New York University Press.
Steen-Johnsen, K. (2009). Jeg, meg og musikken: På leting etter meningen med fitness. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 203-221). Oslo: UniPub.
Idrett: Bøje, C. & Eichberg, H. (1994). Idrættens trialektik. I: C. Bøje & H. Eichberg, Idrættens tredje vej: Om idrætten i kulturpolitikken. (Kulturens politik; 2). (s 148-152). Aarhus: Klim.
Ronglan, L. T. (2009). Vi mot dem: Om meningen med fotball. I: K. Steen-Johnsen & I. B. Neumann (Red.), Meningen med idretten. (s. 47-67). Oslo: UniPub.
Suits, B. (2010). Construction of a definition. I: N. McNamee (Ed.), The ethics of sports: A reader. (s. 17-28). Oxon: Routledge.
Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet: Wheaton, B. (2004). Mapping the lifestyle sport scape. I: B. Wheaton (Ed.), Understanding lifestyle sports: Consumption, identity and difference. (s. 1-28). New York: Routledge.
3 ELEKTRONISKE ARTIKLER:
NB! For å åpne de elektroniske artiklene og bøkene når du ikke er på skolen, må du logge deg på via VPN: Klikk på denne lenken
Dans og drama: Cone, T. P. (2009). Following their lead: Supporting children's ideas for creating dances. Journal of Dance Education, 9(3), 81-89. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken. ** Artikkelen finne online også her: Klikk på denne lenken.
Idrett: Suits, B. (1988). Tricky triad: Games, play, and sport. Journal of the Philosophy of Sport, 15(1), 1–9. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
Ungdomskulturell / trendbasert aktivitet: Säfvenbom, R., Geldhof, J. B. & Haugen, T. (2014). Sports clubs as accessible developmental assets for all? Adolescents’ assessment of egalitarianism vs. elitism in sport clubs vs. school. International Journal of Sport Policy and Politics, 6(3), 443-457. * Artikkelen finnes online: Klikk på denne lenken.
1 TRYKT ARTIKKEL: Lek:
By, I.-Å. (1997). Lek og læring. Kunnskap om idrett, 1(1), 51-58. * Denne blir utdelt.
|